Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
#72811
Dit topic heb ik al eerder gestart, maar is verloren gegaan met de HWA server crash in 2019. Hierbij een nieuwe opzet.
Ik heb via het Luftdaten project kennis gemaakt met deze veelzijdige microcontroller chip. Voor een beschrijving zie: https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266. Hierin is te zien dat deze chip in veel minicomputers wordt gebruikt en met verschillende software opties kan worden geprogrammeerd, o.a. met dezelfde als voor de Arduino’s, (Arduino IDE), ESP Easy, ESP Home and MicroPython.

Voor het Luftdaten project had ik de uitvoering van het NodeMCU boardje besteld en ontdekte zo de veelzijdigheid van die boardjes:
- WiFI standaard ingebouwd
- Veel I/O pinnen (16x GPIO) waarmee digitale signalen ingelezen of uitgestuurd kunnen worden
- Analoog / digitaal omzetter waarmee dus ook analoge signalen ingelezen kunnen worden
- Verschillende protocollen waarmee met andere digitale units gecommuniceerd kan worden zoals via I2C, I2S en SPC.
- Programmeren via de micro-USB aansluiting
- Werkt op 5 (via USB) of 3.3 volt en trekt heel weinig stroom
- Kost maar een paar euro
Al met al dus een leuk dingetje om metingen te verrichten en de resultaten op een display of naar eigen website te kunnen sturen. Of naar publieke services zoals Blynk.

Als je op internet zoekt naar ESP8266 projecten die temperatuur meten, dan zijn er meerder interessante hits . Zie de bijlage voor zoekresultaten per december 2018.
Ik ben begonnen met https://www.hackster.io/mjrobot/iot-mad ... ere-76158c als voorbeeld. Hier wordt gebruikt gemaakt van een digitale temperatuur sensor, de DS18B20. Dit is in feite een temperatuur sensor met een eigen minichip, die via het “Dallas One-Wire”-protocol met de ESP8266 “praat”.
Aansluiten is eenvoudig: twee voedingsdraden, een datadraad en nog een 4.7 kOhm weerstand tussen de plus- en de datadraad.
In de bijlage een foto van het boardje in een weersbestendige behuizing en sensor aansluiting mbv 3-polige M8 sensor connector set.

In het bovengenoemde Hackster project wordt de benodigde software aangeboden om het boardje te programmeren mbv Arduino IDE en de data naar de server van Blynk sturen (https://blynk.io/). Bij Blynk kan je een nog steeds gratis “developer plan” account aanmaken waarna je een app op je telefoon kan installeren die de metingen zichtbaar maakt, inclusief historie van de afgelopen maanden in grafiekvorm.

Inmiddels ben ik verder gegaan en een aanvulling geschreven die de data naar m’n eigen site stuurt zoals Wim van der Kuil dat ook voor het Luftdaten project heeft geregeld. Hierbij roept de ESP een PHP script op van m’n website dat vervolgens de meetdata in een JSON file opslaat voor verdere verwerking. De tweetal links waar ik passende software heb gevonden werken niet meer, dus verdere referentie ontbreekt voor het moment.
Bijlagen
NodeMCU met tempsensor.jpg
NodeMCU met temperatuursensor
NodeMCU met tempsensor.jpg (30.2 KiB) 5746 keer bekeken
Zoekresultaten ESP8266 projecten
(18.6 KiB) 212 keer gedownload
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72813
Dit is precies wat ik ook dacht na het bouwen van de luftdaten sensor.
Ik heb toen ook wat geëxperimenteerd met meting maar dan met een BMP280 sensor.
Deze meet temperatuur,vochtigheid en barometerstand.
Leuk project, echter het json wifi etc daar moet ik mij nog in verdiepen
En idd is het niet duur!
Bijlagen
IMG_20180706_204418.jpg
IMG_20180706_204418.jpg (178.72 KiB) 5737 keer bekeken
IMG_20180706_204407.jpg
IMG_20180706_204407.jpg (121.91 KiB) 5737 keer bekeken
IMG_20180706_204358.jpg
IMG_20180706_204358.jpg (160.39 KiB) 5737 keer bekeken
#72814
Ook helemaal niet moeilijk met (meer of minder) kant-en-klare voorbeelden die gebruik maken van ESPEasy en het bijbehorende forum
#72815
Ik krijg ook regelmatig het advies om van Arduino IDE over te stappen op ESP Easy en Home Assistent. Maar dat is een heel andere manier van werken en denken die ik nog niet in de vingers heb. Heb je een paar links naar wat eenvoudige projectjes, die heeeel basic en stap voor stap worden uitgelegd?
Ik leer altijd het meeste van iets werkend te bekijken en steeds verder aan te passen.
#72817
Helemaal gelijk, van voorbeelden leer je snelst.

;) Wat had je willen bouwen, waarvoor hier nog geen aanzet staat?
Of in het bijbehorende forum?