Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73249
Ik kwam een leuk project tegen op internet.
Een bliksemdetector op arduino basis met een AS3935 Franklin sensor.
Deze gebouwd en was uitgevoerd met een Nokia LCD display, echter deze zijn van bedenkelijke kwaliteit.
Dus eea aangepast en nu voorzien van een TFT scherm met een formaat van 1.44"
Vanavond tijdens de onweersbuien live kunnen testen en ik moet zeggen het gaat bijzonder goed.
Verste strike 37 km en de meest nabije op 5 km
Ook houdt het het aantal waargenomen strikes bij.
Als extra voorzien van een buzzer, zodat het eea ook hoorbaar is.
Onderdelen zijn redelijk goedkoop, op de sensor na deze kost ongeveer 40€
Basis is een Arduino Nano, maar een andere kan ook.
Binnenkort als alles naar tevredenheid werkt, inbouwen in een behuizing
Tevens is er de mogelijk door middel van een buttonpanel te kiezen voor km of miles en indoor of outdoor mode.

Wordt vervolgd...
Bijlagen
IMG_20210612_145726.jpg
IMG_20210612_145726.jpg (363.94 KiB) 5527 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73253
Vandaag even verder geknutseld en het is zo goed als af.
Een werkende bliksemdetector!
De sensor buiten de behuizing geplaatst dmv een carbon buisje om interferentie door de overige componenten te voorkomen.
Afwachten tot het volgende onweer komt.
Indien iemand interesse heeft om ook een te bouwen, ik heb de onderdelenlijst en programmacode wel beschikbaar.
Kosten in totaal rond de 70€.

Mogelijk in de toekomst weer verder ontwikkelen met bijv een wifi mogelijkheid en upload van sensordata met JSON om de data verder te benutten.

Hieronder enkele foto's van het eindresultaat.
Bijlagen
IMG_20210619_202740.jpg
IMG_20210619_202740.jpg (214.38 KiB) 5507 keer bekeken
IMG_20210619_202726.jpg
IMG_20210619_202726.jpg (225.83 KiB) 5507 keer bekeken
IMG_20210619_182556.jpg
IMG_20210619_182556.jpg (211.42 KiB) 5507 keer bekeken
Door groet
#73808
Oh fantastisch dat je dat hebt, ik ben zeer geinteresseerd. Na mijn Davis weerstation nieuw leven ingeblazen te hebben en ook de ontsluiting met HWA gemaakt te hebben (overgestapt op WeewX) heb ik onlangs mijn eerste Arduino ervaring opgedaan met het de fijnstofmeting (Luftdaten project) en heb vorige week een eigen CO2 (MH-Z19B) sensor gemaakt en die wil ik nog koppelen met de WeewX website
Gebruikersavatar
Door JPC
#73843
Je hebt er een leuk geheel van gemaakt!
Ik ben, na de RG11, ook eens aan het kijken wat ik hiermee kan. Ik heb de volgende vragen:
1) Ik zie in de behuizing 2 printen. Waar zijn deze voor? Er is toch maar 1 processor nodig?
2) Wordt de AS3935 via SPI of I2C aangestuurd.
Mvgr,
Hans
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73844
Het is een Arduino nano de andere print is van het keyboard.
Menu met indoor outdoor en km/miles.
Display is SPI en AS3935 sensor gaat via I2c om interferentie uit te sluiten
Origineel idee is met Nokia 5510 display maar ik heb het eea veranderd naar een 1.44 inch tft display omdat je dan wat kleur kunt gebruiken en de 5510 displays niet zo betrouwbaar bleken qua weergave.
Ook nog bezig geweest om het geheel op wifi te krijgen maar daar nog niet geheel in geslaagd en verdiept.
Een Tasmota geflashed device veel handiger, dan kun je met een simpele webinterface eea configureren op bijvoorbeeld een Wemos mini pro of een Nodemcu en via mQTT en bijv thingspeak de data op je website gebruiken.
Ook nog een buzzer toegevoegd die bij een strike even piept.
Voeding kan op batterijen maar ik heb een micro USB aansluiting voor 5V voeding erin gemonteerd.
Leuk project waar ik ben begonnen:
https://www.instructables.com/Arduino-P ... -Detector/