Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door JPC
#73829
Heeft hier iemand ervaring met de RG-11 regensensor van Hydreon
Gebruikersavatar
Door JPC
#73833
Ik kwam hier berichten tegen uit 2011 over de RG11. Deze verzanden uiteindelijk meer over de anti dender oplossing die nogal moeilijk leek.
Momenteel gebruik ik deze om te detecteren of het regent en hoe hard.
Voorheen gebruikte ik de https://gpsgadget.buienradar.nl/data/ra ... t=51&lon=3 (met aangepaste lat en lon natuurlijk). Maar regelmatig klopte dat natuurlijk niet.
Ik heb de RG11 gekoppeld aan een NodeMCU met Arduino software. De anti dender wordt door de software geregeld. Bij ieder puls word een teller er een opgehoogd. Ieder 5 seconde ververs ik de teller waarde via de Wifi en lees deze in op de PC. Hier gaat het teller verschil een schuifregister in van een minuut lang (12 waarden). Zolang er iets in dit schuifregister zit regent het. Soms komt er wel eens een waarde binnen als er geen regen is. Om detectie regen te starten moet er minimaal 2 keer een verschil binnen komen met minimaal een keer geen verschil ertussen, of 3 keer achter elkaar wel een verschil waarde. Het duurt dus 15 second of langer voor ik de regen detecteer. Misschien kan die 5 seconde nog korter?
Je kunt op de RG11 verschillende modes instellen. Deze zijn degene die hier bruikbaar zijn.
Mode 0 : Tipping bucket. Deze kan met een resolutie van 0.001 mm de hoeveelheid regen meten.
Mode 1 : It’s raining. Leuk maar je mist de regen intensiteit.
Mode 5 : Drop Detector. Deze gebruik ik. Maar de resolutie bij de stand normal is gelijk aan de gevoeligste stand van mode 0 (0.001mm). De sensitive stand heb ik niet geprobeerd.
De nauwkeurigheid van de regen intensiteit (en van de gemeten hoeveel regen) is soms akelig precies, maar kan soms tot wel 50% afwijken. Volgens de fabrikant zou dat maar 30% mogen zijn. Maar toch heb je een redelijke indicatie van de regen intensiteit.
Hier een voorbeeld:
http://cactus.io/hookups/weather/rain/h ... ain-sensor
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73835
Hans,

Waarom werk je met zo’n hoge gevoeligheid?
Zelfs in laagste gevoeligheidsstand heeft het ding superieure resolutie t.o.v. een ‘conventionele’ tipping Bucket neerslagmeter:
komen ook dan de genoemde uitschieters nog voor?

Mvg, Anton
Gebruikersavatar
Door JPC
#73837
Het doel van de RG-11 is niet het meten van de hoeveelheid regen maar te meten of het regent. En daarbij nog een indicatie over de intensiteit. Dan is gevoeligheid belangrijk. In de stand |Normal| en |Multiple pulses| van de DROP detector is deze 0.001 mm. (Dus gelijk aan de gevoeligste stand van de Tipping Bucket stand). Die heb je echt wel nodig! Andere mis je de lichte regen! Nu met deze storm is de hoeveelheid gemeten regen bijna het dubbele. Bij heftige buien zie je inderdaad soms hoge waarden ertussen door. Die zou ik er misschien tussenuit kunnen filteren. De RG-15 is nauwkeuriger (10%), maar niet zo gevoelig (0.02 mm) en mist de vorst bescherming.
https://rainsensors.com/products/model-comparison/
Mvgr,
Hans