Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door groet
#73882
Ik heb thuis een testopstelling staan. Buiten in de achtertuin heb ik een zonnepaneel aan een oplaadkastje met drie 18650 batterijen gekoppeld, overdag worden de batterijen opgeladen en 's nachts gebruik ik de opgeslagen energie om dag en nacht metingen met een Winsen MH-Z19B CO2 Sensor te meten. Ik wil dat voor langere tijd doen, om aan te tonen dat de CO2 waardes stijgen.

Tot gister 18 uur had ik vrij constante saaie waardes: 400-404 de hele tijd en na 18 uur (ik heb niets gewijzigd) varieren de waardes veel meer, grote uitschieters tot boven de 450. Goed zichtbaar op mijn Domoticz log:
co2.PNG
co2.PNG (113.24 KiB) 4130 keer bekeken
Ik had er eigenlijk geen logische verklaring voor, maar toen ik net bij de sensor aan het kijken was, rook ik een prei lucht, dus het kan zijn dat ik de ventilatielucht van een van onze buren meet? Binnen 10-20 meter zit echter geen ventilatieuitgang....

Hoe kan ik 'echt verse lucht' meten?
#73883
Hoeft geen ventilatielucht te zijn.
Speculaties:
- heeft iemand van je buren een compostbak of gft-hoop bewerkt of bijgevuld?
- Akker waarop prei stond, en nu geoogst? Koolland dat leeggemaakt is?
Dat kan ook sterke dampen geven.

Of een meer technische reden:
heeft de sensor een powerdip gehad, en is na herstart 'niet netjes' teruggekomen?