Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
#74111
Al eerder had ik iets op dit forum geschreven over temperatuurmeting met een ESP8266 boardje ( zie topic: Temperatuurmeting met ESP8266 boardje). Zo’n boardje kan echter veel meer doen dan de watertemperatuur in de sloot achter de tuin te meten. Waterhoogte is de volgende uitbreiding geworden. Dit kan met een HC-SR04 sensor. Deze meet afstand middels ultrasoon geluid. Er zijn tal van voorbeeldprojecten te vinden. In de bijlage het resultaat van een avondje googelen. Ik heb voornamelijk dit project gevolgd: https://www.instructables.com/Automatic ... ontroller/ en heb de waterbestendige uitvoering van de sensor gebruikt, de JSN-SR04T, die vanaf zo’n 7 euro thuis afgeleverd kan worden.
JSN-SR04T.PNG
JSN-SR04T.PNG (88.93 KiB) 4243 keer bekeken
Het resultaat, nog in prototype uitvoering staat op de bijgevoegde foto.
IMG_7995.JPG
IMG_7995.JPG (79.38 KiB) 4243 keer bekeken
Het bouwen en het programma uitbreiden mbv Arduino ging vlot. Het grootste probleem was om betrouwbare WiFi achter in de tuin te krijgen.Er zijn wel wat kanttekeningen bij het project te maken.
Allereerst de noodzaak voor een waterbestendige opstelling. Nu zit alles nog in een enkele doos die in weer en wind boven de sloot hangt. Dat zal niet lang meegaan, ben ik bang, dus een vervolg wordt alleen de sensor in het steigertje te bouwen en gebruik te maken van de 2.5 meter lange kabel om de elektronica ergens in een beter beschermde omgeving onder te brengen. Dat boardje inbouwen in het kastje van de ESP8266 lukte bij mij niet omdat die op een hoger gelegen plek moet hangen om “direct zicht” met m’n wifi range extender te hebben.
Het tweede probleem is dat de sensor soms een foutmeting geeft. Waarom weet ik niet, maar dan geeft ie een nul of andere onzin waarde. Nu varieert waterhoogte niet zo snel, dus ik laat de ESP in een loop 25 metingen doen en alleen waarden tussen 25 en 100 cm worden meegenomen in de berekening van het gemiddelde.
Het derde punt om rekening mee te houden is dat de “geluidskegel” van de sensor nogal breed uitloopt. Ik had hem eerst direct tegen de paal van de steiger zitten, maar dan krijgt hij storende reflecties van het ruwe hout.
Tenslotte, omdat de geluidsnelheid afhankelijk is van de luchttemperatuur, wordt de meting gecorrigeerd met de buitenlucht temperatuur volgens de formule: Hoogte = Meting*(331.3+0.606*Tempbuiten)/331.3.
Het wachten is nu op een paar flinke regenbuien om te zien wat het waterpeil dan volgens de opstelling gaat doen.
Bijlagen
(16.93 KiB) 146 keer gedownload
#74112
Meten is weten ... als je weet wat je meet.
Als het water volgens de meting ineens cm's hoger lijkt te staan wordt het tijd het riet en vilt weer onder vandaan te halen.
IMG_8122.jpg
IMG_8122.jpg (45.39 KiB) 4235 keer bekeken
#74113
Als je iets meer ruimte wil hebben voor electronica, en tegelijk ook redelijke bescherming tegen neerslag e.d., dan zijn misschien montagedozen voor 230V-bedrading toepasbaar.
Zijn er in alle maten en soorten met vele IP-classificaties, en in kunststof uitgevoerd zijn ze transparant voor WiFi.