Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
#9221
Als je echt een stabiele omgeving zoekt, dan is een klein weerservertje ideaal. Dat is tenminste mijn ervaring. In het begin had ik één pc waar alles op draaide, en ook voor alles gebruikte. Een drama was het. Zo'n mini-itx bordje is dan echt een uitkomst.
Door wthus
#9225
hjr schrijft:
maar deze gebruikt mij ook teveel vermogen.


Even ter informatie: De Lidle (supermarkt) verkoopt morgen (zondag 22 februari) meters voor 11 euro. Weet alleen niet of ook elders de supermarkten los zijn, of dat, dat alleen in Doetinchem het geval is. :huh: :blink: :S
Door petergroeneveld
#9230
hjr schrijft:
Hallo, leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik heb Weather-link draaien op een oude laptop, maar deze gebruikt mij ook teveel vermogen. Heb onlangs een VIA mini-ITX bordje besteld, daar ga ik maar eens mee experimenteren als hij binnen is.


Hallo Henk Jan,

Heb op dit moment het weerstation ook aan een laptop aangesloten, maar om nog meer energie te besparen ben ik ook al een tijdje aan het uitzoeken naar een systeem met een mini-ITX board. Nu weet ik dat VIA koploper is met deze betaalbare borden. Als ik vragen mag welk board heb je gekozen en waar gekocht, zit er al een case om etc.?

Een groot voordeel van mini-ITX is natuurlijk het energie verbruik t.o.v. de gangbare pc systemen en omdat we 24 uur online zijn ga je dit toch wel merken in je beurs. Je hebt dit systeem dan ook zo terugverdient. Als je een systeem hebt met passieve koeling dan is hij ook nog eens fluisterstil. Tevens doe je natuurlijk ook mee aan de verbetering van het milieu.

Zijn er ook nog andere mensen die gebruik maken van een of ander energie zuinig systeem dan graag uw reacties.

Peter.
Door osjohn
#9232
Ik vind een Via-minibordje de beperking heeft dat er alleen maar meteohub software op kan draaien wat voor de meeste mensen moeilijk te begrijpen is en ook zeer beperkt weinig software aan kan.
Zelf gebruik ik een Intell mini waar gewoon Windows XP op kan draaien en daarvoor ook alle software die uigegeven wordt, 28W gebruik zonder display is voor mij aanvaardbaar met de snelheid en het gebruik zoals een mini notebook zou ik mijn keuze niet willen missen.

John van Os
Door petergroeneveld
#9233
osjohn schrijft:
Ik vind een Via-minibordje de beperking heeft dat er alleen maar meteohub software op kan draaien wat voor de meeste mensen moeilijk te begrijpen is en ook zeer beperkt weinig software aan kan.
Zelf gebruik ik een Intell mini waar gewoon Windows XP op kan draaien en daarvoor ook alle software die uigegeven wordt, 28W gebruik zonder display is voor mij aanvaardbaar met de snelheid en het gebruik zoals een mini notebook zou ik mijn keuze niet willen missen.

John van Os


Hoi John,

Een VIA mini-ITX is toch niet zo beperkt, je kunt hier ook alle software op draaien en er zijn al er al met Vista zie link

http://www.myelectronics.nl/?gclid=COfk_qeL8JgCFUU_3godrRwm1g.

VIA is een merknaam zoals Intel dat ook is. Jij hebt waarschijnlijk een mini-ITX van Intel maar zo zijn er vele merken in de handel.
Mini-ITX heeft weinig met meteohub te maken, het zijn gewoon kleinere uitgaven van b.v. een energie verbruikend ATX motherboard.

Groetjes,
Peter.
Door Gerrit
#9364
Ik heb ook gekozen voor de meteohub.
Het was voor mijn kiezen tussen een minipc,en dan met window,s verder gaan,of de meteohub.

Het moest bij mijn echt iets zijn zonder ventilator,daar ik veel in mijn kantoor werk,wil ik niet de heledag een PC horen.
Ik heb ook nog even aan een Asus EEE gedacht,maar ik weet niet of die stabiel genoeg zijn om een aantal jaren achtereen te draaien.

De keuze voor meteohub is mede gedaan met het oog op toekomstige uitbreidingen van het weerstation,ik kan nu bijv, met RFXCOM,andere sensors aansluiten,en ben niet alleen maar afhankelijk van een merk weerstation.

mede op advies in dit topic hen ik de Alix1D aangeschaft.
Met behulp van de handleiding hierboven,en een paar mailtjes naar weerstation Boskamp was de instalatie makkelijk te doen,in vergelijking met progamma,s als WD,en WsWin is het vrij eenvoudig aan de gang te krijgen.
Als de omzetting op HWA gebeurt is zijn mijn gegevens ik 24/7 te zien op deze site.

Gerrit.
Door AenG
#9366
Hoi Gerrit,

Die rfxcom-ontvanger kan ik je zeer aanbevelen. Je kan er alle oregon sensoren mee ontvangen. Ik heb overal in huis temperatuur-sensoren (8) hangen die alles netjes doorgeven naar de meteohub software. Ik weet zelfs de temperatuur op zolder, schuur en koelkast. :laugh:

Als je wat goedkope oregon sensoren zoekt kijk dan hier even. En zoek daar even op oregon. Ze hebben daar goedkope temperatuur-sensoren, en een uv-sensor.

http://www.futurumshop.com/ice.cgi


Gr Geert
Door jorissynaeve
#9406
Ik ben sterk aan het overwegen ook zo'n Alix.1D board te kopen (compleet systeem op (www.varia-store.com)waar al een 4Gb kaart in zit).
Echter zou ik dit draadloos willen laten werken. Ik heb verstaan dat er een mogelijkheid is om dit draadloos te laten werken, maar vind nergens info over het hoe ik dit doe en wat ik extra er bij moeten kopen.

Kan iemand mij gedetailleerd helpen, want ik vind het te zot om een usb-wifi ontvanger er bij te plaatsen.