Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#10169
Voila,

De kogel is door de kerk. Hopelijk ontvang ik in de loop van volgende week mijn eigen Alix1D board B)
Dan kan ik eindelijk 24/24 weergegevens blijven versturen :lol:

Een Alix.1D board (bundle) gekocht tezamen met een wireless pci-kaartje met antenne en connector. Allemaal bij varia-store waar ik hiervoor snelle support kreeg toen ik vroeg wat ik juist moest hebben voor de Alix draadloos met mijn internet te verbinden.
Door Gerrit
#10192
Hallo Mente.

Het besturingssysteem zit in de meteohub software,als je de aanwijzingen van Geert volgt ,moet het lukken,ik werk er nu ook een aantal weken mee,en het bevalt goed.

Gerrit
Door AenG
#10194
Ik denk dat Joris deze gaat gebruiken voor het meteohub programma, en die werkt onder een (debian)lunix besturingssysteem.
Het Alix-1d board werkt hier nu al een aantal weken zonder problemen. Het enige onderhoud wat je hebt is af en toe een backup maken, en een nieuwe meteohub versie installeren.
Je kunt het board + case ook gerust in duitsland bestellen. Na 2 werkdagen heb je alles in huis.

Een alternatief is een mini-itx board met daarop VMware waaronder je debian installeerd. Dit staat allemaal hier beschreven (www.meteohub.de), maar dan moet je wel kennis van zaken hebben.

gr Geert
Door Mente
#10196
AenG schrijft:
Ik denk dat Joris deze gaat gebruiken voor het meteohub programma, en die werkt onder een (debian)lunix besturingssysteem.


gr Geert


Geert nog een paar vragen.

En dan gebruik je ook de linux versie van bv WeatherDisplay de Q versie?

Heb je voor mij ook een gebruiks aanwijzig?.
Dan kan ik een zien of dat misschien iets voor mij is.

Ik heb nu een Dell P4 2,26mhz, leuk ding maar maakt teveel lawaai.

Ik zat zelf aan een mini itx te denken met een atom 330 dual 2 x 1,6 mhz processor.


Deze kosten rond de 200 euro excl besturings systeem.

Alvast bedankt voor de reakties.

Mvg Mente
Door AenG
#10200
Mente,

Ik ken weatherdisplay niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Wat Gerrit al opmerkte, het besturingssysteem + metohub-software zit allemaal in één file. Het is dan niet nodig om Debian apart te installeren. Bij het installeren installeer je dus het operating system + meteohub-software in één keer.

Ik heb net ook een mini-itx board gekocht, maar die ga ik voor andere doeleinden gebruiken. Wil je hierop de metohub software gaan gebruiken, dan moet je eerst VMware installeren, en daarna Debian. Als ik het meteohub-forum zo eens doorlees, dan gaat dit niet zo makkelijk als bij de ALix.1d.

http://www.intel.com/products/desktop/m ... erview.htm

En hier wat ervaringen met dit board.
http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=1516
Door Mente
#10204
Is de meteohub, compatible met alle weerstations?

De software besturing en meteohub daar kun je de, weer gegevens mee opslaan en eventueel uploaden naar internet?

Ik vraag dat even, omdat dat mij nog niet duidelijk is.

Mente
Door AenG
#10205
Niet met alle weerstations, maar wel heel veel.

Meteohub supports these weather stations:

Oregon Scientific: WMR-918N, WMR-928(NX), WMR-968, WMR-100, WMR-200, WMRS-200, RMS-300
Davis: Vantage 2 pro, Vantage 1 pro (needs Firmware "B") via RS232, USB and TCP/IP
Peet Bros: Ultimeter 100/800/2000/2100
Hideki: TE-923 (needs HW-Revision 3 or newer), TE-821W, WXR810, DV-928 (also known as Nexus, Mebus, Irox, Honeywell, Cresta)
Fine Offset Electronics: WH-1080, WH-1081 (also known as Watson W-8681, WX-2008, National Geographic 265 NE, Elecsa 6975/ 6976)
RFXCOM: all Oregon Receivers with USB (80002), LAN (81003, 83003) or WLAN (82003, 84003)

Je kunt er inderdaad alle gegevens mee opslaan, grafieken laten generen en gegevens uploaden naar verschillende site's. Hierbij is alles in te stellen. Tijd interval, selectie van data etc.
Door jorissynaeve
#10210
AenG schrijft:
Ik denk dat Joris deze gaat gebruiken voor het meteohub programma, en die werkt onder een (debian)lunix besturingssysteem.

Hmm, neen. Voorlopig ga ik geen meteohub gebruiken. Ik ga een zelf gemaakt inleesprogramma (java) gebruiken. Dan heb ik meer controle en kan ik doen wat ik wil met mijn data.
Normaal gezien is het de bedoeling om op het board linux te installeren. Het zal wel een eerste ervaring in Linux zijn maar dat is een uitdaging e :P
Door jorissynaeve
#10483
Alix is binnen :D
Het in elkaar steken van het toestelletje ging zeer vlot. Behalve de WLAN er in steken en dan het antennekabeltje er in klikken was wel prutswerk.

Nu proberen het ding aan de praat te krijgen.
1 tip: als je dit koopt en je wilt er geen meteohub op zetten en je hebt geen compact-flash reader, denk toch maar 2 keer na. Ik zit nu in die situatie en ben proberen iets te forceren met bootable usb. Al lukt dat nog niet echt.
Een externe cd-rom speler lukt niet want heb geen 24->20pin kabel, enkel 20-20 :s