Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#11048
Neen, ik draai op mijn Alix de debian-lenny distributie van "Voyage Linux".
Daarop staat java en mysql geïnstalleerd en de nodige drivers voor wireless te surfen (al staat dat laatste nog niet op punt met Atheros-kaarten, maar dat komt nog).

Verder gebruik ik wdconsole van Weather Display. Dit is een gratis programma die elke minuut mijn weergegevens uitleest uit mijn weerstation. Deze worden in txt-log files gestopt en er wordt ook telkens een clientraw en dergerlijke aangemaakt.

Tenslotte heb ik een zelf gemaakt java-programma die al de rest doet, namelijk inlezen van de wdconsole output, importeren in mysql van de data, verwerken van data zodat ik die op internet kan plaatsen en tenslotte uploaden.

Theoretisch zou er dan elke minuut een nieuwe upload moeten voordoen maar in werkelijkheid duurt het 2->10 minuten voor de nieuwe data verschijnt online. Dat zal ik nog moeten optimaliseren (al was er voorheen theoretisch maar 1x om de 10 minuten een upload, in werkelijkheid 1x om de 15 minuten ongeveer).
Door jorissynaeve
#12328
Is niet duur natuurlijk en zeker een aanrader voor iemand die 24/24 zijn weergegevens online wilt zetten!
Niets van lawaai, super zuinig en geen enkel probleem mee (vermoedelijk als je het all-in-one-pakket aankoopt).
Door tinuz97
#12329
jorissynaeve schrijft:
Is niet duur natuurlijk en zeker een aanrader voor iemand die 24/24 zijn weergegevens online wilt zetten!
Niets van lawaai, super zuinig en geen enkel probleem mee (vermoedelijk als je het all-in-one-pakket aankoopt).

Hmz,voor 100 eurie meer gebruik ik nu een asus Eeepc de 1000d.
Zal wel iets meer stroom pakken,maar ook wel zuining,en scherm erin plus muis :laugh:
Door eugel
#22009
Is er nog nieuws op het gebied van de meteohub? Lijkt me ook wel wat om hier in de toekomst mee te gaan werken. ook al om de energie kosten te laten zakken.
Zie dat op dit topic alweer 1 jaar geleden gereageerd is dus vandar mijn vraag.

Gr. Marcel
Door AenG
#22010
Ja, er is zeker nieuws. Je hebt nu ook de Meteoplug (http://wiki.meteoplug.com/Main_Page).

Je koopt een meteoplug (ongeveer 50 euro) die alle gegevens naar een centrale sever doorstuurt. Van alle weerdata zijn dan oa. (mooie) grafieken te genereren die je weer op je website kan plaatsen. Voor de centrale opslag betaal je wel 29 euro per jaar.

Ik gebruik hier zelf nog de meteohub software. Daarvoor komen nog steeds software updates uit. Kosten voor de hardware + software ongeveer 250 euro éénmalig.

gr Geert
Door eugel
#22011
Oke Geert,

dank voor je info. Volgens mij kan ik de meteoplug een beetje vergelijken met de IP datalogger van Davis.
zou mooier zijn om deze gegevens naar je eigen site te uploaden met deze meteoplug.
Ik blijf het volgen.

Gr. Marcel.
Door AenG
#22013
eugel schrijft:
Oke Geert,

dank voor je info. Volgens mij kan ik de meteoplug een beetje vergelijken met de IP datalogger van Davis.
zou mooier zijn om deze gegevens naar je eigen site te uploaden met deze meteoplug.
Ik blijf het volgen.

Gr. Marcel.


Met de Meteohub software kan dat dus wel.
Verschillende grafieken en een gedeelte van de homepage met daarin de weerdata worden automatisch geupload.
Maar alleen alle data uploaden is ook mogelijk. Die kun je dan zelf in je website inpassen dmv bv PHP.

Bijlagen
meteohub.JPG
meteohub.JPG (85.06 KiB) 2690 keer bekeken
Door eugel
#22015
Ziet er goed uit Geert. Kennis van PHP heb ik (bijna) niet. Mijn site heb ik gemaakt met joomla. Hier kun je met PHP ook veel uit de voeten, maar dat gaat mij(soms) nog iets te ver.

Blijft toch wel een mooie optie voor de toekomst een meteoHub. Heb de gebruiksaanwijzing gedownload en zal die eens rustig doorlezen de komende tijd.
Heb hier een Davis weatherenvoy (serial datalogger). Neem aan dat ik die zonder problemen aan de Meteohub serail poort kan steken, of moet het een USB datalogger zijn met een omvormer naar serial. Lijkt me toch sterk. Maar ik lees hier wat over in de gebruiksaanwijzing. Kan dit niet thuis brengen nog.


Gr. Marcel.