Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
#9149
Deze week is mijn bestelde alix.1d board binnengekomen die ik ga gebruiken als meteohub. Mijn huidige nslu2 wordt nogal traag door het aantal sensoren wat ik heb aangesloten.

Ik heb alles besteld in duitsland (http://www.varia-store.com) omdat het board in nederland moeilijk leverbaar is. Voor 150 euro inclusief verzendkosten krijg je een netvoeding, alix.1d mainboard en een kastje om alles in te bouwen. Alles betaald via paypal, levertijd ongeveer twee werkdagen.
Om alle gegevens op te slaan moet er nog een CF-card van 4GB bijgekocht worden. Omdat opslagmedia altijd een bottelnek is heb ik voor een snel exemplaar gekozen (http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=41581).
Dit merk komt als beste uit deze test.
http://www.hardware.info/nl-NL/articles ... kaartjes/2

Binnenkort mijn ervaringen!

Bijlagen
alix.jpg
alix.jpg (58.52 KiB) 4007 keer bekeken
Door huins
#9168
Hallo Gerrit,

Ik heb ook even twee dagen geëxperimenteerd met de meteohub op een NSLU2 in combinatie met de Vantage Pro. Het systeem was s'nachts ofline gegaan, met het gevolg dat er geen data werd opgeslagen. Dus heb ik gauw de datalogger weer op de PC aangesloten om de ontbrekende data binnen te halen.
Maar om toch op de kosten te besparen, heb ik bij de Media Markt een Asus Eee Box gekocht met 80Gb hardisk 1Gb geheugen inclusief windows XP. €249,- euro. Zie info http://event.asus.com/eeepc/microsites/eeebox/en/index.html
Mijn 5 jaar oude weerpc gebruikte 400 watt, wat dus neerkomt op (400 watt / 1000) x 24 x 365 x 0,16 = € 560,64 per jaar.
De Asus Eee Box gebruikt 40 watt (40 watt / 1000) x 24 x 365 x 0,16 = € 56,06 per jaar. Dus een besparing van €500,- euro per jaar.
Bijlagen
Asus_Eee_Box0001.JPG
Asus_Eee_Box0001.JPG (31.13 KiB) 4007 keer bekeken
Door wsp
#9169
huins schrijft:

Mijn 5 jaar oude weerpc gebruikte 400 watt, wat dus neerkomt op (400 watt / 1000) x 24 x 365 x 0,16 = € 560,64 per jaar.


Was dit met monitor aan of uit, wel hoog he.
Moet zeggen dat het er wel goed uitziet, echt mooi.
Vraagje zit er ook een rs232 op?
Of heeft deze alleen maar usb aan sluitingen?

Bedankt voor de info's in deze topic.
Door huins
#9170
De monitor heb ik niet meegerekend. Er zit geen RS232 op, maar dat heb ik opgelost met een USB-Serial converter kabel. Er zitten 4 USB aansluitingen op.
Er zit ook geen CD-Rom speler op, maar ik installeer alle software via het lokale netwerk.

Groet
Door wsp
#9173
huins schrijft:
De monitor heb ik niet meegerekend. Er zit geen RS232 op, maar dat heb ik opgelost met een USB-Serial converter kabel. Er zitten 4 USB aansluitingen op.
Er zit ook geen CD-Rom speler op, maar ik installeer alle software via het lokale netwerk.

Groet


Bedankt voor de snelle info.

Heb je geen enkel probleem met die USB Serial?
Met welk weerstation heb je dit aan het draaien, heb wel eens gehoord van dat die USB naar Serial problemen zou hebben met sommige hardware.

De reden voor interessen is dat ik namelijk 6 pc's aan heb staan, is veel die discusie wil ik hier ook niet voeren, maar als ik dat dus omreken, verspeel ik een mooie vakantie aan stroom hihihi.
Heb me daar nooit in verdiept, nu wordt het iets duidelijker voor mij.
Door huins
#9174
Hoi Marcel,

Ik heb de VantagePro nog met een seriële aansluiting, maar alles werkt er vlekkeloos op, ook met Virtual VP.
De VPro2 datalogger heeft al een USB aansluiting, dus heb je die converter ook niet nodig.
En wat denk je van de herrie ze maken, het is gewoon stil hier.

Ps deze topic gaat uit de hand lopen, hij is beter op zijn plaat hier http://www.hetweeractueel.nl/forum/algemeen/6537-computer-dag-en-nacht-aan-laten Misschien kan de webmaster deze nog verplaatsen?
Door AenG
#9213
Ik kreeg nogal wat vragen waarom ik een ALIX – board heb gekocht om mijn bestaande NSLU2 te vervangen.

-Mijn NSLU2 werd nogal traag omdat ik er veel sensoren op heb aangesloten. (9 temp. sensoren)

-Het meteohub programma wordt steeds zwaarder en omvangrijker, dus de NSLU2 zal in de toekomst ongetwijfeld problemen geven.

-De NSLU2 is aan zijn “end of life”. Het apparaat wordt dus niet meer geproduceerd.

-Op de NSLU2 zitten maar 2 usb-poorten. Op de ALIX is ook nog een seriële poort aanwezig.
Dit heeft voordelen bij het aansluiten van verschillende weerstations. De meteohub software kan namelijk meerdere weerstations tegelijk verwerken.

-De NSLU2 werkt alleen maar stabiel als er gebruikt wordt gemaakt van een goede kwaliteit usb-stick. Maakt men gebruikt van een goedkoper exemplaar dan werkt de meteohub niet correct. Hieruit blijkt al wel hoe fragiel dit systeem is. Een cf-kaart werkt gewoon beter.


De installatie:

Het inbouwen van het board in de kast ging eigenlijk zonder problemen. Op de foto kan men de verschillende aansluitingen goed zien. Van links naar rechts.
Voeding, keyboard, monitor, serieel, 2x usb, netwerk, geluid/microfoon /line in/ line out, en een dopje wat je kan verwijderen voor een wifi-connector.
In de kast bestaat nog de mogelijkheid om een Wlan-unit te plaatsen.
Wat ik als eerste heb gedaan is gemeten hoeveel vermogen het apparaat verbruikt. Dat is 6 watt! Dat is nog minder dan mijn huidige meteohub.

Volgende keer de installatie van de software en de prestaties.
Bijlagen
alix-3c4083eb3b2d092c67653301b0eb8f6d.jpg
alix-3c4083eb3b2d092c67653301b0eb8f6d.jpg (35.05 KiB) 4007 keer bekeken
Door AenG
#9218
Installeren software:
Volgens de handleiding moet er eerst een usb-stick aangemaakt worden waarmee je de meteohub opstart. Alle data wordt dan op de cf-kaart gezet. Als je geen usb-stick bij de hand hebt, en je wilt de bestaande nslu2+stick nog niet ontmantelen, dan is er een simpelere manier. Voorwaarde is wel dat er een kaardreader in je pc of laptop aanwezig is.

- Download van de meteohub site het bestand “meteohub software 4.1 (x86)
- Unpack de file met bv. Ultraiso of isobuster
- Er worden nu verschillende files uitgepakt. Diegene die wij nodig hebben is meteohub-x86-4GB.gz
- Unpack deze file. De file image.bin is nu beschikbaar.
- Nu moet image.bin op de cf-kaart gezet worden.
- Download het programma “diskimage” (http://www.roadkil.net/listing.php?Category=2)
- Start het programma
- Je moet nu 2 opties invullen, te weten:
o Write image to (hier komt de driveletter van de kaartreader)
o Source file (kies hier de file “image.bin”)
o Klik dan op “go”
- LEP OP! Want hier ging ik ook de mist in!
- Als je de driveletter van de cardreader selecteert kies van wel waar PHYSICAL DISK voor staat. Dus bv “e: physical disk” , en niet “e”
Plaats nu de cf-kaart in de alix.1d. Koppel nu een monitor en keyboard aan de Alix.1d, en start deze op. Druk op DEL tijdens het opstarten. Kies bij optie “First boot” de harddisk.
Start de Alix opnieuw. Je ziet nu van alles op het scherm verschijnen, maar daar hoef je niet op te letten. Op een gegeven ogenblik kun je op de console inloggen. Dat moet je niet doen.
Ook hoor je als het opstarten klaar is verschillende piepjes, dat is dus normaal!
Monitor en keyboard kun je nu verwijderen, dat heb je niet meer nodig. Om te zorgen dat de alix ook opstart zonder monitor moet je een pinnetje kortsluiten van de vga-connector. Meer info hierover staat in appendix N van de meteohub manual.
De meteohub software kan nu benaderd worden via de browser (zie manual)

Prestaties:
Om de snelheid van de meteohub te meten kan men de bestanden laten reoganiseren (recomputation). In dit draadje (http://www.meteohub.de/joomla/index.php ... 1&catid=22) zie je verschillende snelheden van verschillende apparaten. Hier is mijn gemeten snelheid:
1792349 records processed in 850 seconds (2108 records per second)
Zoals te zien is deze snelheid één van de hoogste. Dat heeft volgens mij te maken met de keuze van de cf-kaart. Alleen metoehub onder VMware is sneller, maar dat is vanzelfsprekend.

Conclusie:
Als je op dit moment een meteohub wil aanschaffen koop dan geen NSLU2 meer. Ik heb voor één van de goedkoopste oplossingen gekozen omdat computerhardware nu eenmaal snel verouderd. Er is ook nog een goedkopere Alix.3d2, maar deze heeft geen monitor en keyboard aansluiting, en dat leek mij niet handig.

Op de foto links de oude NSLU2 met usb-stick waar alle software op staat. Rechts de ALIX.1D zonder monitor en keyboard. Zoals op de foto is te zien is er geen wmr200 console gekoppeld. Ik gebruik een rfxcom ontvanger om alle sensoren te ontvangen, deze ontvanger is via het netwerk te benaderen.

Bijlagen
alix-a854fd861319453d4e3f1803d40451ac.jpg
alix-a854fd861319453d4e3f1803d40451ac.jpg (43.93 KiB) 4007 keer bekeken
Door hjr
#9220
Hallo, leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik heb Weather-link draaien op een oude laptop, maar deze gebruikt mij ook teveel vermogen. Heb onlangs een VIA mini-ITX bordje besteld, daar ga ik maar eens mee experimenteren als hij binnen is.