Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door walberg
#10603
jorissynaeve schrijft:
Alix is binnen :D
Het in elkaar steken van het toestelletje ging zeer vlot. Behalve de WLAN er in steken en dan het antennekabeltje er in klikken was wel prutswerk.

Nu proberen het ding aan de praat te krijgen.
1 tip: als je dit koopt en je wilt er geen meteohub op zetten en je hebt geen compact-flash reader, denk toch maar 2 keer na. Ik zit nu in die situatie en ben proberen iets te forceren met bootable usb. Al lukt dat nog niet echt.
Een externe cd-rom speler lukt niet want heb geen 24->20pin kabel, enkel 20-20 :s


Hoe krijg je dan het os op deze boarden? ik kan mij herinneren van vroeger toen ik nog windows had dat dit alleen via de cd geinstalleerd kon worden.
Door jorissynaeve
#10633
walberg schrijft:
Hoe krijg je dan het os op deze boarden? ik kan mij herinneren van vroeger toen ik nog windows had dat dit alleen via de cd geinstalleerd kon worden.

Heb mij uiteindelijk een cf-card reader gekocht voor 5 euro :)

Het is echt een misére die alix! Na meer dan 1 week van alles en nog wat proberen krijg ik nog steeds niets van data op mijn board :S
* java & mysql installatie maar in linux kan ik geen dll draaien dus kan ik geen data uitlezen via die manier
* meteohub: werkt als ik rechtstreeks met een kabel verbind. Maar dat is geen oplossing want heb mijn weerstation boven op mijn kamer staan en kan enkel draadloos verbinden. Die connectie krijg ik dus niet voor elkaar
* wdisplay linux console: krijg een floating point exception bij het opstarten
* vmware om zo windows te draaien: installatie lukt niet correct
* windows installeren: zo maak je jouw cf-kaart kapot heb ik willen lezen.

Is het nu zo moeilijk om de data via linux uit te lezen?! Ik heb gewoon de eeprom nodig waar alle data in zit van mijn weerstation en dan kan ik verder. pfff...
Door jorissynaeve
#10770
Vandaag positief nieuws in aflevering X van Alix.

Eindelijk een debian-linux versie draaiende gekregen waar een sql-database van meer dan 100000 rijen op kan draaien. Ook java succesvol kunnen starten.
Hierdoor zal binnen enkele dagen mijn weergegevens 24/24 online te bekijken zijn. Momenteel draait alles op proef waardoor m'n site soms rare gegevens kan geven.

Enkele opmerkingen over Alix:
* Geluidsloos en echt zuinig. Voor relatief zware bewerkingen op mysql gaat hij er snel door
* Weinig tot geen warmteafgave, hetgeen ik toch schrik soms voor hem ivm brandgevaar en dergerlijk.

* Zonder linux kennis niet aan te raden ergens aan te beginnen tenzij je meteohub op wilt draaien.

* Opletten met wifi-kaartjes. Ik heb een Atheros en dat geeft niet altijd even goede resultaten. Bijvoorbeeld meteohub ondersteund deze niet, debian lenny heeft hier problemen meer waardoor internetverbinding soms zeer langzaam gaat. Nu is dat niet echt een probleem hier omdat ik toch enkel upload en op 1 minuut staat mijn data wel online.
* Opgelet! Alix heeft geen interne klok dus moet steeds ergens anders vandaan gehaald worden. Er bestaan ntp-servers maar omdat Alix tot 4uur verkeerd kan lopen op 6 dagen (!) werkt dit niet. Hiervoor zijn enkele oplossingen voor hande maar je moet het maar weten. Vannacht bijvoorbeeld mijn alix aan laten staan, vanmorgen liep hij al 10 minuten achter. Hierdoor zijn de gegevens ook verkeer "getimestampt".
Door jorissynaeve
#10775
Njah, Dat wou ik dan ook doen, meteohub installeren. Dat lukte goed zolang ik hem via mijn lan-kabel verbond. Maar dan geraak ik niet aan mijn weerstation (verdiep hoger) en dus moet ik wifi. En net de pci-kaart die ik gebruik ondersteunt meteohub niet...

Trouwens, ik ga niet naar jullie koningin kijken morgen, ik kijk al met moeite naar onze koning :b