Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
#72060
Steeds meer leveranciers van weer-gegevens stoppen er mee. We hebben de afgelopen jaren al Yahoo en WorldWeather verloren en WeatherUnderground is heel wat minder uitgebreid geworden.

En nu is DarkSky verkocht aan Apple. Zie de blog: https://blog.darksky.net/

Tot eind 2021 mogen bestaande API-keys nog gebruikt worden om de weersverwachtingen op te halen.
Maar er worden geen nieuwe API-keys meer verstrekt.

DarkSky is een groot verlies voor de script makers. Het was wereld-wijd beschikbaar, inclusief huidige weercondities met tekst en icons. En gaf redelijk uitgebreide tekstuele omschrijvingen voor iedere periode verwachting.

Toch maar tijdens de lock-down op zoek naar alternatieven.

Wim
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 25 apr 2023, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
#72082
Voor de PWS_Dashboard gebruikers zijn er in het April release(zeer binnenkort beschikbaar) de verwachtingen scripts van Yr.No en Aerisweather ingebouwd.

De AerisWeather scripts kunt u vrij gebruiken als u oplaadt naar https://www.pwsweather.com/
een voorbeeld vindt u op de test-site https://pws.sluispark.be/
De Yrno verwachtingen zijn al jarenlang beschikbaar maar "zouden binnenkort" aangepast worden.
Een "schermafdruk" vindt u in de bijlage.

De dashboard gebruikers die opladen naar WeatherUnderground kunnen ook de voor hen gratis WU-verwachting blijven gebruiken.

Maar ik zal toch de uitgebreide teksten van DarkSky missen:

"Stay healthy, apply social distancing and wash your hands often", zo zou darkSky het zeggen in 20 talen
"Blijf in je kot" is meer een YrNo tekst.

Ik zak beide correcte adviezen maar blijven opvolgen, Wim
Bijlagen
yrno_fct.png
yrno_fct.png (314.91 KiB) 8000 keer bekeken
#72104
De AerisWeather scripts kunt u vrij gebruiken als u oplaadt naar https://www.pwsweather.com/
Hallo Wim,

dat is een beetje het model wij laden gratis data op en zodra ze er geld mee kunnen verdienen worden we de deur gewezen, of een rekening gepresenteerd. Hoe dan ook we gaan vrolijk verder naar de nieuwe provider. Zou je kunnen aangeven hoe je die API voor AerisWeather verkrijgt, ik laad inmiddels op naar PWS maar de AerisWeather.com website vind ik niet zo duidelijk.

dank Jean-Paul
#72106
heersje schreef: 21 apr 2020, 10:48
De AerisWeather scripts kunt u vrij gebruiken als u oplaadt naar https://www.pwsweather.com/
Hallo Wim,
dat is een beetje het model wij laden gratis data op en zodra ze er geld mee kunnen verdienen worden we de deur gewezen, of een rekening gepresenteerd. Hoe dan ook we gaan vrolijk verder naar de nieuwe provider. Zou je kunnen aangeven hoe je die API voor AerisWeather verkrijgt, ik laad inmiddels op naar PWS maar de AerisWeather.com website vind ik niet zo duidelijk.
dank Jean-Paul
Toch even een opmerking vooraf.
dat is een beetje het model wij laden gratis data op en zodra ze er geld mee kunnen verdienen worden we de deur gewezen, of een rekening gepresenteerd.
Ik weet niet welk onrecht u hier op doelt of welk bedrijf u dat heeft aangedaan.
Volgens mij heeft geen enkel weerstation in Nederland of waar ook in de wereld ooit data (gratis of betaald) opgeladen naar DarkSky.
Ook als een weerstation gebruik maakte van de kennis (=API) van DarkSky is er zelfs nooit enige wederdienst gevraagd voor het gebruik van de API. Sommige stations verwijderen zelfs de verplicht bron-vermelding, in dit geval die van DarkSky.

Veel weerstations maakten (oogluikend toegestaan) gebruik van een gratis API die DarkSky aanbood aan "ontwikkelaars" om tijdens de ontwikkeling van app's dit zonder kosten te doen. Zonder verplichting wat dan ook.

DarkSky is als zelfstandig bedrijf verkocht.
Apple heeft het bedrijf gekocht om de uitstekende ontwikkelaars die er werkten in dienst te krijgen.

Apple/DarkSky honoreert tot eind 2021 alle commerciële contracten en zelfs de gratis "ontwikkelaar" -contracten lopen meer dan 1 1/2 jaar door.

Ik zie niet in wat hier verkeerd aan is, nog wat ons weerstations tekort is gedaan

WeatherUnderground dan?
WU is verkocht en verkocht en verkocht, uiteindelijk aan IBM. Ja IBM wist dat de oude WU systemen "houtje touwtje" waren en dringend opgeknapt moesten worden. Ja IBM had wat vriendelijker met de stations-eigenaren om kunnen gaan.
Want wij hadden alle recht aan onze kant, toch?
Wij lieten ons weer-programma gratis opladen naar WU, die onze data in grote databases stopten en er geld mee verdienden, wat een bedrijf toch altijd moet doen.

Wij gaven hun onze "waardevolle" weer-gegevens en we kregen er alleen maar een paar zaken voor terug, die inderdaad niet altijd correct gedocumenteerd waren:
  • Een weersverwachting over ons eigen gebied in "alle, nou ja heel veel" talen
  • Een opslag van al onze data die we via .CSV in Excel kunnen analyseren of via scripts fraai konden afbeelden en benaderen per dag/week/maand/jaar of vrije periode
  • Een eigen stations-pagina waar zowel de huidige weer-condities als de historie netjes worden afgebeeld. Helaas met reclame, maar daarvoor gebruiken we een ad-blocker toch?
IBM heeft alle systemen laten moderniseren, gebruikt nu opslag in de cloud, heeft twee jaar vooraf gewaarschuwd dat ook voor de stations er veranderingen zouden komen.
  • Verwachting voortaan maximaal 7 dagen, was 10 dagen
  • Geen huidige condities meer, IBM moet daar ook voor betalen
  • Geen .CSV bestanden via .ASP scripts, maar JSON via PHP
Volgens mij toch nog een hele mooie ruil voor onze data krijgen we nog steeds HEEL VEEL waarde terug. De script-makers hebben hun scripts aangepast en de weerstations-eigenaren hun website.

Maar waarom moest IBM wel de .CSV laten vervallen?, Dat kostte de script-makers heel veel vrije tijd

Simpel, omdat zowel script makers als script-gebruikers hun werk niet correct deden.
Er zijn 100.000-stations die een script gebruiken "WU-history" wat bots aantrekt zoals honing of jam met vliegen doet.
Dat script heeft op 1 pagina tientallen links die steeds naar andere data leiden. Zinloze historische data, dat ziet een mens zo. Maar een "bot" van een "script-kiddy" niet.
Daarom zijn er weer-stations met honderden gelijktijdige gebruikers en dat blijken dan allemaal op 1 of 2 na, bots te zijn op de "WU-history" pagina.

Ik heb nooit begrepen waarom de verbeterde scripts die het bots onmogelijk maken niet worden geïnstalleerd door de gebruikers.
Waarom gebruikers hun .htaccess niet aanpassen. Waarom men geen robots.txt aanpassen.
Een beetje vals: misschien omdat het wel belangrijk staat als je 120 actieve gebruikers hebt staan in de footer van je weer-pagina.
Of omdat je het geen r**t interesseert omdat het toch gratis is?

Reken mee met IBM : inkomsten voor de .CSV / ASP scripts = nul. Ook zijn er geen advertenties mogelijk, er is geen betaalde access mogelijk
100.000 stations waarvan vele tienduizenden 24 /7 honderden aanroepen per minuut doen met telkens net iets verschillende SQL-database aanroepen.
Dat kost veel geld.

Zo nu heb ik even mijn gal gespuwd, antwoord op uw vraag: https://www.pwsweather.com/contributor-plan

Wim
#72108
DarkSky geeft wel een heel nette waarschuwing & grace-period voor de huidige API-gebruikers.
API

Our API service for existing customers is not changing today, but we will no longer accept new signups. The API will continue to function through the end of 2021.
Vanaf nu ruim anderhalf jaar om een alternatief te vinden en te implementeren.
#72120
Toch werkt zoiets misschien verder door dan je in eerste instantie vermoedt.
.
Als ik de onderregel bekijk van het openingsvenster van mijn stationsweb van AWEKAS, dan staat daar 'Powered by Dark Sky':
ben dus benieuwd of/hoe deze DarkSky-aanpassing bij AWEKAS gaat uitwerken.
#74710
De DarkSky-weersverwachting mag dan per 1 April 2023 in ruste zijn gegaan, er is een directe opvolger beschikbaar van de nieuwe eigenaar Apple:
zie Weatherkit_API
Nog wel werk te verrichten voordat die API weer netjes aansluit bij de huidige Dashboards e.d.

De een zijn dood is ook de ander zijn brood.
Over kwaliteit en functies kun je stevige discussies opzetten, maar aanbieders genoeg van alternatieve invulling, zoals volgens KenTrue (van de bekende Saratoga-Template) o.a. de volgende 2, met ‘even’ werk als je de betreffende API voor je eigen toepassing wil gebruiken:
OpenWeatherMap heeft hier een aanbieding, gratis voor max. 1000 calls/dag [~ max. 40 calls/uur]
VisualCrossing vertelt hier hoe je van DarkSky kunt overgaan naar hun voorspellingsinfo, ook met max. 1000 gratis calls/dag, of vaker per dag als je betaalt.

PWSDashboard-gebruikers kregen van Wim vdKuil in deze thread en elders al een snelle aanwijzing met een praktische, al ingebouwde oplossing:
voor alternatieven kijk in de betreffende rubriek van Weatherwatch.com
#74711
Een neven-effectje van de keuze van VisualCrossing als DarkSky-opvolger:
Wordpress-presentatie van de data uit VisualCrossing.