Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door brugje
#72947
Hallo,

Zijn er meer die onderstaande uitnodiging hebben gehad om mee te doen met noodweer.be
Mijn naam is Yoni Verhaegen van NoodweerBenelux. Recent zijn wij bezig geweest met het verzamelen van actuele temperatuurdata van (amateur)weerstations in de Benelux. Onze kaart telt momenteel reeds een 100-tal operationele weerstations. Zie:
https://www.noodweer.be/actueel-weer/temperatuur/
Er zijn echter nog gebieden die minder goed gedekt zijn, waaronder uw regio. We vroegen ons daarom af of u het zou zitten om je live weerdata met ons te delen. Wij kunnen uw weerstation opnemen, indien u dat wenst, als u ons een 24/7 geüpdatete text file kan bezorgen, zoals een voorbeeldje hieronder:
https://www.weerturnhout.be/meteobridge ... H6d_VzW_G4
Wij kijken alvast uit naar uw antwoord!
Fijne dag nog!
Yoni
NoodweerBenelux
Zijn er meer van julie die hier data aanleveren. Ik vind het met name vreemd dat men een bestand vraagt van hetweeractueel . Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Positief of negatief om hier aan mee te doen.

Jan
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72948
Als ik de weblink https://www.noodweer.be/ons-team/ bekijk, dan lijkt Noodweer.be een commerciële dienst.
.
Volgens de forumregels hoort die niet thuis in HetWeerActueel.
.
We zullen navraag doen, en afhankelijk van het antwoord zie je dus daarna deze thread wel of niet meer .......

MVG, Toulon7559 [Anton / Moderator]
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72949
brugje schreef: 11 feb 2021, 12:54 Hallo,

Zijn er meer die onderstaande uitnodiging hebben gehad om mee te doen met noodweer.be
. . . ingekort
Zijn er meer van julie die hier data aanleveren. Ik vind het met name vreemd dat men een bestand vraagt van hetweeractueel . Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Positief of negatief om hier aan mee te doen.
Jan
Toulon7559 schreef: 11 feb 2021, 13:36 Als ik de weblink https://www.noodweer.be/ons-team/ bekijk, dan lijkt Noodweer.be een commerciële dienst.
.
Volgens de forumregels hoort die niet thuis in HetWeerActueel.
.
We zullen navraag doen, en afhankelijk van het antwoord zie je dus daarna deze thread wel of niet meer .......
MVG, Toulon7559 [Anton / Moderator]
1. Het oplaad-bestand is geen HWA-uitvinding, dit is een "oud" (in IT termen) bestand
2. @Toulon7559 heeft in diverse posts dit bestand dan ook het "Cumulus"bestand genoemd
3. noodweer is een website die ons GEEN zaken probeert te verkopen.
3.1 Ze hebben dit topic niet gestart dus de moderator mag dit topic volgens de forum regels ZEKER niet verwijderen
3.2 dit is een legitieme vraag van een HWA deelnemer die ons, andere bezoekers aan dit forum, vraagt om commentaar

Mijn antwoord aan @brugje
Ik zelf heb er geen bezwaar tegen om mijn data te delen.
Zeker niet als dit met een bestand kan wat toch al op mijn server staat.

Sommige weer-websites starten en floreren, andere verdwijnen vanzelf.
Geef iedereen een kans om een leuke toevoeging te kunnen worden aan de weer-websites die er al zijn.

En een hwa-bestand heeft alleen een naam met hwa erin.
U mag het bestand ook "voor_iedereen.txt" noemen.
En u bepaalt wie dat mag lezen. Niet HWA, niet noodweer maar u en ik voor onze bestanden.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72950
De laatste zin van mijn vorige bericht was niet zonder opzet zo geformuleerd.
Bij navraag blijkt de aanschrijving van de betreffende leden toevallig te zijn zonder direct raakvlak met HetWeerActueel:
'gewoon' een organisatie die in dezelfde vijver vist.
Noodweer.be is zeker geen uitzondering als je bijv. kijkt naar MetOfficeUK/WOW, WUnderground en nog vele anderen.
.
;-) ;-) Volgens de forumregels zijn het trouwens wel vooral de Beheerder en de Moderatoren die bepalen welke berichteninhoud toegestaan en/of zinvol is, en mag blijven of verdwijnt: bij andere forums is het niet anders .....

12Feb2021:
Zin2 ingekort
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72952
Aanvulling van een aspect in Wim's bericht.
.
De layout & invulling die HetWeerActueel als basis-upload gebruikt is een 'Weatherlink'-file:
dat is ook de reden dat voor 'meedoen met eigen software' wordt verwezen naar de Weatherlink-instructie.
De file-versie van HetWeerActueel en ook voor Noodweer.be is m.i. redelijk de standaard, maar toch bij iedere toepassing opletten, want onder noemer 'Weatherlink' is bijv. de 'Weatherlink'-file voor AWEKAS toch anders.
'Cumulus' is een ;) neefje van de 'Weatherlink'-file
= variant vanuit andere meteo-software, vaak minder goed gevuld dan de 'Weatherlink'-file.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72963
Zoals ons HWA nog stations in België/Luxemburg nodig heeft, => Neerslagkaart HWA
kan Noodweer.be ook nog wel wat stations in Nederland gebruiken => Neerslagkaart Noodweer
En ook de dekking van BNLWN is lang niet optimaal.Weer-gegevens Kaart

Sommige (nieuwere) stations kennen deze weer-netwerken misschien niet.
Toch een bezoekje waard want er zijn nog teveel witte witte vlekken op de kaarten.
En het levert altijd wat op om uw data ook aan anderen beschikbaar te stellen, vind ik.

Ook HWA levert veel goede onderdelen die u op uw eigen website kunt gebruiken.
Ook niet altijd bekend bij de deelnemers. Er is een verwachting in .png en .xml. Naast diverse andere plaatjes.

Nog wat andere weer-netwerk voorbeelden met enkele "goodies":
WeatherUnderground => weer-verwachting (json) historische data en advertentie-vrije stations-pagina
pwsweather => stations-pagina, Aeris weer-verwachting en kaarten, downloads van historische data
awekas => leuk dashboard, download historische data
weathercloud => sticker en binnenkort meer

Wim