Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
#72973
PWSD is een mooie manier om PWS-info te vertonen, en daarom gebruik ik het voor alle 3 PWSen (met dank aan Wim)
.
Stuit ik op een aspect dat tot nadenken stemt.
Aeris vertelt me dat ik te vaak info vraag per dag [limiet is 1000 calls/dag per account]:
als dat betekent dat eind van de dag wat minder updates komen, niet echt een praktisch probleem.
Een extra account oprichten is misschien pragmatisch, maar lijkt wat overdone.
Anderzijds worden 2 van mijn WU-accounts ververst per 20 minuten [historisch zo gegroeid], dus opvragen per 5 minuten is ook niet echt nodig.
.
Komt de (open) vraag op of/hoe de ‘verversing’ van PWS_Dashboard met opzet in lagere versnelling gezet kan worden, en wat de effecten daarvan kunnen zijn.
#72974
Toulon7559 schreef: 18 feb 2021, 11:44 . . .
Komt de (open) vraag op of/hoe de ‘verversing’ van PWS_Dashboard met opzet in lagere versnelling gezet kan worden, en wat de effecten daarvan kunnen zijn.
Zie ook het support topic voor Engelstalige antwoorden: https://www.weather-watch.com/smf/index ... 764.0.html

Als ontwikkelaar van PWS_Dashboard is mijn antwoord "niet doen".

Ieder product , ook een weer-template is gemaakt voor een doelgroep.
PWS_Dashboard is geschikt voor "eerste" gebruikers met een (of beter één ) weer-station die op een "relatief" eenvoudige wijze hun weerstation kunnen tonen op een weer-website.

De gebruikte weer-netwerk-API's worden gratis door WU, Aeris en anderen beschikbaar gesteld en zijn gericht op precies diezelfde doelgroep, meer dan voldoende voor 1 weerstation die zeer regelmatig hun weer-verwachtingen, historische data e.a. willen bijwerken.

Dus die doelgroep kan tot volle tevredenheid PWS_Dashboard (en andere dashboards) gebruiken met 1 of 2 weerstations.
Essentieel is dat de doelgroep geen website heeft met honderden bezoekers per uur , eerder 1 of enkele per uur, sommige uren in de nacht zelfs geen bezoekers. Veel Dashboard-gebruikers hebben zelfs geen weer-programma en laden alleen op naar WU of weatherlink .com e.d..

Om toch altijd direct over up-to-date informatie te beschikken wordt er gebruik gemaakt van een "automatische bezoeker", die iedere 5 minuten en 24/7 even langs komt. Ook voor die bezoeker worden als het nodig is de externe bestanden opgehaald.
Dan is als er een menselijke bezoeker langs komt, is alle externe informatie zoals verwachting, "Sky"-condities en vele andere bijgewerkt. En om 24-uur wordt snel de einde-dag verwerking gedaan, net zoals de 1e van de maand en de 1e dag van het jaar er speciale zaken verwerkt moeten worden.
Zo'n process heet een "cron-job" die wederom gratis iedere 5 minuten even "aan belt".
En juist dat iedere ongeveer 5 minuten is essentieel.

Als een redelijk complex product zoals PWS_Dashboard zo ontworpen is, gebruik het dan op die manier.
Een ander product: Een "Toyota pickup" heeft plaats voor 2 tot 4 personen, x liter lading die maximaal y kilo mag wegen.
Als u zich aan die normen houdt krijgt u garantie.
Als het u lukt om met 30 studenten of met 5000 kg te rijden kunt u een boete krijgen en de schade is voor u zelf.

Maar telkens de randjes van de mogelijkheden opzoeken, telkens tegelijk via mail, PM of meerdere forums uw vragen te stellen. 3 of meer verschillende vragen per week. Geen enkele antwoord vindt u voldoende.
Nee, dat is niet leuk meer, vooral niet omdat u weet dat ik de enige ben die dit Dashboard ondersteunt.
En er zijn nog zo'n 400 actieve gebruikers.

Dus meneer Toulon, u bent geen "doelgroep gebruiker". Zoek een heel ander product. Maak zelf iets. Stel het gratis beschikbaar voor andere gebruikers met dezelfde wensen als u.

Wim
#72976
Wim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie:
was al heel tevreden geweest als je simpel gezegd had 'niet zo ontworpen = niet doen'
;-) Zeker zoek ik vaak de randen op van wat mogelijk is:
dat is een overgebleven 'beroepsdeformatie' van mijn werk als Project & System Engineer, want dan is normaal dat je de grenzen verkent wat mogelijk is.

Om je eigen vergelijking te gebruiken als illustratie hoe ik tegen de vraag aankijk:
- ik rijd met 3 Toyota's, ieder met eigen chauffeur, geheel volgens gebruiksaanwijzing
- volgens een specifieke aanwijzing ( = gebruik de stationscron!) allemaal naast elkaar op de brede internet-weg, en dat gaat meestal goed
- alleen bij 1 tolpoort in de weg lukt dat niet, en ik vraag of/hoe het (niet meer allemaal naast elkaar?) misschien wel gaat lukken

Een pragmatische oplossing in lijn met Wim's aanwijzing in het WeatherWatch-forum:
- de Nexus & WS7000 PWS_Dashboards gebruiken info van Aeris
- het Tempest PWS_Dashboard gebruikt nu info van DarkSky
[het jaar 2021 is nog lang genoeg om een alternatief te vinden].
;-) 2 Tolpoorten voor 3 Toyota's.
Blijkt proefondervindelijk echter in de dagen vóór 21 Februari dat met die constructie toch de Aeris-doorgang om 23:00 dicht gaat, dus met Aeris slechts 24uur-ondersteuning voor 1 Toyota. Voor de andere 2 Toyota's moet een andere doorgang worden gezocht.

Eigen productie draag ik m.i. ruim bij met allerlei freeware-scripts e.d., alleen meestal niet in weer-forums, maar in de nevengebieden bij Tweakers, Domoticz en Let'sControlIt, vooral m.b.t besturingssoftware, communicatiesoftware en sensoren, want daar heb ik meer verstand van.

MVG, Anton

19Feb2021:
2 opvolgende berichten van zelfde schrijver samengevoegd

21Feb2021:
Opmerking over 21Feb toegevoegd