Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
#73259
Zoals Wim enige tijd geleden schreef, heeft het tijd nodig om je pws draaiende te krijgen.
Nu ben ik bijna zover dat alles draait. Alleen de min - max waardes (temp, vlaag en regen) willen maar niet op de site verschijnen. Ik kreeg het idee dat dit allemaal met de data via WU zou gaan maar dat is denk ik niet correct.
Is er een simpele handeling om dit voor elkaar te krijgen (heb een meteobridge Nano SD) of gaat dit niet zo gemakkelijk als het lijkt?
Dank voor de reacties.

27Juni2021 [toevoeging vanuit Moderatie]:
Titelregel van dit eerste bericht aangepast voor betere oplijning met de inhoud van de thread
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73261
WeerLeidschendam schreef: 21 jun 2021, 21:12 Zoals Wim enige tijd geleden schreef, heeft het tijd nodig om je pws draaiende te krijgen.
Nu ben ik bijna zover dat alles draait. Alleen de min - max waardes (temp, vlaag en regen) willen maar niet op de site verschijnen. Ik kreeg het idee dat dit allemaal met de data via WU zou gaan maar dat is denk ik niet correct.
Is er een simpele handeling om dit voor elkaar te krijgen (heb een meteobridge Nano SD) of gaat dit niet zo gemakkelijk als het lijkt?
Dank voor de reacties.
Goede middag,
Sorry voor de late reactie. Het was mij niet opgevallen dat dit iets met PWS_Dashboard te maken had. Ik dacht dat het over een weer-programma ging waar ikzelf geen enkele ervaring mee heb. Easyweather is een veel gebruikte naam voor een weer-programma , er zijn verschillende versies en you-tube filmpjes.

Maar het gaat hier dus over PWS_Dashboard.
De uitleg over de historische gegevens en welke waarvoor gebruikt worden vindt u hier: https://www.weather-watch.com/smf/index ... 715.0.html
Google-translate is standaard ingebouwd in dat forum, men kan dus ook in de eigen taal de oplossingen nalezen.

Omdat WU die historische data niet (op tijd) levert moet die door een script zelf berekend worden.
U moet dus iedere 5 minuten een commando sturen naar de website om de historie bij te werken.
Groot voordeel: ook alle externe bestanden worden dan op leeftijd gecontroleerd en eventueel opnieuw geladen.

Normaal doet men dat met een cron-job via uw website-provider of via een cronjob-provider.
MAAR u heeft een Meteobridge en die kan dat ook.

In uw Meteobridge => tab services een http-event maken die iedere 5 minuten de link uitvoert
website / map / PWS_cron_stationcron.php

Als u de volgende keer bij een vraag ook de link naar uw website vermeldt, dan kan ik een beter voorbeeld geven.

Succes, Wim
Bijlagen
mb-cron.jpeg
mb-cron.jpeg (30.26 KiB) 2814 keer bekeken
Door WeerLeidschendam
#73263
Beste Wim.

Dank voor uw reactie.
Ergens denk ik toch dat ik het fout doe. Ik heb zoals u omschreef een Event aangemaakt. Deze upload is ook akkoord. (zie printscreen)
Schermopname (33).png
Schermopname (33).png (12.52 KiB) 2806 keer bekeken
.

Naar mijn bescheiden mening is ook het event en de doelmap in orde.
Uiteraard zal ik iets over het hoofd zien alleen wat is de vraag.
Dank weer voor de reacties.

www.weerleidschendam.nl
Bijlagen
Schermopname (34).png
Schermopname (34).png (9.89 KiB) 2806 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73264
Dat is nu precies waarom ik ALTIJD bij een vraag de juiste link naar uw website moet hebben.
Er zijn twee soorten cron mogelijk. Interne van uw website-provider. Die gebruiken het interne pad van uw website.

Bij een externe cron moet u exact de link opgeven die u ook in de browser zou gebruiken.
Die kunt u dan ook in de browser testen, u ziet dan de terugmelding en weet dan zeker dat die werkt.
U ziet dan zelfs op uw website de waardes in de kleine blokjes veranderen
Dat is het grote voordeel van een externe cron.

Dit is dus uw website link:
Code: Selecteer alles
https://www.weerleidschendam.nl
Dan is dit uw cron-link en die u bij uw meteobridge moet invullen:
Code: Selecteer alles
https://www.weerleidschendam.nl/PWS_cron_stationcron.php

Succes, Wim
Door WeerLeidschendam
#73266
Beste Wim.

Dank voor je reactie en goede advies.
Het is mij min of meer gelukt. Maar helaas blijft de Min Max op de dag van gisteren staan en geeft hij niet de waardes van van de neerslag en regen weer.
De oplossing zal waarschijnlijk heel simpel zijn maar ik zie door de bomen het bos even niet. 👍👍
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73267
WeerLeidschendam schreef: 23 jun 2021, 18:59 Beste Wim.

Dank voor je reactie en goede advies.
Het is mij min of meer gelukt. Maar helaas blijft de Min Max op de dag van gisteren staan en geeft hij niet de waardes van van de neerslag en regen weer.
De oplossing zal waarschijnlijk heel simpel zijn maar ik zie door de bomen het bos even niet. 👍👍
Het lijkt erop dat er toch nog een typefout zit in uw Meteobridge instellingen.
Het history bestand was meer dan 22 uur oud en had in ieder geval om middernacht bijgewerkt moeten worden.
Controle d.m.v.: https://www.weerleidschendam.nl/PWS_lis ... istory.txt

Ik heb handmatig de cron gestart met de link uit mijn voorgaand bericht en dat geeft de juiste boodschap
success files loaded + history recalculated + history saved + need upload to others + 0 uploads + no roll-over needed
Dus de cron werkt.

Het moet dus een probleem zijn met uw Meteobridge instelling: wat heeft u in Meteobridge ingevoerd?
Helaas ben ik niet helderziende, dus om te helpen heb ik echt informatie nodig.
Nu is het alleen maar raden wat het zou kunnen zijn.

Is er wel op de "Save" / "bewaar" knop onderaan gedrukt?
Wat staat er op de "live data" tab => "upload status"?
Uw Meteobridge staat toch wel 24 uur per dag aan?
Uw netwerk is toch wel s' nachts beschikbaar ?

Wim
Door WeerLeidschendam
#73269
Beste Wim,

Ik denk inderdaad ook dat er in de meteobridge een verkeerde regel zal staan maar welke is mij onduidelijk. Inmiddels worden de waardes wel aangegeven maar zoals bij de maximalen blijft hij maar staan op de min/max van de dag ervoor. De min max van de afgelopen maand of het jaar blijft helaas uit.
Zou het nog kunnen zijn dat in mijn webhosting iets verkeerd staat? Wat ik me niet voor kan stellen overigens want daar is niets in veranderd.
Nogmaals dank voor de tijd en reactie.
Bijlagen
Schermopname (39).png
Schermopname (39).png (26.18 KiB) 2722 keer bekeken
Schermopname (38).png
Schermopname (38).png (11.41 KiB) 2722 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73270
WeerLeidschendam schreef: 26 jun 2021, 10:26 Beste Wim,

Ik denk inderdaad ook dat er in de meteobridge een verkeerde regel zal staan maar welke is mij onduidelijk. Inmiddels worden de waardes wel aangegeven maar zoals bij de maximalen blijft hij maar staan op de min/max van de dag ervoor. De min max van de afgelopen maand of het jaar blijft helaas uit.
Zou het nog kunnen zijn dat in mijn webhosting iets verkeerd staat? Wat ik me niet voor kan stellen overigens want daar is niets in veranderd.
Nogmaals dank voor de tijd en reactie.
Volgens mij is nu alles in orde. Hoe werkt het:
  • Het bestand met historie gegevens is leeg als u begint.
  • Elke nacht rond 23:55 wordt 1 keer
    • de min-max waardes van die dag doorgeschoven naar gisteren
    • de maand en jaar-waardes aangepast op de 1e van de maand en 1e van het jaar
    • tevens worden de min-max dag-waardes geleegd.
  • dus in de loop van de tijd wordt het bestand steeds completer voor de maand / jaar waardes
    nu staan er nog alleen gegevens van twee dagen in, die van tot/met 25 juni en van vandaag
Dit is de pop-up voor de historische gegevens
die wordt normaal bij het "sky-blokje" getoond maar dat blokje heeft u niet geselecteerd voor uw dashboard.

Bijgevoegd een plaatje van de min-max blokjes van vanochtend:
Eerst de wind: Blijkbaar op 22 juni heeft de cron gewerkt, ik heb toen 1 keer de station-cron gestart.
Toen is de hoogste wind/vlaag vastgelegd.
De temperatuur: De hoogste waardes waren gisteren (25 juni), de huidige waardes zijn ook bijgewerkt.
De cron heeft in ieder geval deze nacht zijn werk gedaan.

=== U zegt: De min max van de afgelopen maand of het jaar blijft helaas uit.
De scripts kunnen niet terug-kijken naar hogere en lagere waardes in het verleden.
Maar er is wel een script wat uw WU historie kan ophalen en daaruit de historische gegevens kan aanvullen.
U heeft WU gegevens vanaf augustus 2019.
Maak de "start-history" van uw WU-data: => pwsWD/PWS_hist_recreate.php?pw=12345
Als u fouten vindt verbeter die met: => pwsWD/PWS_hist_update.php?pw=12345
Voor 12345 moet u wel uw echte password gebruiken.

Lees ook eens op het PWS_dashboard forum No High/Lows, where is history and graphs data used for, and ? cron ?
Bijlagen
l_minmax.jpeg
l_minmax.jpeg (106.75 KiB) 2718 keer bekeken
#73282
Beste Wim.

Wederom dank voor uw snelle reactie.
Ik ben verheugd dat bijna alles in orde blijkt te zijn.
Ik zal binnenkort kijken naar de start-history data van wu.
Nogmaals veel dank voor uw hulp!! En zodra ik weer wat heb……👍👍👍😁