Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74552
Mijn provider Strato deelt me laconiek mee dat in het vervolg de versie PHP8.x standaard wordt.
Verlengd gebruik van een oudere PHP-versie (zoals 7.4) kan wel, maar dan support tegen betaling.

Even geprobeerd, maar (als eerste waarnemingen) met PHP8.0
gaat Meteotemplate bij mij in de fout met een blanco scherm, en
van de 3 instantiaties van PWSDashboard lopen die met Nexus en WS7000 goed,
maar :shock: voor PWSDashboard met Tempest krijg ik maar een halve beeldvulling.

Voor Meteotemplate vond ik een beschrijving voor mogelijke aanpassing naar PHP8.0:
nu nog de rest van de PHP-pakketten testen ......

:( Wel 'kip&ei'-dilemma, want tijdens de aanpassing zit je al vast met all PHP-scripts in de nieuwe configuratie.
Daarom eerst maar inventariseren waar de PHP-scripts zitten.

Is er vergelijkbare ervaring met andere providers?
Welke programma-aanpassingen zijn bekend als nodig om weer foutloos te kunnen voortgaan?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74553
Toulon7559 schreef: 27 jan 2023, 09:24 . . .
van de 3 instantiaties van PWSDashboard lopen die met Nexus en WS7000 goed,
maar :shock: voor PWSDashboard met Tempest krijg ik maar een halve beeldvulling.
. . .
Is er vergelijkbare ervaring met andere providers?
Welke programma-aanpassingen zijn bekend als nodig om weer foutloos te kunnen voortgaan?
Eigenlijk zijn er maar een paar kleine zaken "verbeterd" tussen PHP 7.4 en 8.2 Maar die zijn zeer lastig.
Daarom voor PWS_Dashboard altijd testen met . . website. ./pwsWD/_test.php.
Die zet error-reporting aan voordat het index.php script wordt geladen.
Zelfs als het goed oogt, toch testen met _test.php
Dat blanco scherm is de eerste PHP 500 error maar zonder dat error-reporting aan staat.
Dat halve scherm komt door een fout in het laatste in-complete blok.
Via de laatste PHP-fout-boodschap kun je de oorzaak zien.

Vaak is dat een lege waarde of niet-numerieke waarde in een numeriek veld. Vroeger handelde PHP dit zelf af, nu stoppen de scripts.

VoorPWS_Dashboard:
=> gebruik PWS_updates.php en installeer alle updates dan moet alles werken met PHP 8.2
==> als er nog een fout overblijft post dan hier of op ww-forum

Sommige providers blokkeren CURL voor "onbekende" websites waardoor PWS_updates stopt met een foutboodschap.
De "oplossing" staat hier..

Andere providers:
De meeste providers laten nog gewoon de keuze tussen PHP 7.4 of 8.x, zonder boete.
Ik hoor nu voor het eerst dat je moet bijbetalen om 7.4 te gebruiken. Heel vreemd.

Succes,
Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74554
Wim,

Bedankt voor de snelle reactie!

Ook de hint m.b.t. foutremedie t.a.v. Updates van PWSDashboard is heel nuttig,
want na verschijnen van een fout is (tenminste bij mij) een eerste gedachte om op updates te gaan checken voor betreffende software.

Mvg, Anton
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74567
Mijn provider Strato deelt me laconiek mee dat in het vervolg de versie PHP8.x standaard wordt.
Weerstation Dokkum gebruikt ook Strato en jawel de versie van php is naar 8.0 gegaan dus blanco scherm....keuze via adminstrator paneel naar een lagere php versie is niet mogelijk!
Via het .htaccess bestand is echter wel php 7.4 keuze mogelijk
Hier kwam ik achter na wat verder lezen op de site van Strato waar dit wordt uitgelegd hoe je dit doet.
Site van dit station werkt weer inmiddels
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74568
Tjeerd,

Bij mij dezelfde pragmatische uitweg gekozen met terugschakelen naar PHP7.4x:
in het vervolg kost het wat geld, maar werken tenminste alle bestaande PHP-scripts.

:( Als je aan een bouwwerk begint te trekken, altijd het risico van neveneffecten:
(b)lijk een van de (on)gelukkigen waar 'Updates' voor Wim's PWSDashboard niet meer werkt.
Mijn internet-aansluiting is via KPN, terwijl de PHP-scripts draaien bij STRATO:
hoofdbrekens waar het probleem ligt (mbt ' blokkerende' server), en hoe dan op te lossen .......
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74569
Toulon7559 schreef: 31 jan 2023, 14:34 . . .
:( Als je aan een bouwwerk begint te trekken, altijd het risico van neveneffecten:
(b)lijk een van de (on)gelukkigen waar 'Updates' voor Wim's PWSDashboard niet meer werkt.
Mijn internet-aansluiting is via KPN, terwijl de PHP-scripts draaien bij STRATO:
hoofdbrekens waar het probleem ligt (mbt ' blokkerende' server), en hoe dan op te lossen .......
Ik had een versie van het update script 2021-12-14 aangeboden wat dit probleem bij de meeste gebruikers oplost.
Op de website . . . pwsWD_WS7000 staat nu vandaag het oude script 2021-05-15.
Hierbij nogmaals het verbeterde script.

Als het" nieuwe" script niet werkt had ik gevraagd mij de FTP userID, password door te mailen.
Dan kan ik zelf kijken wat er mis is. Dat aanbod geldt nog steeds.

Wim
Bijlagen
(5.48 KiB) 123 keer gedownload
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74570
Wim,

Bedankt voor je hulp:
onderweg lijkt iets mis gegaan, maar nu opgelost.

Zoals in het Weatherwatch-forum gemeld, heb ik de afgelopen tijd m.b.v. je aanwijzingen en de daar beschikbare arr-files (voor mij tevergeefs) geprobeerd het 'probleem' aan te pakken.
Blijkbaar had ik die versie 2021-12-14 van file PWS_updates.PHP gemist,
maar zag vanmiddag tot mijn verrassing dat er in de betreffende folder een kopie van 27 januari stond.
Daarna wordt updates ophalen ineens weer eenvoudig ......
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#74603
Anton, Wim,

Bedankt voor het melden van de PHP upgrade en waarschuwing voor bijbehorende problemen. Ik ben bij mijn provider, bHosted, gaan kijken hoe het daar geregeld is. Tot nu kan je nog steeds kosteloos kiezen uit PHP 5.4 t/m 8.1. Mijn houtjes-touwtjessite liep nog op v7.3. Zonder ogenschijnlijke problemen en daardoor nooit toegekomen aan het zoeken naar warnings e.d. Maar met serieuze vastlopers als naar PHP 8.1 werd gegaan.
Vervolgens met foutcontrole gewerkt door:
error_reporting(E_ALL);
ini_set('display_errors', '1');.

bovenin de PHP scripts te zetten.

De problemen bleken in alle gevallen dat PHP 8.1 inderdaad een stuk formeler is. Een "warning" in 7.4 is een "fatal error" in 8.1.
De betreffende regels nagekeken en aangepast zoals het eigenlijk hoort.
De geleerde les is om eigen bouwsels ook met foutcontrole ingeschakeld te checken. Ook al lijkt alles te werken.

Mvg, Peter
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74606
Zoals bij veel websites, zijn er ook bij Strato vaak meerdere wegen mogelijk naar het doel.

PHP-versie instellen kan bij Strato heel snel zonder script-gebruik:
- Klanten-login naar je account
- Kies 'Databases en Webspace' [onderin de linkermenukolom]
- Na uitvouwen kies 'PHP-versie instellen'
- Op de verschijnende webpagina kies de PHP-versie die je wenst en 'Opslaan'

Als je al ingelogd bent bij Strato en de weg kwijt bent ( ;) ;-) wat heel makkelijk is), dan is dit een alternatieve uitweg naar PHP-support.