Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
#71875
Ik heb sinds 2013 een TFA Primus 35.1099 of La Crosse WS-2800 , beetje lastig achter komen welke ik precies heb. Ik load mijn gegevens op naar weather underground met een oude laptop.
Nu een half jaar geleden is mijn regen meter ermee gestopt, mijn buitenpost (ontvanger / thermo/hygrometer) heb ik aan de constante spanning gelegd ivm hoog stroom verbruik.
Nu valt ook m'n windmeter op dak geregeld uit, en draait het molentje niet meer.
Ik ben dus aan een nieuwe toe......
Zat al aan een Davis te denk , wetende van vroeger dat dit een top merk is, maar wil eigenlijk niet zoveel uitgeven.
Dacht max 300,= en meteen een betere methode om te uploaden bv met een Raspberry Pi??

Groetjes Peter
#71876
Welkom Peter!

Je schetst een herkenbaar dilemma:
je huidige systeem takelt af (dus de druk groeit om te repareren cq. te vervangen),
je wilt een nieuwe & betere configuratie, en dat met een beperkt budget.

Stel voor dat je eerst goed rondkijkt in dit Forum en op internet:
vragen staat vrij ........
Aanmelden van je station voor de stationslijst van HetWeerActueel als alle sensoren (weer) goed werken.

NB. Trek je niet teveel aan van de type aanduiding.
Davis is nog steeds 1 enkele fabrikant/leverancier (van heel goede apparaten), maar een heleboel andere fabrikanten leveren hetzelfde apparaat onder verschillende namen afhankelijk van het afzetkanaal, dus jouw TFA_Primus zou heel goed ook LaCrosse WS2800 kunnen heten.
Dat geldt voor veel apparaten, dus opletten bij vergelijken:
;-) er zijn appels en peren, maar sommige appels hebben alleen een ander stickertje ......

MVG, Toulon7559/ Anton
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#71877
Als eerste, welkom op het forum. Heel veel informatie over heel veel onderwerpen.
Maar soms weet je door de bomen het bos niet meer te vinden.

Ook verandert een weerstation steeds sneller van gedaante.
Wie zou 7 jaar geleden voorspeld hebben dat we voor 300€ een weerstation kunnen kopen van goede kwaliteit met wind, regen, UV, solar, temp-hum binnen+buiten, extra temp, grond temp, PM2.5 sensor
En dat we geen console meer nodig hebben omdat we onze telefoon of tablet daarvoor gebruiken met een app.
Dat zo'n station automatisch naar WU en een ander netwerk oplaadt. En naar onze eigen server als we dat willen.
Link naar een plaatje
Op dit plaatje staat nog niet de "bliksem" sensor en de "water-in-huis" sensor, die zijn nog in test-fase.
Deze weerstations worden gemaakt door FineOffset uit China en worden onder diverse namen verkocht
Let erop dat het station wel voor Europa de juiste frequentie gebruikt 868Mhz

En dat alles zonder PC/Mac/Raspberry. Die kunnen we wel gebruiken als we zelf onze weer-metingen willen bewerken, maar voor de meeste weerstation-eigenaren is dat geen prioriteit. Ook WeatherDisplay en Meteobridge ondersteunen deze stations.
Een nadeel van alle 6 in 1 stations (ook van een Davis VUE ) is dat de temperatuur toch wel beter ergens in de schaduw gemeten kan worden. Het is daarom leuk dat de extra temp-hum sensors ongeveer 20€ kosten.

===
Ook Davis met de WLL gaat deze richting uit. Die ontvangt tot 8 stations (ISS, TEMP, SOIL) en laadt de gegevens op naar weatherlink.com. Vanaf daar kan weer naar WU opgeladen worden. Ook hiermee werk je met een app. Gezien de stevige prijs heb ik daar nog niet zelf mee gewerkt. Op het WX-forum is er veel informatie over. En diverse weer-programma's zoals WD en MB ondersteunen de WLL lokaal.
Een VUE-ISS met een WLL heeft natuurlijk minder mogelijkheden, maar wordt door velen van een hogere kwaliteit ingeschat. Is wel "iets' duurder, reken op 550€

===

Samenvattend: Er is veel veranderd sinds we een console+USB en een buiten unit voor regen/wind/tempHum als standaard weer-station konden zien.

Daarom blijft het een leuke hobby en kan ik nog jaren uitbreidingen aan mijn templates en scripts maken,

Wim