Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door hmderek
#72137
Hallo allemaal,

Recent op het bestaan van dit Nederlandse forum gewezen. Leuk!

Ik woon in het buurtschap Lieving, in Drenthe. Sinds een aantal jaren ben ik actief met weerstations. Eerder met vooral Oregon Scientific materiaal omdat de data makkelijk te lezen is vanaf de 433mhz frequentie. Sinds een tijdje heb ik materiaal van Davis Instruments.

Een groot deel van de lol heb ik met het ontwikkelen van een Java applicatie die de sensor data verwerkt, en een website geschreven in Angular die de data presenteert. Vooralsnog heb ik deze website op mijn lokale netwerk draaien, maar op enig moment moet ik deze aan het internet hangen op meteodrenthe.nl.

Hieronder een afbeelding van mijn setup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Luc
#72138
Welkom!

Mooie opstelling in een vrije omgeving. Vooral wind zal goed gemeten worden.

Hou er wel rekening mee dat de dikke paal (veel) neerslag tegenhoudt als de neerslag vanaf die kant komt. Omdat ik er vanuit ga dat de zonnecellen op het ISS naar het zuiden zijn gericht, zal de paal wel noord van de regenmeter staan. Doorgaans komt uit die richting niet vaak de neerslag, dus veel zal je niet missen.

Gr,
Luc
Door hmderek
#72147
Bedankt Luc.

De wind blijft ook bij mij wel een hoofdpijndossier. Ik woon in het buitengebied op de vlakte, en met name wind uit noord, oost en direct vanuit het westen heeft veel ruimte (paar 100 meter vrij). Vanuit noordwest staat het huis uiteindelijk in de weg, en vanuit zuidwest staat er toch een boom lastig in de weg op 8 meter afstand ongeveer. Zelfs zo dat ik het idee dat de positie van de windmeter juist zo suboptimaal is (precies ter hoogte van het dikste punt van de boom), en dat wind vanuit die richting beter op 1,5 meter hoogte gemeten zou kunnen worden.

Ik zie het niet gebeuren dat ik het dak opga, dus zit ik er haast aan te denken om een tweede windmeter op een positie te plaatsen die zuid/zuid-west beter pakt, en dan programmatisch afhankelijk van de windrichting voorkeur te geven aan de meting van een van beide meters.

Die regen, daar had ik nog niet echt zo over gedacht. Gelukkig klopt wel wat je zegt, de regenmeter staat op het zuiden gericht. Dus de regulier westelijke regen vangt ie wel goed op. :-)