Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
#72847
Hallo allemaal,

Ik ben Wouter Raaphorst. Mijn vrouw en ik hebben een Chateau in Frankrijk, wat we een hele Nederlandse naam gegeven hebben:"Chateau De Nieuwe Horst". Het chateau ligt nabij Langres, ongeveer halverwege Frankrijk, in een fraai bos. We hebben het plan om daar over 5 jaar een B&B in te vestigen (jawel, een soort van vertraagde "ik vertrek"). Tegen die tijd hebben we de pensioenleeftijd wel bereikt. In de tussentijd leven en werken we gewoon in Nederland, Haarlem, hier geld verdienen en daar uitgeven, want er moet nog wel wat gebeuren voordat achterstallig onderhoud is ingelopen en de B&B kamers gereed zijn. Dat doen we samen met vrienden, buren, collega's, familie en andere enthousiastelingen die het leuk vinden om gezellig langs te komen en het niet erg vinden om hun handen uit de mouwen te steken. Daar maken we een gezellig feestje van, iedere keer weer.

Regelmatig (weekeinden en de zomervakantie) zijn we wel in Frankrijk, maar dus vaak ook niet. Sinds kort hebben we de wifi operationeel en ik zou het leuk vinden om de weersomstandigheden rondom ons chateau te kunnen volgen. Ik wil me daarom graag orienteren op een wifi-weerstation, dat aldaar geinstalleerd, de info kan geven. Daarbij ben ik geinteresseerd in duurzaamheid. Het liefst wil ik iets installeren dat de komende 10 jaar meegaat zonder noemenswaardig onderhoud....

Meer weten over het chateau en de ontwikkelingen? we sturen zo nu en dan enthousiaste nieuwsbrieven.
https://mailchi.mp/8a7422563271/chateaudenieuwehorst

Groeten, Wouter Raaphorst
Gebruikersavatar
Door Jozbaz
#72858
+1 voor de Davis Vantage Pro 2 (Wireless).

Ik gebruik al 20 jaar Davis en ben nu aan mijn tweede set (vorige was VP1). Heel solide en betrouwbaar. Af en toe een keer schoonmaken en (gezien het bos) blaadjes uit de regenmeter verwijderen - maar dat is het wel zo een beetje.

Zelf gebruik ik als software WeatherCat voor macOS (op een oude Mac Mini). Werkt prima en betrouwbaar, maar als ik opnieuw moest beginnen zou ik zeker ook een Meteobridge Nano overwegen.

Jos
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72875
Ik ben het met heersje eens.

De Davis VP2 betrouwbaar en de Nano is ideaal.
Gewoon in de console, geen draden boel.
Ook niet onbelangrijk is het op afstand kunnen beheren van de Nano SD via internet.
Tevens is de betrouwbare verbinding tussen de Nano en router een pluspunt.
Verbinding wordt automatisch hersteld als deze is verbroken.
Een SD kaart met grotere opslagcapaciteit is nu betaalbaarder geworden.
Mocht data opslag lokaal niet gewenst dan kan er ook een gewone Nano zonder SD kaart gebruikt worden.
Ook een webcam kan via de nano worden gebruikt.
Ook de oplaadmogelijkheden naar de diverse weersites is ingebouwd en natuurlijk de fraaie template van Weather 34.

Alvast veel weerplezier gewenst!
#72882
Beste T.J., Jozbaz en Heersje,

Dank direct voor het snelle advies op mijn voorstelpost.
Ik ben nu al vooringenomen: een Davis (ad) vantage Pro2 in combinatie met een Meteobridge Nano SD is jullie advies.
Ik heb me voorgenomen om in de komende periode me verder te verdiepen in deze apparatuur. Maar, als jullie het niet erg vinden, dan stel ik de vraag in het forum nogmaals onder de juiste rubriek.

Het is voor mij namelijk toch wel een giant leap als nit-wit. De allereerste keer dat ik me begon te orienteren op de mogelijkheid om mijn eigen nieuwsgierigheid inzake het weer rondom ons Chateau De Nieuwe Horst, nabij Langres in midden Frankrijk, te kunnen volgen vanuit de thuisbasis Haarlem, Noord Holland, kwam ik bij heel wat goedkopere apparatuur uit.
Nu weet ik inmiddels ook wel dat goedkoop duurkoop is, en ik specifiek ook heb bedacht dat duurzaam wel een belangrijk thema is. (Net als bij het Chateau: alles wat ik nu maak, repareer of onderhoud, doe ik nu telkens met het idee dat ik dat in mijn leven niet nog een keer wil doen, dus dat het ergens rond de 20 jaar moet kunnen volhouden).

Daarnaast wil ik mezelf ook wel goed voorbereiden op het gegeven dat ik zelf alles goed begrijp en een eigen installatie, komend voorjaar, als we weer met goed fatsoen naar Frankrijk mogen, probleemloos kan uitvoeren. Daar wil ik wel op voorbereid zijn.

Nogmaals hartelijk dank voor de warme ontvangst en goede raad.

Groeten, Wouter.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72883
Kijk inderdaad ook eens naar de prijs.
Heel mooi maar ook heel duur. Alsof u zonder rijbewijs en zonder ooit een auto bestuurd te hebben een "Rolls" moet kopen.

Zolang u er nog niet 24/7 woont en het station vanaf de weg zichtbaar is, denk ook an diefstal van de buitenunit.
Volgens mij moet iedereen toch eerst starten met een "goedkoop" station. Wat wel alle mogelijkheden moet hebben.

De Meteobridge is er in vele verschillende uitvoeringen. Ook met een Raspberry uitvoering.
Met de juiste geheugenkaart niet duurder dan een Meteobridge-Nano met meer mogelijkheden.
Een dergelijke Meteobridge kan namelijk met zeer veel verschillende weer-stations "praten", niet maar alleen met een Davis.

Neem dan het goedkoopste buitenstation wat eventueel met de Meteobridge gebruikt kan worden.
Zelfs zonder een console, een app is veel makkelijker.
Bijvoorbeeld de op dit moment goedkoopste aanbieding met 3 jaar garantie
https://www.expondo.nl/steinberg-system ... r-10030583
Een nieuwe buitenunit kunt u voor dat bedrag bestellen als het al later eens nodig is, over 3 of 5 jaar.

Plaats dat station gewoon nu thuis in Nederland. Eventueel zelfs zonder Meteobridge.
Ga daarmee oefenen de data naar uw website op te laden. Dat kan zonder of (later) met een Meteobridge.
Gebruik op die website een aparte map voor uw weer-gegevens en probeer eens een weer-template te installeren. Integreer nog niet in de rest van uw website.
Denk ook na waar u bijvoorbeeld extra temperatuur-sensors wilt plaatsen. Zwembad? Kelder? Feestzaal?
Of bodem-vocht sensors voor b.v. al dan niet automatische bevloeiing.

Natuurlijk kan dit allemaal ook met een Davis. Heel goed zelfs. Wel met een stevig prijskaartje.
Maar om alles te leren in de eigen omgeving is een "ecowitt station" zoals deze "Steinberg" ruim voldoende.
Een voorbeeld van hoe al die informatie eruit kan zien https://pws.sluispark.be/ zonder een Meteobridge.
Maar de Meteobridge werkt ook met dit weer-station https://pwsdashboard.com/pwsWDxx/

U heeft al een website. Een weerstation met extra sensors is er voor minder dan 200 euro. Al doende leert men.
Een regenton als voorbeeld van een zwembad. De koelkast als wijnkelder. Veel plezier.

Wim