Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73254
Hoi allemaal,

Mijn naam is Hans, bijna 48 lentes jong en geboren in het altijd winderige Zeeland. Ongeveer vijftien jaar geleden vertrokken naar Belgie. Paar jaar in Antwerpen gewoond en nu woon ik al jaren in een zuidelijke randgemeente van 't stad.

Mijn huidige weerstation is nu ruim dertien jaar in gebruik en begint mankementen te vertonen. Er is een cupje van de anemometer afgebroken en ook de regenmeter hapert soms. Tijd voor iets nieuws!

Toen ik dit weerstation aanschafte in 2008 keek ik al eens met een schuin oog naar Davis en dat heb ik nu weer gedaan. Het viel me op dat er bar weinig verandert is. De kwaliteit is ongetwijfeld dik in orde maar ik vind het te duur voor hetgeen je krijgt.

Na een weekje wikken en wegen ben ik uiteindelijk uitgekomen bij Ecowitt model HP2553. Ik had nog nooit van Ecowitt gehoord maar het is een onderdeel van Fine Offset. Fine Offset maakt weerstations voor een aantal merken waaronder Ambient weather, Froggit, Watson enz. https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/4

Standaard is de HP2553 al best uitgebreid met o.a. ultrasone anemometer, uv meting en wifi. Het station is relatief goedkoop uit te breiden met sensoren voor o.a. bliksemdetectie en luchtkwaliteit. Ik ben er nog niet helemaal uit maar het kijken en vergelijken maakt ook deel uit van een leuke zoektocht. En ja ik ben me bewust van de invoerkosten.

Fijn weekend nog,

Hans
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73255
Welkom Hans,

Inderdaad komt op een gegeven ogenblik de discussie over repareren of vervangen.
Het eerste lukt natuurlijk alleen als je originele onderdelen nog wil/kan bemachtigen en dat is met jouw systeem van de aangegeven leeftijd niet vanzelfsprekend.
Soms heeft echter een andere stationsbeheerder nog iets bruikbaars liggen:
vragen staat vrij (in de daarvoor aangewezen rubriek!)

Vervangen is in veel gevallen de 'grote stap voorwaarts', want behalve de beproefde concepten zijn heel veel andere concepten op de markt gekomen met meer functies.
Grasduinen nodig voordat je beslist, en eventueel hier rondvragen als bepaalde aspecten vragen oproepen!

MVG, Anton [Toulon7559/Moderatie]
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73256
BrEw schreef: 20 jun 2021, 12:25 . . .
Na een weekje wikken en wegen ben ik uiteindelijk uitgekomen bij Ecowitt model HP2553. Ik had nog nooit van Ecowitt gehoord maar het is een onderdeel van Fine Offset. Fine Offset maakt weerstations voor een aantal merken waaronder Ambient weather, Froggit, Watson enz. https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/4

Standaard is de HP2553 al best uitgebreid met o.a. ultrasone anemometer, uv meting en wifi. Het station is relatief goedkoop uit te breiden met sensoren voor o.a. bliksemdetectie en luchtkwaliteit. Ik ben er nog niet helemaal uit maar het kijken en vergelijken maakt ook deel uit van een leuke zoektocht. En ja ik ben me bewust van de invoerkosten.
. . .
Welkom,

Een waarschuwing:
Als u rechtstreeks bij Ecowitt bestelt moet u de juiste in europa toegelaten frequentie opgeven 868 mHz.

Ten eerste omdat de andere 2 frequenties (4xx en 9xx) hier niet gebruikt mogen worden.
Maar ook omdat de leverancier's in de EU alleen onderdelen en extra sensors verkopen die 868 mHz zijn.

Froggit is zo'n leverancier die het zelfde station ook levert inclusief BTW en invoerrechten
=> https://www.froggit.de/product_info.php ... 0-31-.html

====
Hier vindt u veel informatie over alle mogelijke combinaties van de Ecowitt consoles/ sensoren e.d.
https://www.wxforum.net/index.php?topic=40730.0

===
Zelf gebruik ik, naast mijn wat oude Vantage VUE, ook Ecowitt, b.v. om de UV/solar en bliksem detectie met mij VUE data te combineren.

M.v.g.
Wim van der Kuil
Bijlagen
ecowitt.jpeg
ecowitt.jpeg (106.16 KiB) 2171 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73257
Dank voor uw antwoord. Welke frequentie te bestellen was ik al achter. Mijn 'oude' tfa nexus werkt op 433 MHz en ik wist niet dat dit inmiddels niet meer mocht.

De site van Froggit heb ik de laatste dagen veelvuldig bezocht, ook vanwege de invoerkosten vanuit China. Het nadeel is de witte console, ik vind hem echt niet mooi. Ook zijn de sensoren daar wat duurder. Uit China gaat het wellicht iets duurder zijn maar dat neem ik voor lief.