Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
#73985
Hallo allemaal,

Ik werd vanwege mijn interesse, attent gemaakt op de pagina: Het weer actueel.
We hebben een jong voedselbos in Limburg verkeer vaker in een netwerk van initiatiefnemers van verschillende voedselbossen.
Voldoende schoon water is voor de voedselbos aanplant super belangrijk, zo ben ik geïnteresseerd geraakt in de kleine waterkringloop.
De kleine waterkringloop is nu nog erg onbekend, dat komt o.a. omdat de afstanden tussen weerstations in het verleden erg groot waren.
Weer modellen gaan dan ook over grote gebieden.

Bij het ontwerp van een voedselbos is de waterhuishouding erg belangrijk.
Zo was ik hier op het forum enkele berichten aan het lezen, over bodem vocht meters en bladvocht, allemaal zeer interessant!
Vandaar dat ik me aangemeld heb op dit forum.

We hebben geen stroom en wifi in het voedselbos anders had er al een weerstation gestaan.
De regenmeter staat bewust Fout! ik wil weten hoeveel water de bodem bereikt en niet hoeveel mm regen er op de dennennaalden of blad is gevallen en snel verdampt voor nieuwe luchtvochtigheid elders.
Dat vind ik o.a. ook jammer van historische weerdata, alle stations stonden neutraal opgesteld.
Nu is er geen archief van o.a. hittestress in het stedelijk gebied.
#73987
Welkom!

Weer een heel andere invalshoek van de meteo-toepassing!
.
Kun je aangeven op welke locatie(s) we genoemd(e) voedselbos(sen) kunnen vinden?
Als meteo-geïnteresseerden weten we namelijk uit ervaring dat de omgeving heel grote invloed kan hebben.
En brandt los met je vragen, ter lering (en 'uitdaging') van ons allen:
kennis en informatie zit vaak in onvermoede hoekjes ..........

Geen externe voeding-aansluiting en geen/slechte wifi in de buurt is heel herkenbaar:
voor jullie bestaat misschien een geschikte technische invulling uit een meet-opstelling met voeding uit een zonne-accu, met LoraWAN voor communicatie
=> autonoom & langeafstand-verbinding
#73996
Bedankt voor je antwoordt.

Voedselbossen initiatieven in Limburg waar ik zijdelings bij betrokken ben, liggen in Swalmen, Herkenbosch Meinweg, St. Odilienberg, Echt-Susteren, Heythuysen.
Mijn eigen voedselbos ligt op het hoogste punt van het stroomgebied van de Vlootbeek (Echt-Susteren) die in Linne in de Maas uitkomt. Tijdens de droogte van 2018 is een onderzoek gestart naar het stroomgebied van de vlootbeek. Interessant want het onderzoek loopt door en je kunt meetgevens vinden in droogteportaal.nl (https://droogteportaal.nl/droogteportaal/web/)

Over de kleine waterkringloop vond ik dit bericht nadat ik er al veel over gelezen had, maar nog weinig Nederlandse websites waren, die hierover spraken. https://www.h2owaternetwerk.nl/vakartik ... n-de-aarde
#73997
Info over ondergrondse temperatuur en vocht meestal specifiek voor lokale, agrarische toepassing, niet landelijk.
Landelijk wel uit andere hoek info m.b.t. grondwaterstanden: zie bijv. deze website
Als je eenmaal weet waar te kijken, soms zelfs heel veel & wijd verspreide informatie.
Grondwaterstandinfo-dichtbij vaak ook te vinden via de website van je waterschap of door bijv. je gemeente aan te pingen
[hoewel dan het resultaat vaak heel afhankelijk welke zoeksleutel je loslaat, en ook opletten m.b.t. tijdgeldigheid].
Opvallend is dat op de diverse websites wel direct naar neerslag en naar grondwater wordt gekeken, maar veel minder naar verdamping/ET, terwijl toch voor wel/niet verdroging het saldo telt als uitkomst.
Anderzijds levert PWS-software (zoals Davis, WD en WsWin) ET-info op basis van hun lokale metingen (voor solar radiation, luchttemperatuur, vocht, luchtdruk en windsnelheid), en met bekende formules kun je ook bij andere PWSen die ET-info bepalen (en saldo-waarden).
In dit forum al diverse keren discussies hierover, maar niet echt uitgewerkt.
.
07&08Maart2022;
Drastisch aangepast.
#74000
Zonder nog te kijken naar prijs&kwaliteit&interface-details is
het bijgaande concept misschien wel geschikt voor toepassing voor onbewaakte, langeafstandsmeting in 'buitengewesten' voor temperatuur&vocht, met refresh-interval instelbaar 5~60minuten.
Komt volgens de advertenties uit de chinese kassentuinbouw.
Ze claimen in vrije veld >5km reikwijdte tussen sensor en concentrator: zal in de echte praktijk iets minder zijn (zeker in bosomgeving of in bebouwing), maar nog steeds veel meer dan de gebruikelijke PWS-reikwijdtes.
Tevens sensor-versies beschikbaar met Lucht_T&H-meting, met 2 typen thermo-sensor-aan-kabel voor temperatuurmeting in de bodem, en met CO2-meting.
Sensoren zien er onschuldig genoeg uit om niet de aandacht te trekken van voorbijgangers.
Met een stevige batterij in de sensor zou zoiets geruime tijd moeten werken, hoewel met snelste refresh-interval van 5 minuten meer dan waarschijnlijk niet de 5 jaar die ze noemen.
Ze hebben ook een alternatieve uitvoering werkend via 4G (=GSM), voor als je de Concentrator niet direct kunt aansluiten op internet, maar wel nog een 230V-aansluiting kunt vinden voor voeding van de Concentrator: 4G is voor meteo-dataverbinding weer een klasse apart (maar meer voorbeelden bekend).
.
screenshot_THLuchtBodem_via_LoraWAN.png
TLucht&HBodem via LoraWAN
screenshot_THLuchtBodem_via_LoraWAN.png (149.11 KiB) 5149 keer bekeken
.
screenshot_LuchtT&H_4G.png
Lucht_T&H via 4G
screenshot_LuchtT&H_4G.png (131.54 KiB) 5098 keer bekeken
.
10Maart2022:
4G-tekst&plaatje toegevoegd.