Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
#74272
Hallo allemaal.
Las hier al jaren mee. Had een wat stroef begin op het forum dankzij CoViD, toen was ik niet goed bij zinnen (denk ik), maar dat is nu voorbij. Ik ben van 1966, nickname Meowbay.

Altijd al weer-nerd geweest, ook van alles gedaan op het gebied, van klimatologie tot HF/LF techniek, van lichtvervuiling, harddisks voor metingen van zeewater tot groene electronica en zuinige RF-protocols, maar pas sinds 2016 wat serieuzer begonnen metingen aanhoudend vast te leggen. Moet alle 'historische' data nog importeren in de huidige database, maar inmiddels heb ik de boel eindelijk wat stabieler draaiend.
Hoezo beroemde Stevenson kast?
Wel, de kast die we hier hebben staan is heel veel op televisie te zien geweest staande middenin schaatsbaan Thialf bij Heerenveen, jaren tachtig vorige eeuw. Deze kast stond daar aanvankelijk onoverdekt, maar vanaf 1986 overdekt. Weet niet precies of het KNMI de data van die kast toen officieel meenam. Toen Thialf later werd omgebouwd is de kast overgenomen door een bekend oud weerman in Wolvega, die hem in de tuin had staan in Friesland. De beste man was overleden, en zijn vrouw bracht mij via via in contact met haar om de kast af te staan, waarna deze hier vlak ten Noorden van Amsterdam terecht is gekomen. Nadat we hem zorgvuldig hebben gerenoveerd, de binnenkant zwart geverfd, buitenkant weer helder wit. Nieuwe schroeven, bouten en moeren, nieuwe scharnieren, en een zonnepaneeltje op het schuine dakje ervan, staat 'ie nu bij ons in 't veld tussen de dorpen Broek in Waterland en Watergang in, middenin de Broekermeer-polder in Waterland.
In deze kast, eronder en erboven, een scala aan sensoren. Hier is 'ie al te zien.

Zal de nodige URL aanmelden voor de lijst van hetweeractueel, want ik zie nog vaak dat ons microklimaatje tussen de bestaande meetstations mist. Vaak windmetingen ver boven die van de omgeving, en meestal vochtiger in de nacht, en ook koudere nachten dan de omgeving. Maar bij bepaalde lage windsterkte ook weer warmer dan elders om ons heen. En de lucht is hier schoner dan om ons heen;
https://aqicn.org/station/@225607 https://broekermeer.aqi.eco/en
behalve als de wind van de N247 waait en daar een file staat. Dat is echt opvallend te noemen.. Ook dat zorgt hier voor een net wat ander effect op het weer. En omdat we aan een dijk wonen boven een laagliggende polder, ervaren we ook geregeld een randje van het ontstaan van onweer e.d.

Als de tijd het toelaat zal ik wat vaker posten op 't forum..
Groetend,

J

https://broekermeer.nl
Laatst gewijzigd door Meowbay op 24 sep 2022, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#74276
Overigens, als je denkt;
Waarom heb je je windmeter niet hoog in die Donau electriciteitsmast geplaatst? Wel, dat was een optie, en TenneT heeft me zelfs toestemming gegeven om daar een meter in te plaatsen, maar ik mag er alleen in klimmen MET mensen van TenneT erbij, en die komen van ver hierheen op door hun bepaalde tijden. Daarnaast staat de mast nèt niet op ons terrein, maar op dat van de buurman (een boer), en die wil ook niet dat ik met mensen van Tennet om de haverklap mijn sensoren moet vervangen of veranderen of wat dies meer zij. Omdat ik er zelf niet bij kan wanneer ik dat nodig acht, is het voor mij geen optie meer om daar dingen in te hangen. Wel jammer, toegegeven.
Misschien verandert dat, als mijn partner het veld van deze boer over wil kopen, wat wellicht in de toekomst ooit gebeurt ;)