Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
#74724
Maar die heeft problemen met de windrichting en na wat meetwerk bleek de 20K potmeter 360 graden stuk te zijn.
Bij Alie.com een andere besteld maar nu bleek er maar 3 aansluitingen er aan te zitten dus mis er één en wel de SV.
Op de originele staat ccw sv cw s op.
Hoe nu aansluiten iemand een tip ??
Gr BW1948 Te Dinxperlo
#74727
Het klopt dat de originele Davis potmeter 4 aansluitpunten heeft zg. turret soldeer punten
De turret waar de zwarte draden (SV) aan zitten dient alleen als koppelpunt van de zwarte draden.
Deze worden voor de windrichting niet gebruikt!
Alleen voor de windsnelheid, deze zwarte draden aan elkaar solderen (krimpkousje eroverheen) en de gele, rode en groene komen op de potmeter
Zie ook

https://www.chatteris.biz/blog/davis-64 ... 3-version/

Tussen S en CW zit een 909 kOhm weerstand om 0 punt van de potmeter te ondervangen

Rood is CCW
Geel is CW
Rood is S

Rood en zwart verzorgen de windsnelheid (voor 2016 is dit een reed switch, latere versies gebruiken een Hall sensor), de rode draad van de windsnelheid komt uiteraard ook aan de rode draad op potmeter
De potmeter is ook bij mouser te verkrijgen het is een Bourns 20 kOhm precisie potentiometer

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bou ... 3HLw%3D%3D

Succes
#74728
Snap het niet meer een nieuwe potmeter gemonteerd 20K 360 graden voor de wind richting meter aangesloten zoals het moet maar geen uitslag op mijn Davis Vantage pro2 niet van de windvaan als ook niet van wind speed ?? Wanneer ik de defecte originele potmeter aansluit heb ik weer wind speed wat doe ik verkeerd Punt 1 zit rood en punt 2 zit groen en punt 3 zit geel tussen geel en groen een 909K weerstand geplaatst ?? Wie weet raad Gr BW
#74735
Heb je wel de Bourns gekocht of een Alie kloon?
Ik heb zonder problemen een potmeter vervangen, alles aangesloten zoals het er ook af kwam, maar alleen de zwarte draden aan elkaar gesoldeerd omdat er een aansluitpunt mist, 3 ipv 4 aansluitpunten
Het enige kan zijn dat de nummering van een imitatie anders is
Doormeten van de potmeter kan uitsluitsel geven betreffende pin out.

Ik had in mijn vorige post een fout, er staat twee keer rood
Correct is CW geel, CCW Rood, S groen, zwart aan de reed switch van de snelheid registratie evenals de rode
Dus aan CCW komt de rode draad en de rode draad van de snelheid registratie
Tussen groen en geel een 909K weerstand

Nogmaals sorry voor mijn fout
#74794
FR2ZZ is het typenummer van de lagers in een windmeter van de vantage pro 2, nieuwste model
De oudere modellen windmeter, dus met de reedswitch hebben een lager zonder flens de R2ZZ
Zijn wel goed te verkrijgen, eventueel heb ik er ook nog wel een paar

Dan even een pm sturen