Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door MarTan
#68967
Hoi Peter,

Alvast dank voor het meedenken. ;)
Het is een weinig gebruikte PC (m.a.w. nieuw)
Deze had ik geupgrade naar Windows 10 en daarna nog eens een kale versie van Windows 10 geïnstalleerd. Blijkt dat MS een andere manier heeft om de USB poorten te benaderen (Staat op het forum van WSWin website) Dingen veranderen in de register enzo. Heer met timers te maken.

Comportdriver is van Siliconlabs. Om virtueel te draaien is virtual VP geïnstalleerd met als doel om meerdere programma's te kunnen draaien op 1 console. (Com0Com is hierbij nodig om com-porten aan elkaar te koppelen.) Hiervoor is de handleiding van de maker gevolgd.

Weatherlink v6.0.3 is geïnstalleerd maar wordt (nog) niet gebruikt.
Een USB hubje met extra voeding kan een optie zijn, maar lijkt mij het probleem niet aangezien de kabel binnen de specificaties valt.

Er wordt een Davis USB logger gebruikt. Deze loggen staat in Serial/VCP mode en niet in USBX mode.
-------

Kleine update.

Het lijkt erop dat het systeem stabieler begint te werken.
Verandering is gemaakt in Fling. (FTP File transfer) Deze heb ik nu op de 2 minuten per update gezet. WsWin blijft per minuut updaten en near-realtime.txt staat aan.
Deze stond eerst op automatisch, hetgeen wat inhoud bij elke verandering een upload doen.

Maar het is nog te vroeg om te juichen.
Door MarTan
#68989
Dank je wel Peter.

Heden vannacht weer exact om 4:00 uur is het uitlezen gestopt.
Windows geeft geen fouten aan. VP blijft gewoon door draaien. Geen errors. Alleen WsWin geeft aan dat er een interface fout is.
Op aanraden is de logger vervangen. Weer even afwachten.
Door Erwin Lankheet
#68990
Dag Martijn,

Zelfde probleem heb ik ook gehad met een PC met WindowsXP als operating system.
Periodieke uitval van de USB poort die communiceert met basisstation Davis VP2.
Alles bekeken, uitgezocht en geprobeerd zonder resultaat tot bij ons in de buurt een blikseminslag ervoor zorgde dat de PC er mee stopte. Moederbord defect.

PC vervangen (met een image van de hardeschijf) door een andere en wat blijkt: het uitvallen van de USB poort behoort al meer dan een jaar tot het verleden.
Volgens mij zorgt het verouderingsproces van de elektronica ervoor dat de USB poort van de PC niet helemaal juist meer gaat werken.

Misschien kun je overwegen om geen USB communicatie toe te passen maar een RS232 verbinding op te zetten. Zo'n kabel heb ik ook besteld maar niet meer hoeven toe te passen.

Groetjes Erwin.
Door pb2rdf
#68993
Erwin Lankheet schrijft:
Dag Martijn,
Volgens mij zorgt het verouderingsproces van de elektronica ervoor dat de USB poort van de PC niet helemaal juist meer gaat werken.

Is een vage conclusie, zou ook voor andere componenten kunnen gelden op mainboard.

Misschien kun je overwegen om geen USB communicatie toe te passen maar een RS232 verbinding op te zetten. Zo'n kabel heb ik ook besteld maar niet meer hoeven toe te passen.

Groetjes Erwin.

Zou het gewoon op USB houden.
Nieuwe PC`s hebben geen RS232 poort meer, of in iedersgeval geen vaste externe connector.
Moet je alsnog een RS232 naar USB converter er tussen zetten.

Andere USB poort, of andere USB controller een optie, mocht het echt de USB poort zijn.
Of andere USB kabel, ivm connectieprobleem, maar dan vaker verstoringenn zien.
Zoek dan op tweakers pricewatch naar geschikte usb controller.
https://tweakers.net/categorie/60/controllers/

Groet, Peter
Door MarTan
#68997
Allen,

Update.

Om verwarring te voorkomen ben ik van TFA overgestapt naar Davis VP2+.
Hiervoor heb ik een zo goed als nieuwe ION PC genomen. Een PC die weinig is gebruikt en ik deze nog op de plank had liggen.:) Een nieuwe versie van windows erop (Windows 10) en klaar voor de start.
Helaas mocht dit niet zo zijn en is er terug gegaan naar windows XP.

De PC is geinstalleeerd met een nieuwe installatie van Windows XP Pro SP3 32 bit NL.
De Davis envoy heeft een USB datalogger die je zowel serieel als USB kan programmeren.
Deze staat als serieel geprogrammeerd. Windows zit deze dan als een COM-poort en niet als USB device. Linkje naar de software.

De vele problemen die ondervonden worden is een error vanuit WSWIN.
De meldingen zijn dan
Interfacefout
en
Davis niet gevonden
.
Helaas doet de software maar 10 seconden een poging om de verbinding te herstellen en stop daarna :dry: met proberen.

VVP draait samen met Com0Com software. Doel is om meerdere programma's ermee te kunnen laten werken. Ook zonder de VVP programma worden dezelfde errors gedetecteerd.
De verbinding van envoy (Davis) naar de VVP blijft gewoon doorwerken. WSWin stop er mee.
Het rare is dat dit gebeurd om 4:00 uur.

Windows updates en andere monitorings-tools staan uit, Power savings etc.
Voor de rest staat Weaterlink erop en VPlive. Deze zijn momenteel nog niet actief.
Test wijst eigenlijk uit dat de communicatie van envoy naar de PC blijft werken.
Toch is er gisteren een nieuwe USB logger geplaatst om uit te sluiten of de logger geen verstoring geeft.

De mogelijkheid is zeker aanwezig dat de PC defect is.

Martijn
Door JozBaz
#69014
Hallo Martijn,

De symptomen zo overziend, lijkt het me stug dat de computer defect is. Dat ie er nu twee keer precies om 4:00u mee stopt is merkwaarding, maar ook een aanwijzing.
Ik heb vroeger ook met Windows XP, VVP, Weatherink, USB-Com converters etc gewerkt en het viel niet mee dat betrouwbaar werkend te krijgen (inmiddels overgestapt op Mac met WeatherCat dus kan het niet meer testen).

Ik zou eens proberen terug te gaan naar de basis: Windows XP met Weatherlink en de VP2 Console inpluggen. Nu op de PC alle 'energy savers' e.d. uitzetten (zodat ie niet de HDD of zo uit zet na een tijdje) en kijken of ie het blijft doen.
Het is maar een idee.

M.vr.gr.

Jos
#69020
Misschien had je het al gedaan maar check de logs eens van Windows.
Er zal iets gebeuren wat precies om 400 uur staat ingesteld.
Dit verhinderd de verbinding.
Kijk ook eens bij geplande taken of daar niets staat.
Lijkt mij sterk dat de PC stuk is.
Elke keer als er iets aan de USB wordt gekoppeld dan wordt daar een stuurprogramma voor geïnstalleerd.
De volgende kaar dat hetzelfde apparaat er weer aan hangt dan pakt hij de juiste driver.
Misschien dat daar iets misgaat.
Of de USB controllers eens te verwijderen en dan via windows update opnieuw installeren.

Succes ermee,

Groeten Tjeerd
Door Snarf2000
#69022
Hallo Martijn.

Met Windows 10 heb ik in het begin ook even problemen gehad.
Sinds ik in "Services" de "Windows Update Service" heb uitgezet, blijft het bij mij draaien als een zonnetje.

Het enige waar je rekening moet houden is om de zoveel tijd de windows update even handmatig starten om een beetje bij te blijven.

Grt Frans
Door MarTan
#69024
Hoi iedereen,

Als eerst, Dank voor het meedenken.
Momenteel al 5 dagen geen problemen ondervonden. (Even afkloppen)
De volgende veranderingen die zijn doorgevoerd:
[ul]* Datalogger vervangen
* Virusscanner is verwijderd en een andere is erop gezet. (van Bitdefender naar Avast naar AVG)
* Tijd interval opname van 1 minuut veranderd naar 2 minuten. (WsWin setting)
[/ul]Dacht eerst aan defect geheugen van de PC, maar zoals het er nu naar uitziet blijft alles stabiel werken.