Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Sloefke
#69579
Beste weercollega's



Sinds enige tijd heeft mijn station, een Davis Vantage Pro plus, last dat gedurende bepaalde periodes geen data wordt verzonden naar het console. Het is soms zo dat de helft van mijn gegevens op het console met streepjes zijn ingevuld. Na verloop van tijd is alles weer in orde. Ik heb begin vorige week de batterij vervangen. Het station heeft weer een aantal dagen na behoren gewerkt. tot 21e van deze maand. Weer mis ik data en nu met name de buitentemperatuur.
Is iemand bekend met deze klacht die mij op weg kan helpen?

Alvast mijn dank.


Groeten

Joost
Door pb2rdf
#69581
Hallo Joost,

Er vanuit gaande dat je verse batterij, CR123, in de ISS hebt, en de klemcontacten van de batterijhouder schoon zijn is er grote kans dat je te maken hebt met het volgende euvel.
En dat de stekker van je zonnecel goed zit, en dat de connector geen sluiting maakt.

Als je de Davis al enige tijd hebt is de kans aanwezig dat de powercap defect is.
Zit op de electronica bij je ISS, onder wit afdekkapje op de printplaat.
Oorzaak is dat eigenlijk het component onderbemeten is en daardoor op de lange duur defect gaat.
Er zijn op dit forum al diverse reacties aan gewijd.
Zoek maar op powercap.

Nieuwe powercap, met wat meer capaciteit, en probleem is waarschijnlijk opgelost.

Groeten, Peter
Door Sloefke
#69582
Beste John en Peter,

Bedankt voor de reactie,
naar ik meen schrijft John dat de capaciteit van de C 10F is. Ik geloof dat hij bedoelt 10uF. Dus wanneer ik 15 of 20 uF powercap neem moet het euvel verholpen zijn. Het vreemde is dat het alleen telkens de temperatuur aanduiding is die wordt onderbroken en niet de barometer. Wel is het dat ik soms een scherm heb op het display dat alleen uit streepjes bestaat. Maar ik ga aan de slag met het doorlezen van de informatie en ik bedank jullie beide voor de reactie


MvrGr Joost
Door wvdkuil
#69583
Sloefke schrijft:
Beste John en Peter,

Bedankt voor de reactie,
naar ik meen schrijft John dat de capaciteit van de C 10F is. Ik geloof dat hij bedoelt 10uF. Dus wanneer ik 15 of 20 uF powercap neem moet het euvel verholpen zijn. Het vreemde is dat het alleen telkens de temperatuur aanduiding is die wordt onderbroken en niet de barometer. Wel is het dat ik soms een scherm heb op het display dat alleen uit streepjes bestaat. Maar ik ga aan de slag met het doorlezen van de informatie en ik bedank jullie beide voor de reactie


MvrGr Joost
De barometer zit in het console zelf, net zoals de binnentemperatuur en luchtvochtigheid.
De buitentemperatuur, luchtvocht en eventuele solar en UV komen van de ISS.

Wim
Door pb2rdf
#69584
Sloefke schrijft:
Beste John en Peter,

Bedankt voor de reactie,
naar ik meen schrijft John dat de capaciteit van de C 10F is. Ik geloof dat hij bedoelt 10uF. Dus wanneer ik 15 of 20 uF powercap neem moet het euvel verholpen zijn. Het vreemde is dat het alleen telkens de temperatuur aanduiding is die wordt onderbroken en niet de barometer. Wel is het dat ik soms een scherm heb op het display dat alleen uit streepjes bestaat. Maar ik ga aan de slag met het doorlezen van de informatie en ik bedank jullie beide voor de reactie


MvrGr Joost


Joost, waarde van condensator is echt 10F en niet 10uF !!
Condensator is bedoeld als suurogaat batterij, daarom ook wel powercap genoemd.
10F kan heel wat meer energie opslaan dan 10uF :laugh:
Aanbeveling om, bij vervanging, een waarde van 22F te nemen.
Bv deze :
https://www.conrad.nl/nl/samxon-dre226s ... 57063.html

Kijk verder maar bij alle forumberichten die al over dit onderwerp geschreven zijn.

Voordat je de condensator vervangt is het misschien een idee om het id van de ISS aan te passen naar een ander ID, bv van 1 naar 3.
Dan ook dat op je console aanpassen, zie handleiding.
Als je WL gebruikt kan het via WL.
Blijven de communicatie problemen, dan de condensator vervangen.

Groeten, Peter
Door osjohn
#69585
Hallo Peter

De condensator is 2,7v en niet 2,5v ik zou er max 2,7v 25F in zetten.

Green-Cap condensator 25 F 2.7 V/DC ( conrad )

Groeten John
Door Sloefke
#69597
beste mensen

Mijn hartelijke dank voor de info.
Ik neem zeker jullie raad ter harte.
Morgen kan ik helaas niets uitrichten maar overmorgen stort ik me op het probleem.
ook zal ik de oudere berichten doornemen

Met vriendelijke groet


Joost
Door pb2rdf
#69599
osjohn schrijft:
Hallo Peter

De condensator is 2,7v en niet 2,5v ik zou er max 2,7v 25F in zetten.

Green-Cap condensator 25 F 2.7 V/DC ( conrad )

Groeten John


[img]https://static8.depositphotos.com/1007989/858/i/950/depositphotos_8587097-stock-photo-okay-smiley.jpg
[/img]
Door eugel
#69641
Ook hier heeft de supercap het begeven.

Had totaal geen windmeting meer.
Condensator er uitgeknipt, en zie! overdag weer winddata.


Gelijk maar meerdere c besteld.
Dus tijdelijk geen winddata in de avond/nacht.