Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
#69803
Sinds afgelopen vrijdagavond functioneren de stralingssensoren van mijn weerstation niet meer (goed). Vrijdag heeft een boer van de naastgelegen akker mijn weerstation met een waterkanon zowat omver geblazen: de straal kwam vol in de mast!:ohmy: Wonder boven wonder heeft dit geen schade/invloed gehad op mijn windmeter, maar de stralingsmeters (zonneschijn en UV) die zich op ca. 7 m hoogte in de mast bevonden moesten het wel ontgelden. De T-standaard waarop ik deze had bevestigd was finaal scheef geblazen. Vermoedelijk is er water van onderen af in de sensoren gedrongen waar ze niet tegen kunnen. Vanaf het incident gaven beide meters gedurende langere tijd geen signaal. Af en toe worden er "onzin" waardes gemeten, helaas. Dure grap, want vervanging van beide sensoren kost een slordige € 500, wat ik uiteraard wel op de betreffende boer ga verhalen. Hij heeft me al laten weten dat hij zijn WA-verzekering zal inschakelen en dat "het nooit weer zal gebeuren":blush: . Maar ja hij schakelt loonwerkers daarvoor in, dus of dat inderdaad een garantie is...
Gelukkig had ik van te voren de regenmeter al afgedekt met een plastic zak, omdat ik vermoedde anders stuifdruppels in de meter op te vangen (de wind stond precies richting het kavel). De invloed op de metingen is dus beperkt gebleven tot de uitval van beide stralingssensoren (wat ik overigens erg genoeg vind!).
Ik hoop spoedig een vergoeding van de betreffende boer te ontvangen, zodat ik daarna beide sensoren kan vervangen. Tot die tijd dus even geen (reële) metingen van de zonnestraling en UV-index...
Door Overijse
#69809
Oeps niet zo goed, nog een geluk dat de boer zijn verzekering wil aanspreken.

Succes met de verzekering en de vervanging.

Grtz
Kris
Door jeroenzwart
#69879
Inmiddels zijn de nieuwe sensoren binnen en heeft de verzekering van de boer aangegeven de kosten te vergoeden (gelukkig). Morgen (zaterdag 28 juli) ga ik de oude sensoren verwijderen en de nieuwe plaatsen. Dit houdt in dat ik de weermast moet strijken waar ook de windmeter op zit. Om te voorkomen dat er 'onzinmetingen' worden doorgegeven, zal ik de windmeting zodoende tijdelijk uit de metingen halen. Dus gedurende een aantal uren zullen de windsnelheid en de windrichting uitvallen.
Ik hoop dat het weer ook een beetje mee wil werken, helaas lijkt er regen op het programma te staan. Dus ik zal de paraplu wel nodig hebben: vooral lastig om de connectoren droog te houden die op het T-stuk zijn/worden gemonteerd vrees ik...
Zodra de mast weer overeind staat en de metingen weer correct worden doorgegeven zal ik dit onder dit topic even melden.
Door jeroenzwart
#69880
Inmiddels zijn de sensoren vervangen! De weergoden waren me gelukkig goed gezind: afgezien van de harde wind bleef het de gehele dag droog en had ik dus geen plu nodig (was met die harde wind ook verrekte onhandig geweest :silly: ). Na de sensoren te hebben vervangen, kreeg ik niet direct signaal. Na een aantal maal de envoy opnieuw te hebben aangesloten/gereset bleek ik uiteindelijk toch weer signaal te krijgen. Begon me alweer zorgen te maken dat er meer aan de hand was, maar uiteindelijk dus toch het euvel wat ik wel eerder heb meegemaakt. Blijkbaar heeft de envoy soms moeite om de juiste kanaalfrequentie weer te vinden. Maar inmiddels heb ik alweer een aantal uren signaal, dus lijkt alles weer goed te functioneren:) !