Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
#73094
Beste weervrienden,
onlangs zag ik een abnormaliteit in de curve Solar Radiation (watts/m²) (WeatherUnderground)
Dit is enkel te zien bij een wolkenloze dag. Het weerstation Davis staat hier sedert begin tijdelijk opgesteld, voordien 13 jaar op een andere locatie.
Steeds in de namiddag rond 14.30 zie ik een dip in de curve.
Zou het nu echt kunnen dat dan die buis een schaduw werpt op de zonnen sensor van de Davis?
Het station verhuis volgende maand naar de nieuwe locatie en zal er voor zorgen dat de Davis Vantage op de top van de buis komt.
mvg Bob
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73095
Misschien het eenvoudigst (maar ;-) je moet wel op die tijd in de buurt zijn):
kun je door visuele waarneming herleiden welk object nu omstreeks 14:30 zijn schaduw werpt op de Davis licht-sensor?

Je stelt nadrukkelijk dat het verschijnsel optreedt op een wolkenloze dag.
M.i. hangt de 'diepte' van de schaduw samen met de hoeveelheid licht.
Dan zou je toch ook iets moeten zien bij een minder wolkenloze dag maar wel met een redelijke hoeveelheid licht.
Klopt dat?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73096
Als de buis op het zuid westen staat tov de sensor dan is de kans groot dat deze de dip veroorzaakt.
Spul is erg gevoelig, mijn sensor staat tot ongeveer 12:00 uur in schaduw en piekt ineens omhoog als de schaduw verdwijnt.
Denk dat ik kabels verleng en de sensoren aan de buis van de anemometer plaats op hoogte zodat ik geen last van schaduwwerking meer heb.
Uiteraard wel de sensoren aan de zuidkant van de buis bevestigen....
#73136
bedankt voor de reactie,
het is inderdaad de buis die in de weg staat.
bij de vorige opstelling stond de ISS en de windmeter elk op een buis apart.
nu, bij de tijdelijke opstelling stond de ISS en de windmeter bovenaan op (+ een hf-antenne) op 1 buis.
bij de nieuwe opstelling op de watertoren in Duinebergen komt alles op 2 buizen.
mvg Bob