Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#57329
De onweer-afstandssensor (zeg maar een strike-alert chip) vandaag binnen gekregen. Natuurlijk te laat voor de eerste tests vandaag maar er zullen nog genoeg gelegenheden komen.
Vanaf morgen starten met het installeren van de sensor en het programmeren om in mijn systeem te passen.
Door nolversteeg
#57331
Hallo Joris,

Misschien kan je een tipje van de sluier oplichten,

Bliksen is een electro statische impuls die ergens vandaan komt, veelal met een bepaalde frequentie, die kan je er uit filteren.

Je kan met een antenne de richting bepalen, met een dubbele antenne nog veel beter.

Maar hoe bepaal je met 1 bliksemdetector de exacte inslagplaats.

Een hele dikke inslag op 1000 KM is in mijn ogen gelijk aan een kleine inslag op 100 km

Soms kan ik logisch denken, maar hier laat ik het even afweten.

Groeten Nol
Door jorissynaeve
#57336
De detector gaat niet de exacte plaats kunnen bepalen van de inslag! Daarvoor heb je inderdaad een boltec of ander systeem nodig die richting en afstand kan bepalen.
Deze sensor (16€) bepaalt de afstand tot de "head" van het onweer. Daarmee kan je bepalen of het onweer dichter komt, weg gaat en hoe ver het is.
De manier waarop dit gebeurt zou via geavanceerde signaalprocessing zijn in de chip. Reviews die ik gelegen heb zijn het er allemaal over eens dat deze waarden vrij accuraat zijn.

Deze sensor ga ik, zoals hierboven ergens beschreven, tezamen met de 1-wire lightning detector gebruiken. Zo ga ik (hoop ik) correct kunnen bepalen hoeveel onweersdagen er werkelijk zijn rondom mijn woonplaats (de 1-wire lightning detector detecteert ook bliksem tot meer dan 40km en dan kan je moeilijk zeggen dat dit een onweersdag is hier thuis natuurlijk :) ).