Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door aurora
#50106
Hey hallo.

Een berichtje om te lachen,....

Met wat transistortje's, weerstanden en condensatoren, zo'n ding gebouwd.
Een antenne in elkaar geknutseld en het hele geval opgesteld, ( voor proef )
Een weerstand vervangen voor een potmeter 100 meg liniair.
Daarmee zou je de afstand wat nauwkeuriger kunnen bepalen.
Om dat nog een beetje goed te kunnen afregelen had ik dus een onweersbui nodig.
Helaas, dat was dus niet het geval,wel pikte het ding dus ontladingen op.
Ik had het schema wat aangepast, geen luidsprekertje wat de signalen hoorbaar maakte maar een piezo elementje.
Dat ding gaf een piep. ( best wel hard )
Nou wil het geval,.. ik moest voor mijn buurman wat lassen,.....
Ik heb een elektrisch lasapparaat,.....
Heeft iemand enig idee in welke staat mijn vrouw was toen ze tv zat te kijken en dat ding registreerde ook dat lassen ?.
Binnen zat er dus toen ook een onweersbui, de vonken vlogen ervanaf.
PIEP, PIEP, PIEP,. PIIIIIIIEEEEEEEEEP.
De bliksemdetector,.... ligt in de doos met reserveonderdelen.
Ik moet echt iets beters bouwen.

Greetzzz,.. Toon.
Door gerrit32
#50107
Ik heb wel even zitten lachen.
Ik ken dit soort situaties.

Groet,
Gerard
Door ws vreewijk
#50110
Hi Toon

Wohaaaaaaaaaa ja dat benne leuke dingen.

Maar elke detector geeft wel wat valse strikes ook een boltekje.

Ik gebruik zo'n ding wat je omschrijft al jaren maar heb wel het ontwerp gesplitst in 2 delen het ontvangst deel staat buiten op het dak en een 5 aderig afgeschermd kabeltje komt dan binnen om de piep te verzorgen en om het ontvangst deel van spanning te voorzien en ook de meters aan te sturen een omgebouwde stappen teller zorgt voor de telling vd strikes,een lekkere power led geeft een flits bij elke strike.Door te splitsen raak je al veel rommel vh lichtnet kwijt.maar een las apparaat zal altijd blijven storen op dit onwerp maar ook op een thunderbolt / strike alert en boltek en 1-wire met lassen gebeurd dr nog al wat.
ontwerp van techlib.com

Je kan ook een kijken of de 1-wire detector wat voor je is staat genoeg over beschreven hier op hwa.

gr Chris
Door poldeleeuw
#50113
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat iedereen zo leuk vindt aan de 1-wire bliksemdetector. Hij tekent wel de activiteit af op een diagram maar ik vindt een detector pas echt handig als hij ook plot waar de ontladingen plaats vonden op een kaart. Dan krijg je pas echt een interessant beeld en zie je waar het onweer zich bevind.
Door ws vreewijk
#50126
Wat gebruik je zelf eigenlijk voor bliksemdetectie dan ????

Als je 1-wire helemaal niks vind ben ik benieuwd wat je dan zelf gebruikt.

gr Chris
Door jorissynaeve
#50127
Het 1-wire systeem is uiteindelijk nog het goedkoopste systeem.
De andere systemen maken gebruik van computerhardware waardoor een mini-pc/server al afvalt. Voordeel met andere systemen is wel dat je de plaats ongeveer kunt bepalen maar ach, zo zijn er al weerstations genoeg niet? Het is wel leuk om zelf zo'n systeem te hebben, maar je bent voor de positie steeds afhankelijk van andere stations en die stations tonen dan allemaal dezelfde data. (ja, ik ben nogal een voorstander van 1-wire :D )
Door poldeleeuw
#50128
ws vreewijk schrijft:
Wat gebruik je zelf eigenlijk voor bliksemdetectie dan ????

Als je 1-wire helemaal niks vind ben ik benieuwd wat je dan zelf gebruikt.

gr Chris


Ik ga nu het systeem ineen steken van blitzortung.com. Met dit systeem kan je ten minste zien op een kaart waar de ontlading zich heeft afgespeeld. Het ineen steken is misschien wel ingewikkelder maar je krijgt er ook meer van terug.
Door WeerStationWoerden
#50129
is het niet mogelijk om via de 1wire strikes weer te geven op bv googlemaps ??
net als met de boltek .


Mvg Gert .
Bijlagen
googlemapsstrikes.jpg
googlemapsstrikes.jpg (123.07 KiB) 4333 keer bekeken
Door ws vreewijk
#50130
Wat dr zo leuk is aan 1-wire bliksem detectie.

Goedkoop
makkelijk aan je pc te koppelen
makkelijk qua software ( verschillende gratis software's beschikbaar)

De positie geen probleem dr zijn een aantal die je kan laten samen lopen met 1-wire
ik gebruik 1-wire voor de strikes te meten voor de positie gebruik ik blitzortung
maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Op korte afstand heb je zelf niks aan de toa detector (blitz ortung)lees maar eens het topic van Nol erop na.

Ik meet boven de 200km tot boven mn hoofd.
En de richting zie ik op de verschillende sites vanzelf terug omdat ik dat split screen laat meelopen.

Kortom ik ben tevreden maar dat wist je al he bovendien draaid dr nog een tweede detector eigenbouw van techlib.com
http://www.youtube.com/watch?v=mSqQI9xu ... re=related

en een derde detector volgens het ontwerp van Nane
http://www.youtube.com/watch?v=h5E3w6_7Ex8

Ik ben benieuwd naar jou bouwsel.
gr Chris