Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door nitrx
#57977
davidmeyer26 schrijft:
Ik had een vraag hoe kan ik mijn weer laten update om de 10 minuten.

Want ik heb het nu zo staan http://bussenentreinenforum.nl/weer/index.htm

Wie kan me hier bij helpen


Wanneer je cumulus gebruikt kun je de update interval instellen bij configuration -> internet. Op je site staat dat je update per minuut maar dat is blijkbaar niet het geval. De update is overigens ook afhankelijk van het weerstation dat je gebruikt.

groet Ron
Door nitrx
#57991
De WS 4000 update zelf eens in de 48 seconden het is doorgaans niet gebruikelijk op het template per 1 munuut te updaten dat kun je per 10 minuten doen bij de WS 4000 ( Fine Offset) worden de gegevens overigens in intervallen van minimaal 10 minuten vastgelegd dit is in e stellen met de easyweather software of met de http://sandaysoft.com/downloads setlogger van Sandaysoft.

Andere dingen kun je wel laten aansturen in 'realtime' zoals de flashmeters voor wind en windrichring die maken gebruik van de realtime.txt in cumulus. Realtime is bij de Fine-offsetstations overigens nooit sneller dan 48 seconden.

succes Ron.
Door wvdkuil
#57992
davidmeyer26 schrijft:
Ik had een vraag hoe kan ik mijn weer laten update om de 10 minuten.
Want ik heb het nu zo staan http://bussenentreinenforum.nl/weer/index.htm
Wie kan me hier bij helpen
Er zijn al meerdere antwoorden maar ik zie je site nog steeds alleen incidenteel nieuwe gegevens tonen.
Bijgevoegd (in volgende post) een schermafdruk hoe je het in Cumulus kan instellen.
Menu "Configuration" ==> "Internet"
Op het scherm internet staan de FTP gegevens links waarschijnlijk al goed ingesteld anders zou er niets opgeladen worden.
In "Web Settings" Moet "Auto Update" aangevinkt zijn. Het aantal minuten tussen iedere update moet achter interval ingesteld worden en staat in dit voorbeeld op 30 minuten.
Als je over enige tijd ook snelle updates wil, voor b.v. Steelseries meters, dan moet er een vinkje bij "Enable Realtime" en het interval op 60 secondes.

===

Als bij jouw de schermen ook ongeveer zo zijn ingesteld en er wordt nog steeds niet opgeladen naar je site:
1. Staat de PC wel 24 op 24 uur aan?
2. Gaat de PC als je hem niet gebruikt soms in een slaapstand? Het scherm is geen probleem, maar via energiebeheer moet je er voor zorgen dat de PC verder niet "in slaap" gaat.
3. Laat je Cumulus wel gewoon doorlopen? Dus niet afsluiten of op het rode kruisje klikken.
4. Ook mag een andere gebruiker niet aanloggen aan de PC.

Als het nu nog niet opgelost is zoeken we gewoon met z'n allen weer verder.

Groeten, Wim
Bijlagen
cumulus_ftp.jpg
cumulus_ftp.jpg (54.57 KiB) 6210 keer bekeken
Door wvdkuil
#57993
En hierbij het plaatje
Bijlagen
cumulus_ftp-0e2270bc0473d58da513e8b5efa80afa.jpg
cumulus_ftp-0e2270bc0473d58da513e8b5efa80afa.jpg (89.93 KiB) 6210 keer bekeken
Door wvdkuil
#58004
davidmeyer26 schrijft:
Afbeelding Het staat namelijk zo.

Dan dus de andere vragen in mijn vorige post controleren. Die heb ik hier even herhaald.

Als alles zo ingesteld staat EN er zo nu en dan wel opgeladen wordt:

1. Staat de PC wel 24 op 24 uur aan?
2. Gaat de PC als je hem niet gebruikt soms in een slaapstand? Het scherm is geen probleem, maar via energiebeheer moet je er voor zorgen dat de PC verder niet "in slaap" gaat.
3. Laat je Cumulus wel gewoon doorlopen? Dus niet afsluiten of op het rode kruisje klikken.
4. Ook mag een andere gebruiker niet aanloggen aan de PC.

Het opladen gaat soms goed. De data is voor het laatst om 8.30 vanmorgen verzonden.
Heb je dat handmatig gedaan of was dat via de instellingen van je FTP?

Waarom gebruik je activeFTP?
2e vinkje onder FTP. Daar zijn nog wel eens problemen mee. Beter even afzetten.

Ook zou ik proberen de rename even uit te zetten.
Immers als je userid en password voor ftp goed zijn, moet het een van de parameters van je ftp instellingen zijn.

Groeten, Wim
Door davidmeyer26
#58005
Mijn pc staat 24 uur per dag aan en mijn pc gaat niet op slaapstand.

En die van 08.30 heb ik toen zelf gedaan via ftp.

En Cumulus staat gewoon aan.

En niemand anders gebruikt mijn pc.

En ik heb nu die activeftp heb ik nu uitstaan en rename heb ik u ook uitgezet.
Door wvdkuil
#58008
davidmeyer26 schrijft:
Mijn pc staat 24 uur per dag aan en mijn pc gaat niet op slaapstand.

En die van 08.30 heb ik toen zelf gedaan via ftp.

En Cumulus staat gewoon aan.

En niemand anders gebruikt mijn pc.

En ik heb nu die activeftp heb ik nu uitstaan en rename heb ik u ook uitgezet.
En dat helpt ook niet. De opgeladen data is nog steeds van 14 juli 08:30

Dan zou het antwoord in je ftp log moeten staan.
In de map op je pc waar Cumulus is geinstalleerd (meestal C:\\Cumulus) staat een bestand ftplog.txt. Voor de realtime data is dat realtimeftplog.txt
Als het van het begin af aan al niet werkt moeten daar foutboodschappen in staan.

Als daar niets of niets interessants in staat zet dan even een vinkje in Cumulus menu Configuration bij FTP logging. En kijk welke nieuwe gegevens in de log worden geschreven. Een link naar de Cumulus wiki

=========
Dan nog voor alle zekerheid een vraag:

Hoe staan de gegevens ingevuld op het tabblad Cumulus=>Configuration=>Internet=>Files.
Staat daar een vinkje bij "Include Standard Files" en "Include Standard Images" ?

Succes, Wim