Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door HansR
#72249
Opmerkelijk, dat het laatste bericht in dit forum al uit 2017 dateert. Er is überhaupt niet zo gek veel in dit forum over Cumulus geschreven. Toch is het pakket interessant genoeg om er eens naar te kijken, zeker nu duidelijk is, dat CumulusMX (de opvolger van Cumulus 1) na het vertrek van de maker Steve Loft, een goede toekomst heeft. Mark Crossley heeft het onderhoud goed ter hand genomen en een aantal ontbrekende zaken toegevoegd. De wiki wordt bijgewerkt en er zijn op het forum een paar actieve vrijwilligers die klaar staan om vragen te beantwoorden.

Los van veel oude berichten op het forum, die eigenlijk over de houdbaarheidsdatum heen zijn, vindt iedereen nar korte tijd zijn informatie. De voertaal is Engels - dus dat moet je wel machtig zijn - en de belangrijkste programmeertaal voor websites is PHP. Je moet sowieso een beetje van techniek houden om je weg daar te kunnen vinden.

Iets te veel vond ik en ik heb met afgelopen half jaar vooral bezig gehouden een website generator - CumulusUtils gedoopt - te maken die in de basis alles biedt wat een amateur meteoroloog zou moeten verwachten van een site. Als je van het weer houdt heb je niet veel meer nodig en wat je er aan toe wil voegen (satelliet beelden, Windy kaarten en zo...) kun je via een usermenu eenvoudig configureren.

CumulusMX is vooral interessant omdat het draait op een veelheid van machines (PC, Unix/Linux en Mac). Vooral de Raspberry en soortgelijke kleine, low energy, machientjes geven het een voordeel. CumulusUtils draait daarnaast op dezelfde omgeving en kan alle informatie automatisch naar je website uploaden.

Als je CumulusMX gebruikt of wil gaan gebruiken dan moet je hier zijn voor de meest recente software (klik rechtsboven op downloads).

Voor CumulusUtils kun je hier kijken hoe dat er uit ziet (in de default uitvoering) en hier kun je de software downloaden.

Als je een weerstation hebt, moet je toch eens de combinatie van beide stukken software proberen. Mogelijkheden te over.
Gebruikersavatar
Door HansR
#73772
Dag Daan,

(ook via PM beantwoord)

Leuk dat je CumulusUtils hebt geprobeerd en jammer dat je er zo niet uitkomt.

Ik geef wel support maar alleen via het CumulusMX forum en in het Engels, ik moet het wel een beetje bij elkaar houden. Als dat echt problematisch is kan ik wel via het forum via PM in het Nederlands helpen maar op het openbare forum moet dat leesbaar blijven voor iedereen (en dus in het Engels).

De Wiki die ik heb gemaakt is in het Engels ga ik niet vertalen dat wordt me dan echt te complex (ik moet dat dan ook onderhouden).

Mvg. HansR
Door brugje
#73806
Goedemorgen, ben al jaren een gebruiker van cumulus. (v1.9.4 b1099). Heb op mijn site een pagina met de realtime gauges welke ik dan meerdere keren per dag gebruik. Een aangepaste versie van deze gauges wordt getoond op andere sites. Omdat v1 van cumulus niet meer wordt ondersteund toch ook even naar MX gekeken. Zowel op dat forum als in de wiki, maar ik zie wel de downloads, maar dan. Men gaat wel dieper in op alle mogelijkheden maar een simpele handleiding om te beginnen is er niet. Dit weerhoud mij er van om te beginnen.
Geef mij maar een install.exe om te beginnen, of een goede stap voor stap uitleg. Ook zag ik de multiplatform installer met een uitleg daaronder
Copy the InstallCMX.exe to any directory you want.
Ik zal wel blind zijn maar ik zie deze file niet op die pagina om te downloaden. Ik ben bang dat de ontwikkelaars iets te ver doorslaan en de beginner en/of overstapper niet serieus nemen. Ik wil MX graag naast mijn bestaande software testen. Gebruik VirtualVP om meerdere software aan te sturen en dat wil ik zo houden.
Groet Jan
Gebruikersavatar
Door whozee
#74362
Kan uw conclusie delen.
Ook jarenlang gebruiker van Cumulus 1, maar al enkel weken aan het proberen dat gebruikers onvriendelijke Cumulus MX aan de praat te krijgen.
Ook op het Engelstalige forum loop je vast.
Een korte handleiding hoe je onder Windows 10 Cumulus MX moet installeren.
Waar kan je de file downloaden en HOE te installeren.
Cumulus utils is gewoon niet te vinden...
Kortom hele lange verhalen en verwijzingen, zodat je dan weer in een Raspberry installatie zit.
Mijn Windows weercomputer loopt na installatie van dat CumulusMX aldoor vast. :(

Wim
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74365
Even Cumulus MX geprobeerd...
Het is echter niet moeilijk tot zover.
Download de laatste versie
Pak het zip bestand uit
Ik heb de map CumulusMX naar de c:\ directory gekopieerd, net zoals de gewone Cumulus
Snelkoppeling naar cumulus MX op buroblad gemaakt, dit is de file cumulusMX.exe
Dit openen
Vervolgens kreeg ik melding betreffende firewall regel, cumulusMX toestaan
Dan opent een command window
Ff wachten en je krijgt een link te zien in mijn geval http://localhost:8998/wizard.html
Dit betekent dat je poort 8998 in je firewall moet toestaan voor cumulusMX
Deze link openen in je browser, dit is een first time wizard waarin je je CumulusMX kunt configureren, gewoon in je browser
Daarna Cumulus MX opnieuw starten, in mijn geval, ik gebruik een Davis Vantage pro 2, wordt vervolgens de datalogger gelezen, gevolgd door weer een link, in mijn geval http://localhost:8998 en voila Cumulus MX draait
Helemaal rechts zie ik een tabblad utils....
Ik hoop dat dit eea verduidelijkt

PS. ik ben verder niet bekend met cumulusMX maar probeer het maar eens....ik gebruik windows 11
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-11-28 000242.png
Schermafbeelding 2022-11-28 000242.png (92.47 KiB) 5697 keer bekeken
Laatst gewijzigd door T.J. op 28 nov 2022, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74366
Cumulus MX aan de praat
Ik zal proberen om dit op een NAS aan de praat te krijgen, daar ik mijn pc niet 24/7 aan heb.
Het is in feite een web based versie van de aloude Cumulus met wat meer mogelijkheden, waaronder oa data opslaan in een database via mySQL
Ook interessant is het grotere aantal compatibele merken weerstations, ik heb ook Ecowitt en deze kun je ook gebruiken in cumulus MX
Maar even verder mee aan de slag binnenkort.....
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-11-28 003152.png
Schermafbeelding 2022-11-28 003152.png (315.77 KiB) 5694 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door whozee
#74370
Bedankt Tjeerd voor je hulp. Was zelf ook al zo ver gekomen, maar na enige uren draaien loopt alles vast. Kortom voor mijn weercomputertje niet stabiel werkend. Terwijl dat Cumulus 1 altijd zijn mannetje stond en geen problemen gaf.

Met vr. grt,
Wim