Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door gensnet-meteo
#72741
Ik weet niet echt een tijd voor een uv-sensor, omdat nu in dit jaargetijde maar weinig de zon schijnt, maar in de lente en zomer zal de zon weer- hopelijk- langdurig schijnen......

Ik gebruik het Cumulus (versie 1.9.4) programma om weerdata te publiceren op een eigen website. Dat gaat allemaal goed. Maar nu heb ik deze week een uv-sensor gekocht en aangesloten op de ISS. Die uv-sensor staat weliswaar onder in het overzicht van Cumulus op de computer, maar ik heb het idee dat er geen data wordt doorgegeven, omdat het "Sun" rondje achter de uv-vak licht grijs is en blijft. Wat betekent dat er geen data van de uv-sensor door worden gegeven aan Cumulus. Rondjes zijn zwart als er data wordt doorgegeven. Toen ik een blauwe maandag een uv-sensor van een Oregon WMR200 heb gehad gaf die in mijn herinnering wel de uv-data door aan Cumulus.

Zo ik het kan bekijken geeft de uv-sensor wél data door aan het weerstation van de Vantage Pro+. Ook in het Weatherlink programma is de uv-sensor te zien, maar omdat de zon nu maar weinig schijnt, komt er logischerwijs geen uv-meting in het Weatherlink programma.

Natuurlijk heb ik diverse instellingen nagelopen, maar hoe krijg ik het voor elkaar om de uv-data in Cumulus te krijgen?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72748
Het gele ledje in Cumulus geeft aan of de zon schijnt of niet.
Het geeft dus geen indicatie of data wordt ontvangen of niet.
De waarden waarbij moet worden aangenomen dat de zon schijnt zijn aan te passen.
Rond deze tijd geen UV meting bij mij.
Maar als de console een waarde aangeeft van bijvoorbeeld 1,2 dan moet deze ook in Cumulus worden weergegeven.
Bij mij is die ook grijs, echter werkt wel bij voldoende zonneschijn.
Heb je ook een solar sensor, want deze wordt ook gebruikt voor de meting van zonneschijn
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-05 230503.png
Schermafbeelding 2020-12-05 230503.png (71.73 KiB) 6132 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-12-05 230056.png
Schermafbeelding 2020-12-05 230056.png (39.02 KiB) 6132 keer bekeken
#72775
T.J. schrijft:

> Het gele ledje in Cumulus geeft aan of de zon schijnt of niet.

Heb nog nooit een geel ledje in Cumulus zien branden. Wel een groen ledje bij "New Record".

> Rond deze tijd geen UV meting bij mij.

Bij mij ook niet, maar dat is wel logisch als de zon niet of maar amper schijnt.

> Maar als de console een waarde aangeeft van bijvoorbeeld 1,2 dan moet deze ook in
> Cumulus worden weergegeven.

Op de console als Cumulus staan twee nullen gescheiden door een punt op de console en een komma in Cumulus.

> Bij mij is die ook grijs, echter werkt wel bij voldoende zonneschijn.

Moet ik maar even geduld hebben tot de zon voldoende schijnt, maar dat is in dit jaargetijde niet zo vaak het geval.

> Heb je ook een solar sensor, want deze wordt ook gebruikt voor de meting van zonneschijn.

Nee, ik heb alleen een uv-sensor. Een solar sensor meet de verdamping per w/m2. Dat is handig voor de boeren maar daar heb ik niets aan.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72777
Dan maar even afwachten, en bij instellen limieten 0 w/m2 voor solar.
Want zoals gezegd, waarde wordt ook gebruikt bij vaststellen zonneschijn ja of nee.

Ook in de gauges wordt een gele led gebruikt om aan te geven dat de zon schijnt en wel in de solar gauge
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-11 230138.png
Schermafbeelding 2020-12-11 230138.png (360.86 KiB) 6005 keer bekeken