Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door heersje
#72780
Ik ontdek net op het MB forum dat de nieuwe firmware 5.0 de fijnstof data van Luftdaten en Purple Air kan uitlezen! Ook begrijp ik dat dit met AWEKAS api wordt meegegeven. Ik heb gelijk de firmware ge-update (ik heb een standaard meteobridge) en onder het tab weerstation eenstation toegevoegd, in mijn geval een Luftdaten. Het ip adres van de luftdaten sensor is alles wat verder nodig is en de data verschijnt bij de livedata (en gaat wellicht ook naar Awekas). Ik ga mijn MySQL script aanpassen om deze data zelf ook vast te leggen.
Interessant misschien ook voor de ontwikkelaars Wim?

Jean-Paul
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72783
heersje schreef: 13 dec 2020, 12:16 Ik ontdek net op het MB forum dat de nieuwe firmware 5.0 de fijnstof data van Luftdaten en Purple Air kan uitlezen! Ook begrijp ik dat dit met AWEKAS api wordt meegegeven. Ik heb gelijk de firmware ge-update (ik heb een standaard meteobridge) en onder het tab weerstation eenstation toegevoegd, in mijn geval een Luftdaten. Het ip adres van de luftdaten sensor is alles wat verder nodig is en de data verschijnt bij de livedata (en gaat wellicht ook naar Awekas). Ik ga mijn MySQL script aanpassen om deze data zelf ook vast te leggen.
Interessant misschien ook voor de ontwikkelaars Wim?

Jean-Paul
Het is inderdaad een mooi feature. Als uitbreiding op het "meerdere weerstations => 1 Meteobirdge".
Op 26 november kwam de vraag van "Boris" de ontwikkelaar (link naar forum) en op 27 November was het werkend en uitgetest op mijn Raspberry-Meteobridge die we daarvoor hebben gebruikt.

Zowel Luftdaten, PurpleAir als AirLink als "eigen bouw" sensors worden ondersteund.

Het is voortaan mogelijk om de sensoren van maximaal 5 verschillende fysieke stations/apparaten samen te voegen tot 1 logisch station door de fysieke sensoren van die stations te "mappen" naar logische sensoren.

De buiten temperatuur van station 1, buiten luchtvocht van station 2. De pm-sensor van station 3. enzovoort

Voor de ontwikkelaar verandert niet zoveel. Maakt niet zoveel uit of je een Luftdaten of AirLink sensor hebt.
Maar de detaillering van de data verschilt wel. De Meteobridge geeft de 3 pm (1, 2.5, 10) waardes.
Die dan op de Meteobridge worden verwerkt in hoog-laag waardes per periode.

Maar bij lucht-kwaliteit worden niet de waardes per dag gebruikt maar de per 24 uur waardes.

Zo blijven er altijd leuke scripts nodig voor de script-auteurs.

Wim

P.S. Zie het zoekplaatje hieronder.
Je kan dus, in willekeurige volgorde, een Froggit DP1500 | Davis VUE | Luftdaten | Davis AirLink | WeatherFlow in de (WiFi) buurt hebben staan en alle sensoren willekeurig door elkaar toewijzen aan het hoofdstation voor opladen naar WU/ WeatherCloud enzovoort.
Met een Raspberry heb je dan ook nog de opslag van hoog-laag waardes per minuut als extra.
Bijlagen
LiveData.jpeg
LiveData.jpeg (174.85 KiB) 7083 keer bekeken
Door heersje
#72784
Ik zag nadat ik het gepost had inderdaad de uitwisseling tussen jou en Boris. Mooi werk, ook dat dat nog allemaal in mijn kleine tplink routertje geprutst is. Ik schrijf nu de waarden per 10 minuten weg in mijn mysql database op synology NAS, het is relatief eenvoudig om daar een voortschrijdend 24 uurs gemiddelde over te berekenen.
#73709
Even een advies voor degenen die de Luftdatensensor aan de Meteobridge hebben gekoppeld. Zet een vinkje bij "no restart of logger when lacking data from this station". Ik keek van de week bij toeval op de MB en zag dat hij aan het herstarten was zonder ogenschijnlijke reden. In het logboek stonden opmerkingen over de Luftdaten sensor zoals "disconnect station 1 (Luftdaten): timeout" en "station 1 (Luftdaten), no synchronization for 2700 seconds, data logger will be restarted.
Er was dus geen verbinding met het Luftdaten, maar de upload naar madavi.de liep gewoon door.
Het probleem bleek te liggen in een gewijzigd IP adres. Allemaal niet zo spannend, op zich zelf, maar bij het herstarten ging wel uurdata in de MB verloren.
En dus oppassen als IP adressen wijzigen!
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73713
Het is superhandig om alle data via de meteobridge te laten uploaden.
Het enige wat ik kan bedenken wat wel gelimiteerd is, is het aantal van 20 push services die je kunt gebruiken.
Luftdaten werkt prima met de meteobridge Nano SD welke ik gebruik, ik werk wel met vaste IP adressen.
Ook de GW1000 van Fine Offset (=Ecowitt GW1000) wordt ondersteund.
Aangezien het nieuwe station "Wittboy" WS90 (deze thread: wvdkuil @ Nieuw Kickstarter project voor een "all-in-one" weer-station) een GW2000 gateway gebruikt hoop ik deze ook in meteobridge te kunnen mappen.
De GW2000 gebruikt dezelfde API indeling als de GW1000, ik denk dat dit dan wel moet gaan lukken.
Ook kunnen dan andere sensoren zoals bliksemdetectie en goedkope soil stations (die van Davis zijn duur!) worden gebruikt in meteobridge en op een template worden gebruikt om onweer data weer te geven.

Ook gebruik ik af en toe Cumulus via TCP/IP verbinding met de meteobridge, ook verdraaide handig.
#74214
Vraagje, is er en tempelate om de data van mijn fijnstofmeter via de Meteobridge door te sturen naar bijvoorbeeld het Samen meten project van het RIVM.
En is het misschien ook iets om de metingen hier te publiceren op de Het Weer Actueel pagina?
#74219
De 2e regel van je bericht is een reminder voor dit soort suggesties/wensen (ook) via een berichtje in rubriek Planning / Todo HWA2.0,
want daar zit al info van/voor plannen & realisaties voor HWA2.0.
;-) Luc hoeft alleen maar tijd te vinden om uit te zoeken en uit te werken, of hulp organiseren ……..
#74616
“Vraag voor een vriend”

Aansluitend op de vraag van ‘SasvanGent’:
Wat is de kortste weg om de meetwaarden van een DavisAirlink periodiek via een Meteobridge naar Samenmeten.nl te sturen?
Welke stapjes nodig, en hoe dat in te stellen?
#74631
De vraag in het voorgaande bericht wordt apart/anders geformuleerd in dit bericht en daar beantwoord.:
dus weer een functieketen ingevuld .......