Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerstationGraveNL
#20607
Op het Duitse Meteohubforum vond ik een simpele manier om maandoverzichten (tekst en grafieken) te maken, zonder dat deze aan het eind van de maand worden overschreven door nieuwe gegevens.

Maak een grafiek aan voor de actuele mand.
Sla deze op als bijv. maand-luchtdruk.

Ga dan naar Graph upload en selecteer de gemaakte grafiek.
Stel de interval in en voeg achter de naam %m%Y toe (maand-luchtdruk-%m%Y.png).

De hele lopende maand zal die grafiek opgeslagen worden met dezelfde naam (maand-luchtdruk-032010.png).
Is de maand echter voorbij, dan wordt de naam maand-luchtdruk-042010.png.

Hetzelfde werkt voor tekstuele maandoverzichten.
Maak een html-pagina aan en noem deze bijv. maandoverzicht.
Bij de graph upload selecteer je deze pagina, stel de interval in en geef als bestandnaam maandoverzicht-%m%Y.png.



Ik gebruik deze manier al, maar dan manueel.
Aan het einde van de maand zit ik tegen middernacht klaar om de gegevens op te slaan. Met bovenstaande werkwijze zou e.e.a. automatisch opgeslagen en bewaard blijven.

Het enige waar je even aandacht aan moet besteden is de interval.
Deze moet klein genoeg zijn om zoveel mogelijk data van de laatste dag mee te pakken.
Door weerstation
#20612
Goede vondst Peter.

Ik heb voor de fun een grafiek aangemaakt temp-%d%m%Y ben benieuwd of deze morgen dus vervangen wordt door een nieuwe. Dit zou dan betekenen dat het werkt. Hoeven we niet tot het einde van de maand te wachten. ;)

Grafiek komt iig als temp-04032010.png op de server staan. De rest zal dus ook wel werken.

Wat betreft het txt bestand is het me iets minder duidelijk. Kan ik dit met meteohub genereren of is het een kwestie van variabele in een html bestand plakken.

Groeten,
Harrie
Door WeerstationGraveNL
#20613
Je maakt een pagina aan met daarop de gewenste codes.
Zie voor alle beschikbare codes je all-sensors.txt.
Maak een html-pagina met enkele codes (zorg er voor dat de codes tussen [] komen te staan) en plaats deze pagina in de maps Graphs.
Bij de upload geef je bij de naam van dit bestand ook %d%m%Y.html aan het eind.
Et voilá - iedere dag een aparte html-pagina.

Ik kan niet wachten om hiermee thuis aan de gang te gaan.
Zit helaas nog op m'n werk ;)
Door weerstation
#20615
Ik zit te denken aan een html pagina waarop bijv. de temp, wind, uv, iedere 5 minuten in een regel worden opgeslagen.
Deze pagina zou dan vanzelf vollopen tot 24.00 vanavond, of tot het einde van de maand of het jaar.
In de sensors .txt zie ik alleen maar actueel, per 15 min. per 60 minuten ed.

Nou herinner ik me dat je eens een overzicht van het laatste uur (om de zoveel minuten) of zo iets hier op het forum hebt laten zien. Ik kan deze echter niet meer vinden.
Welke variabele heb je hiervoor gebruikt.

Waar ik, en jij waarschijnlijk ook, aan zit te denken is, dat het probleem van de maand en jaaroverzichten op deze manier is op te lossen. En nog wel op een hele simpele manier.

Gr,
Harrie
Door WeerstationGraveNL
#20616
Inderdaad Harrie, heel simpel, maar je moet er wel even op komen.
In de handleiding staat de toevoeging van datum en tijd wel vermeld, maar op zo'n manier dat je daar niet direct meer aan denkt.

Ik ga het nu zo maken dat de maandgrafieken automatisch worden aangemaakt.
Tevens ga ik een standaard maandpagina maken.

Helaas kun je de html-pagina's niet achteraf aanmaken, bijv. met terugwerkende kracht.
Maar gelukkig heb ik ze handmatig samengesteld, dus ik heb een archiefje vanaf oktober 2009. Ook bij een evt. jaaroverzicht zul je de eerste 2 maanden moeten missen, maar wellicht vindt iemand een oplossing daarvoor.

Het lijstje, waar jij het over hebt, wordt gemaakt met behulp van een MySql database (vanuit Weather-Display meen ik). Met Meteohub heb ik een rij gemaakt voor de laatste 24 uur. Is niet zo goed als de lijst die met WD werd samengesteld, maar hij voldoet.


Ik ben wel benieuwd naar de creativiteit van andere Meteohubgebruikers.
Het is altijd leuk om even bij anderen mee te kijken hoe zij e.e.a. oplossen :)
Door weerstation
#20617
Peter,

Ik bedoel die tabel met de uurgegevens van de laatste 24 uur die je op je website hebt staan.

Ik durf het bijna niet te vragen........

Ik waag het er toch op. Zou je me daarvan het (Public/Graph) bestand willen sturen. :blush: Ik ben zeer benieuwd naar de variabele die je hierin gebruikt hebt.

bij voorbaat dank,
Harrie
Door weerstation
#21296
Ik ben wel benieuwd naar de creativiteit van andere Meteohubgebruikers.
Het is altijd leuk om even bij anderen mee te kijken hoe zij e.e.a. oplossen


Peter, Meteohub zelf jaaroverzichten laten genereren in combinatie met php op je website is wanneer je geen superhoge eisen stelt, inderdaad erg simpel met de .YMD extensie.
Als overstapper van WsWin naar Meteohub ben ik een tijdje aan het testen geweest met een jaaroverzicht dat voor mij goed werkt. Ik heb de maand maart als test gebruikt en het werkt perfect. Aangezien vanaf 1 april ales definitief opgesteld staat ben ik vanaf die datum begonnen met het opbouwen van het archief.

Vanaf 1 april genereerd mijn Meteohub iedere avond ( 15 seconden voor 12 uur een bestandje met de gewenste gemiddelden, en min / max waarden van die dag. Dit bestandje wordt naar de website http://weerstation.sthubert.nu/dagkort.php geladen. Vervolgens wordt op de website via een simpel php scriptje de regel voor de betreffende dag toegevoegd aan het overzicht.
Op dezelfde manier maak ik een overzicht van max / min waarden per maand. Dit wordt onder aan het jaaroverzicht toegevoegd.

Dit alles werkt zonder dat ik er verder nog iets aan hoef te doen, behalve dan op 1 januari van ieder jaar een kopie van de jaargegevens maken en de in de loop van dit jaar gegenereerde bestandjes van mijn website gooien.

Voordelen: Jaar/maandtotalen worden automatisch aangemaakt
Nadelen, zoals je ook al opmerkte: Je kan geen gegevens uit het verleden gebruiken. En het is mogelijk dat de allerlaatste meting van de dag niet meegenomen wordt.

P.s. het streepje bij de windchill plaats ik bewust even omdat de berekening van Meteohub hier niet correct is. Ik hoop dus op een update, vanaf dat moment worden de waarden wel getoond.
Door WeerstationGraveNL
#21322
Dat ziet er goed uit Harrie, en ook je voorpagina voor weerstation.sthubert.nu ziet er weer fris en prima uit.

Is dat dagsysteem ook iets wat ik zou kunnen gebruiken, of moet je daarvoor over WsWIN beschikken?
Door weerstation
#21323
Simpelweg gezegd: Meteohub genereerd iedere nacht een regel (bestandje) en op de website worden al deze regels onder elkaar geplakt.
Je hebt dus verder geen WsWin nodig, enkel Meteohub en een website die op een server staat die met php overweg kan. Geen database vereist. Je hoeft ook niets in je Meteohubserver aan te passen (enkel een bestandje in Graph zetten en de upload instellen)

Ik zal eens proberen een gebruiksaanwijzing te maken en deze hier te plaatsen. Misschien zijn er nog wel meer Meteohub gebruikers geïnteresseerd.