Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#21693
Blijkbaar heb ik het windgemiddelde niet nodig. Enkel de hoofd-windrichting dus veronderstel ik dat dit de richting is die het meest van kracht was op die dag.

Heb momenteel een perl-script klaar om history-dagmetingen te maken dat je gewoon op meteohub moet zetten en runnen zonder extra installatie. Alleen moet dit nog getest worden. Indien er iemand met wat kennis van perl (of php/java) zin heeft om het script eens te testen moet je me maar een pb sturen. Indien alles ok is zet ik het script hier online.
Door jorissynaeve
#21696
Nog even een bedenking voor de maandstatistieken en jaarstatistieken.
Is het niet zo als je het gemiddelde van alle daggemiddelden neemt in een maand, dat je het maandgemiddelde hebt? Of is dit niet helemaal correct.

Indien dit correct zou zijn dan zou het mogelijk zijn in plaats van een php-pagina dagelijks te uploaden, een space-delimited file laten uploaden. php kan deze ook inlezen en kan zo dag/maand/jaar gemiddelden berekenen.
Door weerstation
#21703
Voor wat betreft de maandstatistieken, ik heb dit voor enkele maanden nagerekend en jouw veronderstelling klopt. Dagen bij elkaar optellen en delen door het aantal dagen geeft hetzelfde gemiddelde zoals Meteohub dit met de Month1 parameter berekent.

Indien dit correct zou zijn dan zou het mogelijk zijn in plaats van een php-pagina dagelijks te uploaden, een space-delimited file laten uploaden. php kan deze ook inlezen en kan zo dag/maand/jaar gemiddelden berekenen.

Ik denk dat dit hetzelfde resultaat zou kunnen geven. Alleen mijn beperkte kennis van php deed mij kiezen voor de oplossing zoals ik die bracht.

Even iets over het genereren van de oude statistieken.
Ik denk dat veel Meteohub gebruikers (ik ook) bang zijn om iets in het linux gedeelte aan te moeten passen.
Misschien is dit een heel nieuwe kijk op het genereren van oude statistieken uit je Meteohub maar ik denk bijvoorbeeld aan het volgende:
Is het mogelijk om de maand raw bestanden, of alle maanddirectorys in je public/weather naar een aparte dir op je website te uploaden met een extern ftp programma en vervolgens daar om te zetten naar maand/jaar overzichten. Dit uiteraard alleen om de gegevens uit het verleden in statistieken te krijgen.
Door jorissynaeve
#21704
Goed idee. Denk ook dat het voor sommige mensen te ingewikkeld is om in linux te gaan "prutsen".
Nadeel zal zijn dat je moet gaan uploaden naar jouw server.. Zal eens bekijken hoe ik het kan doen..
Door jorissynaeve
#21705
Alles is omgezet naar php en nu kan via php alle meteohub raw-files geconverteerd worden naar dagmeting-YYYY-MM-DD.php files.

Verder heb ik de website-code sterk aangepast zodat je een space-delimited file moet laten uploaden (itt de huidige php-file). Zo zullen automatisch maandgemiddelden en jaargemiddelden berekend worden.

Ik ga proberen morgen een eerste versie online te zetten, anders zal het ergens volgende week zijn.
Door jorissynaeve
#21707
Bij deze enkele screenshots. Werking is als volgt:
* Je laat meteohub elke dag een file uploaden naar jouw server (naar idee van Peter & Harrie)
* Bij het bezoeken van de jaarstatistiekenpagina zal deze eerst kijken of er nieuwe file's (met daggegevens) geüpload zijn. Indien dit het geval is zullen deze nieuwe files verplaatst worden naar een andere folder (JAAR/MAAND/dagmeting-jaar-maand-dag.txt).
* Voor de maandstatistieken zal voor elke dag de gemiddelden/max/min getoond worden alsook het eindtotaal van die maand (zie screenshot).
* Voor jaarstatistieken is het iets ingewikkelder. Normaal kijkt het script naar een file genoemd (maandmeting-jaar-maand.txt). Indien deze nog niet bestaat zal deze automatisch aangemaakt worden adhv de gegevens uit de dagmeting-jaar-maand-dag.txt files. Bij een volgende weergave moeten dan alle berekeningen niet meer gedaan worden.

* Indien je historische gegevens wilt converteren zal je alle raw-files van meteohub moeten uploaden naar jouw server. Vervolgens hoef je enkel naar een pagina op jouw website te gaan ("RawConvert.php") en alles zal automatisch geconverteerd worden en alle dagmeting-files zullen ook in de juiste directory komen zodat deze direct gebruikt kunnen worden.

Momenteel aan het testen dus nog even geduld. Adhv de screenshots heb je al een idee van hoe het er uit ziet. Suggesties zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding

ps: sorry voor 3x na elkaar te posten, maar mijn berichten kan ik na x-minuten niet meer aanpassen ;)
Door weerstation
#21708
Dat heb je snel gedaan, Joris.

Het ziet er goed uit, ik denk dat veel Meteohub gebruikers hier naar op zoek waren. Het uploaden van de raw bestanden lijkt me voor de meeste gebruikers geen onoverkomelijk probleem. Ik gebruik daar de laatste tijd fling http://www.nchsoftware.com/ftp/index.html voor, een gemakkelijk en gratis programma.

Ik zie nog wel wat "vreemde" waarden in je lijst staan maar ik ga er van uit dat die na het testen wel verdwenen zullen zijn.

Begrijp ik het goed dat de raw bestanden na het genereren van de statistieken weer van de server verwijderd kunnen worden. Zou mooi zijn want ze beslaan toch al gauw 14 mb per maand zag ik bij mij.

Nog even een vraag: wanneer ik begin met het uploaden van de daggegevens en ik besluit een maand later alle raw bestanden op de server te plaatsen, worden dan tijdens het genereren de al aanwezige dagmeting-files overschreven?

Al met al een hele stap vooruit in het genereren van Meteohub statistieken.
Ik kan niet wachten om het uit te proberen.
Door jorissynaeve
#21716
Wat fling doet snap ik niet direct. Lijkt mij een gewone ftp-client en zo iets hebben de meeste websitemakers wel veronderstel ik?

De raw-bestanden kunnen na convertie volledig verwijderd worden. De daggegevens-files zijn minder dan 80bytes.

Momenteel zullen de huidig aanwezige dagmeting-files overschreven worden. Zal misschien laten aanvinken of alles overschreven mag worden of niet.
Door WeerstationGraveNL
#22029
Harrie, in de lijst heb je windchill opgenomen.
Dat lijkt me echter de gevoelswaarde die in de herfst en winter wordt gebruikt.
Nu de temperaturen weer stijgen is het zaak om de warmte-index of humidex te gaan gebruiken.

Wat denk je, zou dat in een aparte kolom geplaatst moeten worden of wellicht de naam Windchill vervangen door Gevoel(stemperatuur) en bij aanvang van de koude en warme seizoenen de tag aanpassen in de Meteohubtemplate!?
Door weerstation
#22034
Hallo Peter,

Ik heb de humidex e.d. niet verwerkt in het dagoverzicht omdat dit in WsWin ook niet gebeurde. Ik weet overigens ook niet of dit een waarde is die in Nederland officieel gebruikt word.
Wanneer je deze wilt gebruiken zou ik deze in een aparte kolom verwerken want wanneer stap je over van het een naar het ander. Ik denk dat dat erg verwarrend wordt.

Ik ben overigens druk bezig het script van Joris te testen en te vergelijken met mijn eigen data. Het ziet er hoopvol uit. Er zijn alleen nog wat probleempjes bij de conversie van oude data maar we hebben deze, denk ik, wel goed in beeld.