Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Freeze
#32841
Vraag voor de meteohub gebruikers: Wat voor hardware gebruik je voor meteohub? Wat zijn de ervaringen? Tips?

Ik ben van plan om meteohub software aan te gaan schaffen, maar weet nog niet welke hardware ik er voor wil gaan gebruiken. Het liefst zou ik de software willen draaien om mijn QNAP Nas, maar zover ik heb kunnen vinden is dat (nog) niet mogelijk. Dus toch maar aparte hardware aan schaffen. Uiteraard moet het energie zuinig zijn en draadloos lijkt me toch wel handig.

Via wiki.meteohub.de staat diverse hardware beschreven (NSLU2 / SheevaPlug ALIX.3D2 / ALIX.1D /ebox).

Wat zijn jullie ervaringen?
Door yjb
#32845
Hoi,

Als je wil beginnen (en je hebt geen Sheevaplug of NSLU2 in huis) zou ik gelijk met een Alix1D board beginnen.

Ik ben indertijd begonnen met een NSLU2, daarna een Sheevaplug, maar een Alix board heeft gewoon iets meer rekencapaciteit. Daarnaast heeft de NSLU2 oplossing nog wel eens last van onbetrouwbare USB sticks, daar wordt je dus ook niet vrolijk van.

Als je een Alix oplossing neemt, zorg dan wel voor een goed CF kaartje. De exemplaren met SLC chips zijn het meest betrouwbaar (en iets sneller), wel iets duurder, maar daar heb je op de lange termijn wel lol van.

Ysbrand
Door Freeze
#32983
Mindkiller schrijft:
Meteohub draait bij mij hierop onder een virtual machine.

Meer info over de shuttle


Ik neem aan dat je Meteohub dan zelf hebt geïnstalleerd? Wat voor software gebruik je om virtueel te draaien? VM-ware? Virtual box?

yjb schrijft:
Als je wil beginnen (en je hebt geen Sheevaplug of NSLU2 in huis) zou ik gelijk met een Alix1D board beginnen.


Bedankt voor de nuttige info. Ik heb nu nog niets aangeschaft, sta nog open voor alle mogelijkheden.

Wil iemand anders nog z'n ervaringen delen?

Is het te doen om zelf Meteohub te installeren? Ik ben wel aardig PC-technisch (al zeg ik het zelf), al heb ik weinig ervaring met besturingssystemen buiten windows om....
Door Gerrit
#32994
Hallo.

Ik sluit mijn helemaal bij Ysbrand aan,de Alix1D is geweldig.
Je kunt het tegenwoordig kopen met voor geïnstalleerde software.
http://shop.varia-store.com/product_inf ... IX-1D.html
Je kunt daar een meteohub server kopen met en zonder licentie.
De alix1D is echt heel stabiel,gebeurt nooit iets mee.

Het is wel te doen zelf installeren,ik was er een paar uurtjes zoet mee,elders op dit forum staat een uitleg.

Via meteohub stuur ik mijn gegevens naar Meteoplug,daar kun je mooie grafieken mee maken,kost iets van 25 euro per jaar.

Gerrit
Door Mindkiller
#33067
Freeze schrijft:
Mindkiller schrijft:
Meteohub draait bij mij hierop onder een virtual machine.

Meer info over de shuttle


Ik neem aan dat je Meteohub dan zelf hebt geïnstalleerd? Wat voor software gebruik je om virtueel te draaien? VM-ware? Virtual box?


Ik gebruik VMware Player om meteohub te draaien.
Loopt heel vlot met 512MB ram toekenning. (Met 256 loopt het ook prima)

Veel installeren komt er niet aan te pas. Enkel de image openen is genoeg. Je moet dan natuurlijk alle instellingen nog aanpassen via de meteohub webadmin.
Door AenG
#33089
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar een meteohub naar volle tevredenheid. Het verbruik is maar 6 watt wat bijna geen enkele andere pc kan evenaren.
Het is inderdaad een zeer stabiel systeem wat eigenlijk nooit down gaat. Een echte aanrader dus.

Mijn nieuw te bouwen weerstation werkt niet samen met een meteohub dus ben ik genoodzaakt om Weather Display te gebruiken. Ik ben nu al een aantal weken aan het spelen met WD en zie dat het veel meer instelmogelijkheden heeft, en dat de maker van het programma bijna elke wenst vervult. Daardoor is het programma wel complexer geworden.

Ben je geen hobbyist, en wil je gewoon een stabiel systeem, dan raad ik je een meteohub aan.

gr Geert
Door Tonnie
#33127
yjb schrijft:
Hoi,

Als je een Alix oplossing neemt, zorg dan wel voor een goed CF kaartje. De exemplaren met SLC chips zijn het meest betrouwbaar (en iets sneller), wel iets duurder, maar daar heb je op de lange termijn wel lol van.

Ysbrand


Hallo Ysbrand,

CF kaartje. Hoe werkt dat?

vriendelijke groet,

Tonnie.
Door AenG
#33129
Tonnie schrijft:
yjb schrijft:
Hoi,

Als je een Alix oplossing neemt, zorg dan wel voor een goed CF kaartje. De exemplaren met SLC chips zijn het meest betrouwbaar (en iets sneller), wel iets duurder, maar daar heb je op de lange termijn wel lol van.

Ysbrand


Hallo Ysbrand,

CF kaartje. Hoe werkt dat?

vriendelijke groet,

Tonnie.


Gewoon een kant en klaar systeem kopen, dan heb je daar geen omkijken naar.
Door yjb
#33132
Tonnie schrijft:
yjb schrijft:
Hoi,

Als je een Alix oplossing neemt, zorg dan wel voor een goed CF kaartje. De exemplaren met SLC chips zijn het meest betrouwbaar (en iets sneller), wel iets duurder, maar daar heb je op de lange termijn wel lol van.

Ysbrand


Hallo Ysbrand,

CF kaartje. Hoe werkt dat?

vriendelijke groet,

Tonnie.


Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar laat ik eens wat proberen:

De Alix moet natuurlijk al de ontvangen sensor bewaren. Op een normale (eh standaard) computer gebeurd dat meestal naar een harde schijf, maar in dit geval wordt gebruik gemaakt van een Compact Flash kaartje. Je ziet zulke kaartjes ook in camera's. Voordeel van zo'n kaartje is het zeer lage energie verbruik, geen bewegende delen en lekker stil.

Zoals aangegeven kun je ook een kant en klaar voor geïnstalleerd systeem kopen, maar ik ben zelf nogal kieskeurig, daarnaast wilde ik ook een wat grotere opslagcapaciteit (8GB i.p.v. 4GB).

Welke keus iemand maakt hangt een beetje af van kennis, beschikbaar budget, en in hoeverre je überhaupt bereid bent om in dit gedeelte van je hobby tijd te stoppen.

Ysbrand