Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door wvdkuil
#56296
Sinds kort heeft de ontwikkelaar van Meteohub / Meteoplug een volgende tak aan zijn programma-boom gemaakt.
Het eerste produkt was en is: Meteohub Dit programma wordt ook door HWA leden gebruikt en is eigenlijk een volwaardig weer-programma wat op eenvoudige weinig stroom gebruikende apparaten kan draaien. Er is zelfs een versie voor virtueel gebruik.

Het tweede produkt, Meteoplug maakt gebruik van een centrale server en heeft nauwelijks apparatuur nodig. Omdat er wel een abonnement op de server-toepassing nodig is, is het geen succes geworden.

Het nu beschikbare nieuwe produkt, Meteobridge, is een klein computer programma wat in een nauwelijks stroom verbruikend apparaat wordt geladen en de informatie van het weerstation verzamelt en via ftp/http aan de gebruiker ter beschikking stelt. Meteobridge zit netjes tussen de twee andere produkten in. Zeer weinig hardware. Een router met openWRT is voldoende. En een eenmalige licentie.
Voor ongeveer 100 euro is een kant en klaar oplossing via Awekas verkrijgbaar met als hardware een asus router.

Zelf heb ik het apparaat nu 24 uur in gebruik en ik ben eigenlijk erg enthousiast.

Deze post is ruim 4 jaar oud en er zijn herel veel verbeteringen gekomen, zowel voor Meteobridge als voor de ondersteuning door Templates.

Zoek daarom naar recente informatie,


De Saratoga template http://www.wiri.be/saratoga/wxindex.php
De Leuven template http://www.weerstation-herent.be/weather2/index.php


Wiki http://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Main_Page
Forum: http://forum.meteohub.de/viewforum.php?f=54&sid=958654c2cd842e3f94e57a4b0a5dbd13
Saratoga: http://saratoga-weather.org/wxtemplates/index.php

Wim van der Kuil
Door nolversteeg
#56299
Hallo Wim,

Wat doet meteobridge meer dan WL/WD/ en nog wat andere software paketten.

wWat ik zie is dat de module van Weatherunderground in WL overbodig wordt.

Meteohub was goed bezig en de eerste die de envoy8x ondersteunde, maar door mijn onkunde wat betreft Linux een fiasco werd, de licentie heb ik wel, maar het meteohub verhaal krijg ik niet meer aan de praat.

De info wat betreft de hardware die ze ondersteunen is voor mij te minimaal.

Wat ik dan wil weten is welke stations ondersteunen ze, en wat gebeurd er met de data.

Ik verwacht niet van jou dat je dat uitzoekt, maar een beetje meer info van meteo..Hub/Plug/Bridge, en wat ze nog meer maken is wel welkom.


groeten Nol
Door wvdkuil
#56300
nolversteeg schrijft:
Hallo Wim,

Wat doet meteobridge meer dan WL/WD/ en nog wat andere software paketten.

wWat ik zie is dat de module van Weatherunderground in WL overbodig wordt.

Meteohub was goed bezig en de eerste die de envoy8x ondersteunde, maar door mijn onkunde wat betreft Linux een fiasco werd, de licentie heb ik wel, maar het meteohub verhaal krijg ik niet meer aan de praat.

De info wat betreft de hardware die ze ondersteunen is voor mij te minimaal.

Wat ik dan wil weten is welke stations ondersteunen ze, en wat gebeurd er met de data.

Ik verwacht niet van jou dat je dat uitzoekt, maar een beetje meer info van meteo..Hub/Plug/Bridge, en wat ze nog meer maken is wel welkom.
groeten Nol
Eigenlijk doet het minder. Geen envoy8 maar wel davs incl envoy. Geen soil sensoren maar alleen de basis. Dus voor starters een goedkope, energie zuinige oplossing. En omdat er wel ftp mogelijk is, is een eigen uitgebreide website zeer goed mogelijk.
WD / WL / Cumulus en anderen zijn programmas die op een pc draaien. Vaak meer mogelijkheden maar in zeer veel gevallen niet nodig. .
Het is natuurlijk jammer dat de uitgebreide informatie altijd alleen in het engels of duits is.
Maar ik vind de wiki van zowel meteohub als meteobridge erg verhelderend. Nogmaals voor startende gebruikers als voor hen die sommige bijgeleverde programmas ontgroeid zijn.Mijn twee meteohubs draaien nu ruim twee jaar met nauwelijks een storing. En ik denk dat meteobridge hoewel beperkter qua mogelijke weerstations wel voor 80% van de weer websites voldoende upload mogelijkheden biedt.
Groeten, Wim
Door nolversteeg
#56301
Ok Wim,

Soms denk ik dat ik iets mis, maar dat blijkt niet zo, meteohub is inderdaad een goed pakket(hardware/software)het kost wat energie om het aan de gang te krijgen, voor een leek.
Het voordeel is dat het Duits (is verbeter mij als ik het verkeerd inschiet),
Hier kan Davis nog wat van leren.
Ik ben al diverse malen bezig geweest om meteohub aan de gang te krijgen, is een keer gelukt en daarna door implementatie van mijn server en de envoy8x naar de KL... gegaan en nooit meer aan de gang gekregen, door downloads op MD/SD/USB. en er is nog meer, weet je niet meer wat je moet kiezen. Maar het speelt nog steeds.
Ook de push naar Davis om eindelijk eens goeie software te maken.

Gr. Nol
Door wvdkuil
#56354
Voor hen die de 3 verschillende producten van Boris Pasternak/smartbedded willen vergelijken er is een pagina (in het Engels) waar Meteo-hub / -bridge / -plug worden vergeleken.

http://www.smartbedded.com/wiki/index.php/Comparison

Ondersteuning voor website template is er via de Saratoga template en mijn Leuven-template.
De Leuven-template draait nu al met Meteohub en met Meteobridge. Het is meer een tijdsprobleem om ook de informatie uit Meteoplug te halen. Maar gezien het kleine aantal gebruikers van Meteoplug (0? bij HWA) is dat nu niet van belang.

Wat in het overzicht niet genoemd wordt maar wat ook van belang kan zijn:
Meteohub draait uitstekend in een Virtuele omgeving (VM ware / Fusion e.d.)
HWA upload is standaard ingebouwd bij Meteohub en Meteoplug. Binnenkort ook bij Meteobridge.

Groeten, Wim
Door Doornenburg weerstation
#56658
Wim, heb jij die HWA upload aangevraagd?
Sinds een dag aan het rommelen met de meteobridge en een oud weerstation. Setup is gemakkelijk, een hele interessante wending. Mijn pland voor straks: Wunderground wordt het archief, de template kan met de Meteobridge gevuld worden, HWA dan straks ook geupload en dan is er weer een PC vrij voor andere zaken.
Door wvdkuil
#56659
Doornenburg weerstation schrijft:
Wim, heb jij die HWA upload aangevraagd?
Sinds een dag aan het rommelen met de meteobridge en een oud weerstation. Setup is gemakkelijk, een hele interessante wending. Mijn pland voor straks: Wunderground wordt het archief, de template kan met de Meteobridge gevuld worden, HWA dan straks ook geupload en dan is er weer een PC vrij voor andere zaken.
Ja die vraag voor de HWA upload heb ik van de week nog doorgegeven. Maar Boris was op vakantie. De HWA zal wel lukken. En als je op het meteobridge forum de vraag ook nog eens stelt krijgt het meer prioriteit neem ik aan.
Ik zie t.o.v. Meteohub vooralsnog alleen maar voordelen. Een simpeler apparaat, automatische updates. Maar GEEN stations-grafieken. Maar dat is in de template maar 1 pagina. In de toekomst kan dat inderdaad ook veel beter met de Wunderground data. En het is niet alleen een pc die je ergens anders voor kunt gebruiken, maar ook het veel kleinere stroomverbruik en minder onderhoud.
Groteen, Wim
Door wvdkuil
#56680
wvdkuil schrijft:
Doornenburg weerstation schrijft:
Wim, heb jij die HWA upload aangevraagd?
Sinds een dag aan het rommelen met de meteobridge en een oud weerstation. Setup is gemakkelijk, een hele interessante wending. Mijn pland voor straks: Wunderground wordt het archief, de template kan met de Meteobridge gevuld worden, HWA dan straks ook geupload en dan is er weer een PC vrij voor andere zaken.
Ja die vraag voor de HWA upload heb ik van de week nog doorgegeven. Maar Boris was op vakantie. De HWA zal wel lukken. En als je op het meteobridge forum de vraag ook nog eens stelt krijgt het meer prioriteit neem ik aan.
Ik zie t.o.v. Meteohub vooralsnog alleen maar voordelen. Een simpeler apparaat, automatische updates. Maar GEEN stations-grafieken. Maar dat is in de template maar 1 pagina. In de toekomst kan dat inderdaad ook veel beter met de Wunderground data. En het is niet alleen een pc die je ergens anders voor kunt gebruiken, maar ook het veel kleinere stroomverbruik en minder onderhoud.
Groteen, Wim

De hetweeractueel.txt wordt nu ook door meteobridge aangemaakt.
Ik heb zelf de bestanden gecontroleerd en het bestand ziet er hetzelfde uit als de Meteohub en Meteoplug versies.
Ik heb Luc gevraagd voortaan van de door meteobridge opgeladen informatie uit te gaan.

Groeten, Wim
Door Doornenburg weerstation
#56874
Meteobridge werkt nu met de Davis
Door Goris
#57093
Hallo,

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Mijn Engels is niet zo goed. Alles geïnstalleerd gegevens komen goed in live data de test upload gaat ook goed het testbestand staat in uploadMB maar dan Reload Tamplates kan de TXT bestanden niet vinden, de paden staan volgen mij goed. Hij upload dan natuurlijk een leeg XML en een leeg PHP bestand. Wie weet wat ik over het hoofd zie of wie heeft een korte Nederlandse beschrijving.
Bij voorbaat mijn dank.

Louis