Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#60532
Bij deze wil ik even de meteohub-gebruikers waarschuwen dat ze regelmatig de resterende schijfruimte controleren.
Ik heb data sinds 2007 en liet steeds deze op de meteohub-schijf (4Gb) staan. Natuurlijk geraakt dat eens vol. Dit was zo gisterenmorgen.
Je krijgt geen waarschuwing dus plots ga je zien dat er geen historische data (minimum/maximum) en geen grafieken meer worden geüpload. Immers, de data kan en wordt niet meer opgeslaan met dataverlies tot gevolg.
De sensoren worden nog wel ingelezen en de huidige waarden worden wel nog doorgestuurd naar het internet, alleen wordt niets meer opgeslaan.

Dit lijkt logisch maar ik ben ervan overtuigd dat sommigen hier geen rekening mee zullen houden. Ikzelf ben zo'n 24uur data kwijt (deels zal ik die wel kunnen recupereren doordat ik naar HWA en andere organisaties mijn data doorstuur).

Dus tip van de dag: controleer regelmatig de resterende schijfruimte.

Indien je schijfruimte bijna vol is, kan je de mappen uit /data/weather verwijderen. Maak er natuurlijk wel een backup van op een andere pc/schijf.
Door yjb
#60534
Hoi,

Je kunt het schijfgebruik monitoren met het System Data - Meteohub (virtueel) weerstation:
Sensor "System used": root filesystem
Sensor "Data used" /data filesystem

Als je een grafiekje maakt zie je hoe je /data filesystem gebruikt wordt.

Ysbrand
Door wvdkuil
#60535
yjb schrijft:
Hoi,

Je kunt het schijfgebruik monitoren met het System Data - Meteohub (virtueel) weerstation:
Sensor "System used": root filesystem
Sensor "Data used" /data filesystem

Als je een grafiekje maakt zie je hoe je /data filesystem gebruikt wordt.

Ysbrand
Hallo Ysbrand,

Ik heb meteen als proef deze waardes in de status pagina van de template ingebouwd.
http://www.weerstation-wilsele.be/index.php?p=83

Bij 80% van de beschikbare ruimte is het kantel punt van "acceptabel" gebruik naar "neem actie".
Dat lijkt mij voldoende tijd om via SMB de bestanden wat op te schonen.

Dit is de info van de system tab;
Swap: 1MB of 196MB used (0%)
System: 512MB of 755MB used (67%)
Data: 1386MB of 2756MB used (50%)

En dit van de sensor tab:
Data used 2 27 sec 0.54
System used 3 27 sec 0.72

Nu nog een vraag: Is er nog een system-data veld wat het waard is om in de gaten te houden?

Groeten, Wim
Door yjb
#60537
Hoi Wim,

Als het aantal processen erg stijgt gedurende langere tijd kan dit op een probleem wijzen. Maar, zeker als de aggregates lopen, zijn er veel meer processen dan normaal actief.

Zelfde geld voor system load. Dit is ook een beetje problematisch geval, omdat system load voor ieder platform anders is (en ook afhangt van het aantal sensors)

Verder nog een algemene opmerking: Ik zou er zelf niet voor kiezen om data te wissen, maar het geheel over te zetten naar een grotere memorycard. Dit heeft wel weer als nadeel dat op een traag platform het erg lang kan duren voordat het recomputation proces klaar is. Toen ik nog op een NLSU2 draaide duurde dit op een gegeven moment bijna een dag.

Ysbrand
Door wvdkuil
#60545
Ik kreeg een PM met het verzoek om ook in het forum uit te leggen waar de DATA gegevens binnen Meteohub gevonden kunnen worden.
Als je in je browser (ik gebruik Chrome) het ip-adress van je Meteohub invoert met als poortnummer 5558 krijg je een zeer lange lijst van alle beschikbare velden met weergegevens. In mijn geval: http://192.168.0.50:5558/ en er komt een lijst met
Code: Selecteer alles
actual_system_version_text 4.9u
actual_system_version_num 49
. . . ingekort . . .
actual_solar_irradiance_wqm 217
actual_data1_value_num 7351317.00
actual_data1_value_int 7351317
actual_data3_value_num 0.72
actual_data3_value_int 1
actual_data2_value_num 0.37
actual_data2_value_int 0
alltime_utcdate 20140115040631
. . . ingekort . . .
Nu kun je met Meteohub meerdere weerstations aan koppelen. In mijn geval levert de Davis de waardes over de solar die we in het voorbeeld zien. Om de "data" waardes te krijgen moet je een nieuw station toevoegen. Aan een Meteohub kun je immers met meerdere weer- en ander soortige stations tegelijk werken.

Na het aanloggen aan je Meteohub ga je via menu (in blauwe balk links) Weather Station naar de keuze "Voeg weerstation toe" en helemaal onder aan de drop down zie je de keuze "System Data". Dat is het station wat we nodig hebben, dus selecteer, druk op "Bewaar".

Ga nu naar menu "Sensors" en onder het normale weerstation (im mijn geval: Station 0 (Vantage): VP-Leuven) staat nu een tweede station met als omschrijving Station 1 (System Data): systeemdata. Daar ziet u een aantal sensoren die het functioneren van de Meteohub aan geven. In mijn geval wil ik alleen de "uptime", het geheugen gebruik voor "Data partitie" en het gebruik van de "systeem partitie" weten. Ik heb deze velden via de drop-down box een naam en een nummer gegeven zodat ik ze net zoals alle andere waardes op kan halen.

Als ik bijvoorbeeld de actuele zonne-instraling wil weten gebruik ik in de tag [actual_solar_irradiance_wqm].

Dus als ik nu wil weten hoe lang (in secondes) de meteohub draait gebruik ik [actual_data1_value_int].

Bijvoorbeeld: De data partitie is voor [actual_data2_value_num] = 0.37 = 37% gebruikt.

Ik hoop dat deze uitleg ook anderen aanzet deze handige velden te gebruiken.
Wim
Bijlagen
sensors_data.jpg
sensors_data.jpg (37.66 KiB) 3231 keer bekeken
Door WSParkstad
#64294
Hoe kan ik deze gegevens dan toevoegen in statusWeatherSystems.php



M. Vr. Gr,

Marcel.
Bijlagen
Schermafdruk_2015_02_16_10.png
Schermafdruk_2015_02_16_10.png (6.85 KiB) 3231 keer bekeken
Door WSParkstad
#64303
Goedendag,

Volgens mij is zijn dit de gegevens die er voor zorgen dat de data in de status komt te staan:

#-------------------------METEOHUB data usage---------------------------------
if ($wpCode == 'MH') { // only needed for MH
if (isset ($ws['wsDataUse']) ) { do_check_data ($ws['wsDataUse'],'Data area');}
if (isset ($ws['wsRootUse']) ) { do_check_data ($ws['wsRootUse'],'Root area');}
}


Maar wat gaat er verkeerd aangezien die data niet ingelezen wordt in de website.

In meteohub staat volgens mij ook goed.



Wat gaat er verkeerd?

PS in de tekst komen smileys voor ivm het teken.
Bijlagen
Schermafdruk_2015_02_17_09.png
Schermafdruk_2015_02_17_09.png (14.9 KiB) 3231 keer bekeken
Door wvdkuil
#64313
WSParkstad schrijft:
Goedendag,

Volgens mij is zijn dit de gegevens die er voor zorgen dat de data in de status komt te staan:

#-------------------------METEOHUB data usage---------------------------------
if ( $wpCode == 'MH' ) { // only needed for MH
if (isset ($ws['wsDataUse']) ) { do_check_data ($ws['wsDataUse'],'Data area' );}
if (isset ($ws['wsRootUse']) ) { do_check_data ($ws['wsRootUse'],'Root area' );}
}
Dus als de waardes worden opgeladen vanuit Meteohub, dan worden die twee regels afgebeeld.
Zet in je aangepaste versie van todayTags.html (todayTagsPS.html als ik me goed herinner) onder de regel
Code: Selecteer alles
$ws['wsUptime']    = '[actual_data1_value_int:0]';

twee extra regels:
Code: Selecteer alles
$ws['wsRootUse']   = '[actual_data2_value_num:0]';
$ws['wsDataUse']   = '[actual_data3_value_num:0]';

Maar wat gaat er verkeerd aangezien die data niet ingelezen wordt in de website.
In meteohub staat volgens mij ook goed.

Wat gaat er verkeerd?
PS in de tekst komen smileys voor ivm het teken.

Dit zal wel lukken.

Maar je moet geen overbodige systeemwaardes in Metehub laten staan. Voor ieder van die waardes wordt zeer veel data opgeslagen, die ook nog eens elke keer herberekend wordt. Dus als je een sensor niet gebruikt, moet je hem ook niet benoemen in Meteohub.

Kijk eens in ip-adres-meteohub:5558 Alleen al voor data1 zijn er 148 tags die Meteohub bijhoudt.

Uptime - System used en Data used zijn eigenlijk de enige data sensors die gebruikt worden, denk ik. De rest niet benoemen door middel van de drop-down box, dan worden ze ook niet bijgehouden.

Groeten, Wim
Door WSParkstad
#64314
Hallo Wim,

Wederom bedankt voor de info en het werkt nu.
Draaide eerst inderdaad met todayTagsPS.html maar heb dit veranderd na heel lang testen in todayTags.html
Ik had namelijk bij de baro geen indicatie wat betreft pijltjes omhoog en omlaag.
Na heel lang testen en regeltjes voor regeltjes uiteindelijk gevonden met resultaat dat ook bij baro de pijltjes weer zichtbaar zijn en geen anderen gegevens mis ;-)

Heb hier wel heel lang overgedaan maar gelukt.

Bedankt ook voor de info wat betreft onnodige data, wist ik niet en ga ik inderdaad nu veranderen.

Ander vraagje ik zie dit achter de regel staan :0 bij '[actual_data1_value_int:0]';

Waar voor is dit Wim als ik het vragen mag?

Marcel.
Door wvdkuil
#64315
WSParkstad schrijft:
Hallo Wim,
. . . ingekort . . .
Ander vraagje ik zie dit achter de regel staan :0 bij '[actual_data1_value_int:0]';

Waar voor is dit Wim als ik het vragen mag?
Marcel.
Meteohub manual beschikbaar in het Engels en Duits op http://wiki.meteohub.de/Documentation De informatie over templates en tags begint op pag 71 en op pag 72 (van de Engelse versie) staat:
Variables can have special control characters at the end:
● ":" specifies a replacement string, for situations where the variable is empty and does not provide any value. Example: "[actual_uv0_index:0]" returns the actual uv index or "0", if the sensor is not there or does not provide any data.

===

Er staan wel meer keren :0 (of :n/a of :--) bij de variabelen in de tag files van MH of Meteobridge. Dat wordt gedaan waar de waarde kan / mag ontbreken omdat niet alle stations dezelfde gegevens aanleveren.

Groeten, Wim

Wim