Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door meteozwolle
#61243
ik zag zojuist dat er weer een nieuwe telg aan de meteo hub/plug/bridge famillie is toegevoegd:

http://www.smartbedded.com/wiki/index.php/Meteostick

Inspired from the progress some users in the Davis sub forum had on reading RF data from Davis stations, smartbedded.com developed an RF receiver called "Meteostick" that can read and decode data from your Davis sensors directly from the RF signals. Using a Meteostick, your PC can stay connected to your Davis console and do whatever it likes to do while a Meteohub or Meteobridge is constantly sniffing the air for data from your Davis sensors with a Meteostick. No more need for VVP to have multiple sources connected to one Davis console.

Although Meteostick has just the form factor of a USB stick, it can follow up to 8 Davis sensor units in parallel. Meteohub can make full use of these 8 stations, while Meteobridge can only be connected to one station at the moment, but that should match 90% of the use cases anyway.

groet,

Marcel
Door SpeedyGJ
#61246
Komt dus op neer dat deze USB de verbinding van de ISS afhaalt en de gegevens doorstuurt? Zou dus betekenen dat je de VP2 console dan gewoon los kunt houden van de PC en die elders ergens in de woonkamer plaatsen. Indien dit zo is dan is de dure datalogger verleden tijd zou je zeggen :)
Door gerrit32
#61248
Waarschijnlijk mis je dan wel de barometer.
Dit gegeven komt alleen uit je console.
Verder ben ik benieuwd wat er mee mogelijk is.

Groet,
Gerard
Door wvdkuil
#61250
SpeedyGJ schrijft:
Komt dus op neer dat deze USB de verbinding van de ISS afhaalt en de gegevens doorstuurt?
Ja, maar van alle Davis radios, dus meerdere ISS tegelijk en ook de te ontvangen soil/moist extra temp enzovoort.
Zou dus betekenen dat je de VP2 console dan gewoon los kunt houden van de PC en die elders ergens in de woonkamer plaatsen.
Ja
Indien dit zo is dan is de dure datalogger verleden tijd zou je zeggen :)
LET OP De meteostick kan geen historie vastleggen zoals een Davis logger wel doet.

gerrit32 schrijft:
Waarschijnlijk mis je dan wel de barometer. Dit gegeven komt alleen uit je console.
Net zoals bij de Davis Envoy is de barometer in de stick ingebouwd Die zal dus de juiste waarde aangeven. De temp sensor in de stick zal vermoedelijk afwijken door de temperatuur in de Meteostick zelf. Er zit GEEN inside humidity in dus daar wordt een "spook" waarde van 30% voor weergegeven.
Verder ben ik benieuwd wat er mee mogelijk is.
Groet,
Gerard
Er is veel meer mogelijk dan zo op het eerste oog lijkt.
+ Qua prijs spaar je een envoy en een logger,
- waar je wel de hum sensor en de historie voor inlevert.
+ je hoeft geen envoy 8 te gebruiken als je meerdere ISS hebt staan (maar dat hebben HEEL weinig mensen). Ik herken er maar twee uit alle discussies op dit forum.
++ er is een open protocol en je kunt met iedere computer aan het programmeren slaan.
- - er is (nog) alleen ondersteuning voor Meteobridge (1 ISS) en Meteohub (alle Davis "apparaten" tot 8 tegelijk)

Er is ook een manual http://www.smartbedded.com/files/ms-manual-en.pdf

Na de paas-vakantie ga ik me er eens aan wagen.
Twee projecten;
1. Het vergelijken van twee dicht bij elkaar staande Davis VP2 stations, wanneer en waarom zijn er de verschillen. Dat kan uitstekend met een Meteohub/Meteostick en de fraaie grafieken die met de Meteohub mogelijk zijn.
2. Ik zou ook graag de stick gebruiken om de ruwe data van de Davis is te bekijken. Misschien om een eigen weer-programma te schrijven, zo iets voor de lange donkere winterdagen.
Door nolversteeg
#61251
Hallo Wim,

de envoy 8 zal envoy 8x moeten zijn, deze kan wel meerdere ISS stations aan, ook schijnt de meteohub te kunnen communiceren met de Envoy 8x. meerdere ISS stations dat is wel het enige programma wat dat kan.

Groeten Nol
Door wvdkuil
#61252
nolversteeg schrijft:
Hallo Wim,

de envoy 8 zal envoy 8x moeten zijn, deze kan wel meerdere ISS stations aan, ook schijnt de meteohub te kunnen communiceren met de Envoy 8x. meerdere ISS stations dat is wel het enige programma wat dat kan.

Groeten Nol
Correct Nol.

Meteohub kan altijd al "praten" met meerdere Davis loggers met ieder een ISS en extra sensoren met een eigen ID.

Je kon dus kiezen
Oplossing 1 per DavisVP
een logger + console of
een logger + gewone envoy
en die loggers dan allemaal aan de Meteohub

Oplossing 2 voor alle DavisVP: 1 logger en 1 envoy8x

Nu komt daar dus oplossing 3 bij: voor alle DavisVP inclusief maximaal 8 DavisIDs 1 Meteostick.

Maar dat werkt alleen bij Meteohub.
De Meteobridge kan door zijn ontwerp maar met 1 weerstation (plus extra sensoren) tegelijk praten, dus daar moet je ook bij de Meteostick kiezen welke ISS je gaat gebruiken. Boris is nog aan het bekijken hoe hij de koppeling ISS plus extra aparte sensoren bij Meteobridge zal implementeren.

Groeten, Wim
Door meteozwolle
#61253
interessant !
hoop wel dat er met de huidige uitbreiding van de meteo hub/plug/bridge/stick famillie ook nog steeds ontwikkeling blijft voor de overige platformen. Of Boris moet een duidelijke lijn uitzetten en communiceren. ik krijg bijvoorbeeld de indruk dat de ontwikkeling van meteohub nu wat achterblijft.
Door wvdkuil
#61256
meteozwolle schrijft:
interessant !
hoop wel dat er met de huidige uitbreiding van de meteo hub/plug/bridge/stick famillie ook nog steeds ontwikkeling blijft voor de overige platformen. Of Boris moet een duidelijke lijn uitzetten en communiceren. ik krijg bijvoorbeeld de indruk dat de ontwikkeling van meteohub nu wat achterblijft.
Maar [ul][li]de wensenlijst voor Meteohub is natuurlijk ook wel erg kort.[/li][li]de meer-kost van Meteohub t.o.v. meteobridge is aanzienlijk, dus 90% kiest voor Meteobridge[/li][/ul]Je kiest voor Meteohub [ul][li]als je een uitgebreid geconfigureerd weerstation hebt met meerdere sensor-stations bovenop de ISS .[/li][li]als je veel eigen grafieken wil, (Meteoplug is een jaarlijkse bijdrage)[/li][li]als je meerdere weerstations hebt die je in 1 programma wilt verwerken, b.v. een TFA en een Davis naast elkaar.[/li][/ul]Helaas lopen we nu weer tegen de "wet van de remmende voorsprong" aan. Meteohub was er als eerste en de volgende producten waren anders en op diverse zaken beter. Maar het kost veel tijd en energie om die verbeteringen in de "eerste" producten ook nog aan te brengen.
Als voorbeeld: Meteohub kent geen "weer gegevens van gisteren". Daar is een door Ken true (Saratoga) ontwikkeld trucje voor bedacht. Na duidelijke kritiek van Ken True werd dat voor Meteobridge wel meteen goed in het product opgelost. Ook de mogelijkheid van HTTP upload naast FTP werd pas jaren na de release van Meteohub bedacht.
Maar om de interne algoritmes in Meteohub aan te passen voor deze zaken en wellicht ook de betrouwbaarheid, zeker voor een overgangs-periode, op het spel te zetten?

Voor mij werkt Meteohub uitstekend, totdat de apparatuur het begeeft. En net zoals vele andere Meteohub gebruikers ga ik dan over op Meteobridge. Want beter dan "gewoon goed" hoef ik niet. En tot op vandaag ken ik geen betere oplossing dan Meteobridge. En ja, ik gebruik alle andere implementaties (kleine PC, raspberry, VVP enzovoort) ook.

Groeten, Wim
Door wvdkuil
#61374
De meteosticks hebben in mijn vakantie rustig de aanwezige ISS-en en andere Davis apparatuur "afgeluisterd". Geen problemen en de sticks werken zoals door Boris beloofd.

Nu kan ik met Meteohub de onderdelen van de twee VP2 stations vergelijken. Deze staan zo'n 20 meter uit elkaar zonder grote verschillen in bebouwing / bomen en dergelijke.
Station ID#0 = VP2 plus, met UV, Solar en de uitgebreide 24u/dag ventilator.
Station ID#6 = VP2 zonder ventilator.

Bij de grafieken windsnelheid min-max per dag, regenhoeveelheid zie ik geen verschillen.
Maar bij de temperatuur zie ik dagelijks de maximum temperatuur 1 graad HOGER oplopen bij de ISS met de ventilator.
Voor de rest van de dag lopen de grafieken gelijk, ze liggen zelfs grotendeels op elkaar.
Maar de ISS met de ventilator bereikt iedere dag een hogere temperatuur!
En ik had het omgekeerde verwacht: De ventilator geeft een betere luchtstroming en dus een lagere temperatuur. Maar het tegendeel blijkt.

Ik ga station 6 verplaatsen tot 50 cm van station 0 om te zien of er toch niet een andere reden is.

Wordt vervolgd.

Wim
Bijlagen
meteograph-a45d5ea8126474e173b4624ccc519b17.png
meteograph-a45d5ea8126474e173b4624ccc519b17.png (6.52 KiB) 2991 keer bekeken