Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door riccardo75
#61345
Hallo luitjes
ik heb een probleem
sinds gisteren is mijn windmeter ofline en de windchill wordt niet weergegeven
Ik heb niets veranderd of wat ook,
ik draai met de oregon wmr88
ten eerste heb ik de windvaan bij het weerstation zelf gehouden om opnieuw contact temaken dat werkte, ding weer op het dak gezer
met de windchill blij op --c staan, de windmeter werkt nu dus wel weer maar wordt niet goed weergegeven op
www.ruischerbrugweer.nl
de meteohub werkt verder top, voor de zekerheid maak ik elke maand een backup en die heb ik weer erop gezet. ook de test upload werkt goed en de herlaad templates gaan ook goed, snap nu alleen niet waarom hij de windmeter niet laat zien,......
heb net een mail gestuurd naar het weerhuisje waar de oregon weg komt, nu weet ik niet als de windchill bij de windvaan zit verwerkt,
baal ff als een stekker, en ja me batterijen in de randapparatuur zijn vol,
blijft een vaag probleem
als je mijn weerstite bekijket de leuven template zie je ook dat yo window ze data niet helemaal correct krijgt iemand een idee? wil graag ff uitsluiten dat de meteohub niet het probleem is maar de appartuur van oregon

bvd riccardo
Door wvdkuil
#61373
Hallo Riccardo,

Als ik naar je data kijk die wordt geleverd door Meteobridge worden er geen windsnelheid en of windrichting ontvangen.

De wind-chill wordt alleen berekend als er windgegevens worden ontvangen door Meteobridge.
Anders staat de waarde op '--'. Die wordt "heleaas" omgerekend naar een decimale waarde van 0.
Ik zal zeker in een volgend release dit vervangen door "n/a" of iets dergelijks.

Als er ook op het weer station geen windsnelheid wordt afgebeeld (rechtsboven) moet er een storing zijn tussen windmeter en basis station.

Als er wel een snelheid op het station staat kun je de Meteobridge herstarten en na enkele minuten moet er dan op het tabblab "Live Data" in je Meteobridge weer een waarde voor windchill staan.

Succes, Wim
Door lammertsm
#61966
Als ik in mijn live data kijk (meteobridge), valt mij het op dat de Wind Chill en Outdoor temp beiden dezelfde waarde aangeeft. Ook in de afgelopen 60 min.
De High en Lows zijn van het zelfde tijdstip / datum.
Bijlagen
1.PNG
1.PNG (6.95 KiB) 2018 keer bekeken
Door wvdkuil
#61967
lammertsm schrijft:
Als ik in mijn live data kijk (meteobridge), valt mij het op dat de Wind Chill en Outdoor temp beiden dezelfde waarde aangeeft. Ook in de afgelopen 60 min.
De High en Lows zijn van het zelfde tijdstip / datum.

Gelukkig wel dat er dezelfde temperatuur wordt aangeven bij +20 graden celcius. Anders zou de Meteobridge een onzin berekening uitvoeren.
"Wind chill numbers are always lower than the air temperature for values where the formula is valid. "

Het woord "valid" is hier het belangrijkste. Windchill wordt eigenlijk alleen alleen berekend bij temperaturen onder de +10 C.

Er zijn vele verschillende manieren om dergelijke afgeleide temperaturen (heat-index, wind-chill, apparent temperature) te berekenen en er is geen echte eenduidige standaard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur

Wim
Door lammertsm
#61974
Ah, duidelijk.
Ik zie wel dat de Heat Index andere waardes aangeeft. Ik werd even op het verkeerde been gezet door de Heat Index, THSW waardes..:blush:

Dank voor het heldere antwoord :)