Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Gerrit
#64485
Ik heb al enkele weken problemen met uploaden van uit meteohub,nu had ik het advies gekregen in meteohub poort 80 te wijzigen in 8080 met als gevolg dat meteohub nu niet meer te openen is vanuit mijn pc.
Wie weet er een oplossing?

Gerrit
Door Overijse
#64486
Gerrit schrijft:
Ik heb al enkele weken problemen met uploaden van uit meteohub,nu had ik het advies gekregen in meteohub poort 80 te wijzigen in 8080 met als gevolg dat meteohub nu niet meer te openen is vanuit mijn pc.
Wie weet er een oplossing?

Gerrit

url naar meteohub en onmiddellijk erachteraan :8080 plaatsen, al geprobeerd ?

dus : xxx.xxx.xxx.xxx:8080

Heb zelf geen meteohub is maar een idee, maar het proberen waard.

Grtz
Kris
Door wvdkuil
#64489
Gerrit schrijft:
Ik heb al enkele weken problemen met uploaden van uit meteohub,nu had ik het advies gekregen in meteohub poort 80 te wijzigen in 8080 met als gevolg dat meteohub nu niet meer te openen is vanuit mijn pc.
Wie weet er een oplossing?

Gerrit

Een meteohub kan altijd bereikt worden op het "nood"-ip adress http://192.168.1.77

Zie ook de Meteohub manual pagina 23 met de beschrijving van Menukeuze Netwerk:
Network settings allow for manual specification of IP, Net Mask, Gateway and DNS or for an automated setting of these values by selecting DHCP. Please be aware that changing the IP of Meteohub will cause your browser to loose connection to Meteohub. However, Meteohub can then be reached at the new IP. If things go wrong, Meteohub should always be reachable at 192.168.1.77.

Als je locale netwerk een andere opzet heeft, bijvoorbeeld 192.168.0.x of 10.0.x.y dan moet je nog wel wat stappen doen om tijdelijk een extra netwerk te maken.

VRAAG: Wat heb je precies gewijzigd, dus waar heb je die poort 8080 opgegeven? In de router? in Meteohub Menu Network?

Wim
Door Gerrit
#64490
VRAAG: Wat heb je precies gewijzigd, dus waar heb je die poort 8080 opgegeven? In de router? in Meteohub Menu Network?


In het menu van meteohub zelf heb ik de aanpassing gemaakt van poort 80 naar 8080.


Als je locale netwerk een andere opzet heeft, bijvoorbeeld 192.168.0.x of 10.0.x.y dan moet je nog wel wat stappen doen om tijdelijk een extra netwerk te maken.


Mijn IP is 192.168.178.XX
Welke stappen zou ik dan moeten maken?

Gerrit
Door wvdkuil
#64491
Als het adres van je Meteohub nu 192.168.178.XX is, probeer dan eerst eens in je browser (liefst Chrome of FF) in te typen: 192.168.178.XX:5558

Dus het IP-adres van je meteohub
dan een :
en dan de poort 5558

Dit geeft normaal een lange lijst met de huidige waardes van je meteohub die begint met:
Code: Selecteer alles
actual_system_version_text 5.0d
actual_system_version_num 50
actual_system_build_num 7218
actual_system_platform_text ALIX.1D_(500_MHz)

Als de lijst in de browser afgebeeld wordt, weten we dat het ip-adres nog steeds correct is.

Als die lijst NIET afgebeeld wordt, is het ip-adres van je Meteohub veranderd. Bijvoorbeeld doordat er een nieuw ip-adres is uitgedeeld door je router. En dan is niet het poortnummer de schuldige.

===
Ik neem aan dat je het poortnummer hier ingevuld hebt?

Maar weet je ook nog of je dhcp gebruikt (???? in de afbeelding).

===
Procedure voor 192.168.1.77:
1. Neem een PC en geef die een VAST ipadres, bij voorkeur 192.168.1.2
Hoe dit te doen verschilt of je een Mac of een Windows pc hebt. Maar google kan je daarbij helpen.
2. Sluit die PC aan op het zelfde netwerk als de verdwenen Meteohub
3. Typ in de browser 192.168.1.77 en de Meteohub zal zich melden.

Groeten, Wim
Bijlagen
meteohub_poort.jpg
meteohub_poort.jpg (57.64 KiB) 2401 keer bekeken
Door Gerrit
#64493
Het is gelukt.
Wat ik fout deed was .8080 ipv :8080


Bedankt voor jullie hulp.

Gerrit