Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door regenbui
#67275
Beste weerwaarnemers

Wij hebben in een Http oproep in de MeteoBridge staan.
wie weet wat de tag voor de gemiddelde windrichting is voor een gemiddelde van 10minuten.
Wind0Dir geeft alleen de actuele windrichting, wij willen de gemiddelde windrichting over 10 minuten.


Groet

Theo
Door lammertsm
#67278
Voor de gemiddele windsnelheid is dit de parameter. [wind0avgwind-avg10=kmh:--]
Je zal voor windrichting deze kunnen proberen wind0dirwind, geen idee als het werkt.
Trial on error, kan wezen dat de tag niet ondersteund wordt....
Door wvdkuil
#67279
regenbui schrijft:
Beste weerwaarnemers

Wij hebben in een Http oproep in de MeteoBridge staan.
wie weet wat de tag voor de gemiddelde windrichting is voor een gemiddelde van 10minuten.
Wind0Dir geeft alleen de actuele windrichting, wij willen de gemiddelde windrichting over 10 minuten.


Groet

Theo
Heel fijn deze vraag:
De wormen gaan uit het blikje, hoe krijgen we ze er weer in: helaas NIET.
http://www.todayifoundout.com/index.php ... can-worms/

Het ogenschijnlijk "juiste" antwoord is [wind0dir-avg10] , ik zou deze tag gewoon gebruiken.

Maar ja het is onze hobby, lees en huiver: http://forum.meteohub.de/viewtopic.php?f=56&t=10768

Wat is het gemiddelde van een continue veranderende windrichting? Niemand weet het .
Minstens een dozijn elkaar tegensprekende discussies zijn er te vinden op de weer-fora alleen.
Moet je alle windrichtingen die voor kwamen middelen? Dus 1 maal N en 1 maal Z lever gemiddeld O?
Moet je de tijdsduur tussen de veranderingen meenemen? En bij kalm weer, de laatste meting weegt dan wel zwaar door.
Wat doet het weer-station zelf al?

Leuk, maar vooralsnog gewoon [wind0dir-avg10] gebruiken.
En omdat er ook geen meting meting kan zijn in de afgelopen 10 minuten: [wind0dir-avg10:--] , niet [wind0dir-avg10:0], want dat is Noord.

Wim

P.S. Ook verwarrend:
wind0wind => windvlaag, laatst gemeten snelheid van wat je wind zou kunnen gaan noemen als het lang genoeg duurt.
wind0avgwind => echte windsnelheid, immers er moet zoveel secondes gemeten worden voordat het een wind snelheid is en geen windvlaag meer.
Door regenbui
#67280
Duidelijk uitgelegd Wim

Nu duikt er bij gebruik van [wind0dir-avg10:--] een nieuw probleem op, Het Davis weerstation is serieel aangesloten op de PC met Weatherlink.

Er draait als tweede systeem een MeteoBridge met MeteoStick.
Data vanuit het station wordt door de meteobridge d.m.v. een http oproep string verstuurt naar de server.

Bij het uitlezen van de windrichting in Weatherlink vergeleken met de data die op de server staat zitten soms wel afwijkingen in van 90 graden. Beide systemen staan op een interval tijd van 10 minuten, klokken lopen vrijwel gelijk.

Kan het zijn dat Weatherlink de gemiddelde windsnelheid op een andere manier berekent dan de MeteoStick in combi met de MeteoBridge.

Theo
Door wvdkuil
#67283
Weatherlink => logger => console => ISS

Meteobridge => ISS

Dat moet wel verschillen geven en niet alleen bij de binnen-temperatuur en weer-voorspelling.
De voorspelling kan alleen een console leveren.
De binnentemperatuur bij een stick of MB-pro red heeft een te grote afwijking om betrouwbaar te zijn.

Maar ook de ontvangst kwaliteit.
Je weet nooit of alle gegevens die de ISS uit stuurt wel door beide ontvangers (console en stick) gelijk worden ontvangen. Door de plaatsing, de grootte van de antenne e.d. zal er altijd 1 station meer of minder gegevens ontvangen dan de andere.

Moment van berekenen
De berekening is per 10 minuten maar klokken lopen nooit exact gelijk.
En de verschillende berekeningen zijn per ongeveer 10 minuten, het ontvangen van weermetingen en opslaan heeft prioriteit boven het maken van afgeleide berekeningen. Dus soms zal het 10 min + een enkele seconde, dan weer 10 min - wat secondes zijn.

Dan nog de berekening van het gemiddelde, bij MB is de precisie 1/16 van 360 graden, dus per meest gebruikte windrichting. Bij WeatherLink weet ik het niet.


Ik weet uit de harde praktijk dat zelfs als je de weer-programma's exact gelijke data geeft je toch verschillen zal zien. Je zou bijvoorbeeld de logger op de MB aan kunnen sluiten en WL via ipMB:22222 exact dezelfde data laten gebruiken als de MB.

Maar zelfs met Virtual VP geven de bij mij daarop aangesloten 7 weer-programma's altijd iets verschillende waardes.
Weinig verschil bij temperatuur en andere langzaam veranderende weer-waardes. Aanzienlijke verschillen bij snel veranderende metingen zoals windvlaag.

Als je de gemiddelde windrichting over 24 uur zou nemen dan zou er weinig tot geen verschil mogen zijn.

Tenminste ALS de weer-programma's wel dezelfde definitie van gemiddelde windrichting hebben.
En helaas, die definities zijn NIET gelijk.
Sommige programma's sommeren (even simpel voorgesteld) de windrichting en delen door het aantal metingen om de gemiddelde richting te bepalen. Dus iedere richting heeft een gelijke "weging"
Andere wegen afwijkende richtingen minder zwaar dan dicht bij het vorige gemiddelde liggende metingen.
Andere wegen de richtingen op basis van de gelijktijdig gemeten snelheid.

Het zal een uitzondering zijn als twee weer-programma's voor afgeleide metingen continu hetzelfde resultaat leveren.

Wim
Gebruikersavatar
Door jwruitenberg
#71792
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de tag nonzerotime om te bouwen tot een normale datum met tijd?

Dus van 20200115221409 wordt het dan 15-01-2020 om 22:14:09?
Door w2ligvianen
#71845
deze gebruik ik voor de max. temperatuur, waanneer deze gemeten is dit jaar:

[th0temp-ymaxtime.gh:--]-[th0temp-ymaxtime.ef:--] om [th0temp-ymaxtime.ij:--]:[th0temp-
ymaxtime.kl:--]

dit krijg je dan: 09-01 om 14:14

heb je hier wat aan?
Gebruikersavatar
Door WeerstationGraveNL
#71887
@JW. Ruitenberg:

Zie het volgende adres voor tips hoe de nonzerotime om te zetten in leesbare datum en tijd.
https://www.geeksforgeeks.org/convert-t ... me-in-php/

<?php
echo date('d/m/Y H:i:s', [nonzerotime tag]);
?>

Bij mij werkt de nonzerotime wel, maar voor een beperkte tijd.
Als er langer dan x-tijd geen regen is gevallen, dan doet de nonzerotime niks meer.
Maar ik heb al even niet meer gecontroleerd of dat inmiddels aangepast is.
Door engelbert.jan
#73262
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat voor tag de sunrice, sunset e.d. moet zijn.
Dacht aan [sunrise-dmintime=utc.ij:--]:[sunrise-dmintime=utc.kl:--] maar dit werkt niet.
het zelfde geld voor maandmax dacht aan bijv. wind [wind0wind-max@YYYYMM]

Alvast bedankt

Engelbert
https://weerstationbijdetoren.nl
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73265
Alle informatie vindt u hier: https://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Templates

De sunrise / sunset vallen onder de groep System Variables
Meteobridge provides some additional variables that tell details not directly related to weather conditions. Sensor name is "mbsystem"
De selector is "susrise" de naam in de [ ] wordt dan [mbsystem-sunrise]
De terug gegeven waarde is bijvoorbeeld 05:16 voor 16 minuten na vijf uur.
sunrise: returns time of astronomical sunrise in local time. Can be converted to UTC by applying "=utc" to the variable (example: "06:47", resp. "05:47") or can be converted to 12h time mode by applying "=apm" (example: "8:45AM").
===
Maand max
=> als het deze maand is mmaxtime: timestamp of maximum value of this month => [wind0wind-mmaxtime]
=> als het over een specifieke maand gaat dan is een MB-Pro nodig (of misschien ook een Raspberry)
@YYYYMM selects data for the specified month. Example: Using "[wind0wind-max@201509]" in a template will report maximum wind speed (gust) of September 2015.

Example: "[wind0wind-max@M0] will return max wind speed of current month, while "[wind0wind-max@M1]" will return max wind speed of previous month.
Wim