Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door sjansse
#67926
Hallo mensen,
Mijn vraag is of iemand het voor elkaar heeft dat meteohub de wswin gegevens uploadt naar een weerserver via ftp.
En dan met name het bestand current.html.

Graag zou ik weten hoe dat werkt, ik moet nu iedere week de usb plug van de console in mijn laptop steken om de data uit de console, naar de server te transporteren. Wil het liever live bijhouden natuurlijk. De pagina current.html vind ik perfect om te presenteren om mijn website, maar dan wel liefst live.
Door relin
#67927
Hoi Sjansse,

Is de laptop aangesloten op internet?

WsWin heeft geen ftp. Ik doe dit met Fling File Tranfer, deze scant elke minuut op wijzigen in mijn WsWin-bestanden en bij een wijziging doet die een upload.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is of je WsWin en Meteohub tegelijk wil gebruiken.
Ik weet namelijk niet of WsWin de Meteohubdatabase kan uitlezen in filewatching.
Zo gebruik ik WsWin in combinatie met Weatherlink op 1 PC.

Wellicht kan je hier iets mee, succes.

Groeten,

Remko
Door sjansse
#67928
Ik gebruik Syncback Free voor de ftp upload.
Ik moet dan om de paar dagen de stekker uit de meteohub trekken en die in de laptop steken, waarna ik WSWIN open en de data wordt ingelezen.
Daarna doe ik de upload met Syncback.

Dit herhaal ik zo wekelijks waardoor mijn weer website eigenlijk nooit up to date is.

Maar in meteohub staat een tabblad WSWIN data export.
En als die nou hetzelfde zou zijn als de echte wswin exportbestanden zou ik om de 10 minuten een upload doen naar mijn website.

Maar helaas is het bestand current.html van de orginele wswin/html map, niet hetzelfde als het bestand met dezelfde naam in de meteohub map.

Ik zou eigenlijk willen dat current.html van wswin automatisch om de 5 minuten bijgewerkt wordt en geupload naar mijn eigen server, dat is de ideale situatie voor mij.

Maar wswin staat op de pc en die staat niet 24/7 aan, meteohub uiteraard wel, maar daar staat weer geen wswin op.
Of is er een andere manier die ik niet zie om mijn weer live te presenteren op mijn eigen server. www.solarreuver.nl en dan links het tabblad
Door relin
#67929
Van Meteohub heb ik geen kaas gegeten,

Maar als je WsWin wilt gebruiken om 24/7 elke 5min current.html te uploaden zal je toch de laptop ook 24/7 aan moeten hebben en WsWin op 1 of andere manier de database van Meteohub uit te laten lezen (Filewatching), of WsWin op de Meteohub zetten. Helaas weet ik niet of wat ik nu zeg mogelijk is.
Wellicht weet een ander of dit kan.

Groet,
Remko
Door sjansse
#67930
relin schrijft:
Van Meteohub heb ik geen kaas gegeten,

Maar als je WsWin wilt gebruiken om 24/7 elke 5min current.html te uploaden zal je toch de laptop ook 24/7 aan moeten hebben en WsWin op 1 of andere manier de database van Meteohub uit te laten lezen (Filewatching), of WsWin op de Meteohub zetten. Helaas weet ik niet of wat ik nu zeg mogelijk is.
Wellicht weet een ander of dit kan.

Groet,
Remko


Of het mogelijk is weet ik ook niet maar het idee is goed, had ik nog niet aan gedacht.
Door sjansse
#67931
Dus bij deze een nieuwe vraag?
Weet iemand of het mogelijk is om WSWIN te installeren en te gebruiken op een ALIX 1D en daarmee iedere paar minuten weerdata te uploaden naar een weerserver?

Ik heb uiteraard wswin en het alix board met licentie.
Door wvdkuil
#67932
sjansse schrijft:
Dus bij deze een nieuwe vraag?
Weet iemand of het mogelijk is om WSWIN te installeren en te gebruiken op een ALIX 1D en daarmee iedere paar minuten weerdata te uploaden naar een weerserver?

Neen, dat is niet mogelijk. WSWIN is een PC programma en windows op een Alix is niet mogelijk.

MAAR je wilt eigenlijk iets anders denk ik, als ik je eerste bericht lees:

Hallo mensen,
Mijn vraag is of iemand het voor elkaar heeft dat meteohub de wswin gegevens uploadt naar een weerserver via ftp.
En dan met name het bestand current.html.
Graag zou ik weten hoe dat werkt, ik moet nu iedere week de usb plug van de console in mijn laptop steken om de data uit de console, naar de server te transporteren. Wil het liever live bijhouden natuurlijk. De pagina current.html vind ik perfect om te presenteren om mijn website, maar dan wel liefst live.

Even de vraag herhalen om te kijken of ik je begrepen hebt:

Je wilt Meteohub een pagina laten opladen die identiek is aan je huidige door WSWIN gemaakte pagina http://www.solarreuver.nl/weer/current.html

Van die pagina heb ik de engelse, niet de NL talige versie C:\\wswin\\current-en.txt

WSWIN leest die pagina en zal de tags (= WSWIN-veldnamen zoals %curval[44]%) vertalen in de huidige windchill zoals door WSWIN gemeten, het werkt zo:

WSWIN leest current.txt => vertaalt alle %---% tags naar de juiste waarde => laadt het geconverteerde bestand op als current.html

Als je precies diezelfde pagina wilt, maar dan door Meteohub germaakt, dan
1. maak je een kopie van C:\\wswin\\current-en.txt en noemt die b.v. mh-current.html
2. daarna moet je de WSWIN-tags (voorbeeld %curval[44]% ) omzetten naar Meteohub-tags, in dit voorbeeld [actual_wind0_chill_c:0]
3. Dan plaats je mh-current.html in de graphs map in je Meteohub
4. en instrueer je Meteohub het bestand mh-current.html op te laden als /weer/current.html

Het lijkt veel werk, maar het valt wel mee.

Eventuele problemen:
1. heeft Meteohub dezelfde historie als WSWIN? De huidige current.html pagina vermeldt: Actief sinds 2011, dus is de Meteohub ook al actief sinds 2011?
2. Ieder weerprogramma heeft weer andere zaken die het voor je bijhoudt. Dus 80% van de huidige tags kunnen omgezet worden, maar er zullen altijd WSWIN-waardes zijn die Metehub niet bijhoudt.
Een voorbeeld: Laatste vorst

Wim
Door sjansse
#67933

2. daarna moet je de WSWIN-tags (voorbeeld %curval[44]% ) omzetten naar Meteohub-tags, in dit voorbeeld [actual_wind0_chill_c:0]


Is inderdaad wel een goede oplossing. Maar hoe weet je welke tag van wswin bij welke tag van meteohub hoort. Als ik een lijst zou hebben met welke tag van wswin bij welke tag van meteohub hoort, ben ik weer een heel stuk verder.

Als die pagina nou engels of nederlands is, vind ik niet zo spannend, die automatische opload wel, als ik het zo begrijp is het wel wat werk, maar als ik maar weet hoe is dat geen probleem.

We gaan de goede kant op, super.:)
Door wvdkuil
#67934
sjansse schrijft:

2. daarna moet je de WSWIN-tags (voorbeeld %curval[44]% ) omzetten naar Meteohub-tags, in dit voorbeeld [actual_wind0_chill_c:0]

Is inderdaad wel een goede oplossing. Maar hoe weet je welke tag van wswin bij welke tag van meteohub hoort. Als ik een lijst zou hebben met welke tag van wswin bij welke tag van meteohub hoort, ben ik weer een heel stuk verder.

Als die pagina nou engels of nederlands is, vind ik niet zo spannend, die automatische opload wel, als ik het zo begrijp is het wel wat werk, maar als ik maar weet hoe is dat geen probleem.

We gaan de goede kant op, super.:)

WiKI: http://wiki.meteohub.de/Main_Page
Manual http://wiki.meteohub.de/Documentation => http://www.meteohub.de/files/meteohub-v4.7en.pdf
De manual is voor een oud release maar nog steeds van groot nut. Is ook in het DE beschikbaar.

Beschrijving opbouw tags: http://www.weerstation-leuven.be/weathe ... p=92&wp=MH

Maar het belangrijkste, je kan ieder moment de exacte schrijfwijze van een tag en de huidige waarde bekijken door in je browser te typen ip-adresmeteohub:5558
In mijn geval is dat bijvoorbeeld http://192.168.0.50:5558/

Dan krijg je een hele lange lijst met alle tags die Meteohub op dat moment ondersteunt MET de huidige waarde. Een klein stukje:
Code: Selecteer alles
actual_thb0_height_m 35
actual_thb0_height_ft 115
actual_thb0_temp_c 22.2
actual_thb0_temp_f 72.0
actual_thb0_hum_rel 58
actual_thb0_hum_abs 11.4
actual_thb0_dew_c 13.5
actual_thb0_dew_f 56.3
actual_thb0_heatindex_c 22.2
actual_thb0_heatindex_f 72.0
actual_thb0_humidex_c 25.3
actual_thb0_humidex_f 77.5

Links staat de tag-naam, die moet je nog tussen []zetten in je html, rechts staat de huidige waarde.
Als je dus in je html pagina iets neerzet als
[actual_thb0_temp_c]°C
zal de Meteohub die [actual_thb0_temp_c] vertalen door 22.2
en komt er in je browser pagina 22.2°C

Wim
Door sjansse
#67936
Maar het belangrijkste, je kan ieder moment de exacte schrijfwijze van een tag en de huidige waarde bekijken door in je browser te typen ip-adresmeteohub:5558
In mijn geval is dat bijvoorbeeld http://192.168.0.50:5558/

Dan krijg je een hele lange lijst met alle tags die Meteohub op dat moment ondersteunt MET de huidige waarde. Een klein stukje:
Code: Selecteer alles
actual_thb0_height_m 35
actual_thb0_height_ft 115
actual_thb0_temp_c 22.2
actual_thb0_temp_f 72.0
actual_thb0_hum_rel 58
actual_thb0_hum_abs 11.4
actual_thb0_dew_c 13.5
actual_thb0_dew_f 56.3
actual_thb0_heatindex_c 22.2
actual_thb0_heatindex_f 72.0
actual_thb0_humidex_c 25.3
actual_thb0_humidex_f 77.5

Links staat de tag-naam, die moet je nog tussen []zetten in je html, rechts staat de huidige waarde.
Als je dus in je html pagina iets neerzet als
[actual_thb0_temp_c]°C
zal de Meteohub die [actual_thb0_temp_c] vertalen door 22.2
en komt er in je browser pagina 22.2°C

Wim


Deze link werkt bij mij niet, het beeld blijft volledig leeg.
Ik heb verder een erg druk weekend, ik ga hier na het weekend mee verder.

Ik heb dit bericht eventjes doorgekeken, maar dit is wel abacadabra voor mij, ik kan redelijk met een pc overweg, maar ik weet nog steeds niet welke tag bij welk gegeven hoort. Na het weekend verder.