Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door wvdkuil
#68353
Deze vraag werd via een PM gesteld:
Is er bij jullie/jou expertise hoe ik mijn Meteobridge Pro gegevens in Cumulus kan uitlezen. Ik heb geen datalogger, dus console van de Davis Vantage Pro is niet via een kabel met mijn laptop verbonden.
Kan er niet zoveel over terugvinden op internet en bij Meteobridge en op het forum!

Omdat het antwoord ook voor anderen interessant kan zijn:

Wat kan wel: Een Meteobridge of een Meteobridge-pro met een willekeurige Davis logger kan direct op een ander weer-programma worden aangesloten.
De logger wordt dan "doorgelust" naar het andere weer-programma. Dat programma herkent de Meteobridge als een "Davis IP-logger". De Meteobridge luistert mee met iedere vraag / antwoord tussen het weer-programma en de logger en komt zo aan de weergegevens.

Wat werkt niet: Met een Meteobridge-pro zonder logger of een Meteobridge+Meteostick, kan dat niet omdat er geen logger protocol beschikbaar is.
De Meteostick code luistert zelf de Davis radio frequenties af om aan de weer-gegevens te komen en geeft die door aan de Meteobridge code. Maar Meteostick heeft geen programma om ook nog een logger te simuleren.

Alternatief:Er is altijd de mogelijkheid via realtime socket connectie om de gegevens als een xml bestandje op te halen. O.a. WeatherDisplay heeft die mogelijkheid voor zowel Meteohub als Meteobridge.
En dat werkt vlekkeloos. Maar volgens mijn beperkte kennis van Cumulus kent die geen Meteo*-xml weerstation.

Wim