Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#72509
IK wil op korte termijn een weerstation van davis aanschaffen, budget rond de 1100 euro.
Ik wil geen laptop of PC die de gehele dag aan moet staan. Ik wil wel mij data (24/7)op mijn eigen website en naar wunderground kunnen uploaden.
Zelf denk ik aan Davis 6152 VP2 Vantage Pro 2 of uitgebreider, wat heb ik dan nog meer nodig?
#72511
tvrensen schreef: 24 sep 2020, 19:31 IK wil op korte termijn een weerstation van davis aanschaffen, budget rond de 1100 euro.
Ik wil geen laptop of PC die de gehele dag aan moet staan. Ik wil wel mij data (24/7)op mijn eigen website en naar wunderground kunnen uploaden.
Zelf denk ik aan Davis 6152 VP2 Vantage Pro 2 of uitgebreider, wat heb ik dan nog meer nodig?
Hier vindt u veel (engelstalige) informatie https://www.weatherstations.co.uk/pc_linkage.htm
De tekst begint met weerstation<->PersonelComputer, maar dekt ook alle andere mogelijkheden.
Het plaatje hieronder komt ook van die website en van deze discussie

Bij een Davis station is er altijd een extra "iets" nodig om met dat station te kunnen praten.
Dat kan een console+logger zijn
of een WeatherLinkLive apparaat van Davis
of een MeteobridgePRO-RED

Als dit uw eerste weerstation is zou ik zelf altijd beginnen met een console+logger.
Console wat ook alle Davis uitbreidingen ondersteunt, dus dat is makkelijk kiezen er is er maar 1.

Er zijn veel loggers maar als je naar de prijs/prestatie kijkt springt de Meteobridge NANO er bovenuit.
Een Nano combineert de logger+computer+uitgebreid weer-programma wat extreem veel mogelijkheden heeft.
Alle opladen naar uw website, naar weernetwerken, ook e-mails en twitter berichten gebeurt door de MB-NANO.
Met een console+MB-NANO heeft u alle benodigde faciliteiten en dus geen extra stopcontact voor een PC nodig.

Mocht u later toch veel meer willen, met home automation o.i.d., dan kunnen andere (weer-)programma's de MB-NANO gewoon om de weer-data vragen. Voor de rest van de wereld is een MB-NANO ook gewoon een logger die via WiFi/LAN te benaderen is.

= = = Als u geen console wilt gebruiken, overweeg dan een Davis WLL.
Gebruik dan een gewone Meteobridge of een RaspberryPI+WeeWX / consoleWD e.d.

= = =Een kleine waarschuwing:
Davis is de top in de weerstation-consumenten markt en vraagt daar terecht een behoorlijke prijs voor. Ook de uitbreidingen zijn zeer stevig geprijsd.
Maar Davis loopt qua uiterlijk, aansluitbaarheid en uitbreidingen wel achter.
Bijvoorbeeld, er is nu ook een Luchtkwaliteit sensor, maar die is niet geïntegreerd met uw console.
Daar moet u toch weer via een app op uw telefoon/tablet naar de metingen kijken.

Succes, Wim
Bijlagen
logger-options-AA.jpg
logger-options-AA.jpg (117.25 KiB) 4046 keer bekeken
#72513
tvrensen schreef: 25 sep 2020, 16:01 Dankjewel Wim, hier heb ik iets aan .
Ik blijf het lastig vinden een goede keuze te maken.
Ik heb 10 jaar een oregon scientific weerstation gehad, naar volle te tevredenheid.
En ben nu toe aan wat nieuws.
Keuze 1:
Speel het op veilig binnen je budget. Neem een bijna onverslijtbaar Davis VP2 + console station.
Dat is weer voor 10 of meer jaren de kern van je weer-hobby.

Maak gebruik van een MeteoBridge Nano als "logger/computer", ook voor heel veel jaren.
Plaats de console waar je wilt en er een goede gebruik van kan maken, immers alles is draadloos.

Leer nu de uitgebreide mogelijkheden van de MeteoBridge op je gemak kennen.
Verder nog tips of adviezen over andere merken?
=== ALTERNATIEF voor een derde of een kwart van de prijs.
Natuurlijk kun je, in plaats van een Davis station, ook bijvoorbeeld een Froggit /Ecowitt/Ambient station kopen.
Met bijvoorbeeld een werkelijk superieur kleuren scherm en ongelimiteerd uit te breiden met 8 extra temp/hum, 4 soil moist, bliksem, enzovoort. Basis prijs vanaf 300 euro inclusief een DP1500/GW1000 koppeling naar de meest gebruikte weer-programma's. Link hier. en hier
Je kan ook in het station al beslissen een extra temp/hum sensor te nemen om die op een betere plaats te gebruiken als in de gecombineerde "ISS"

Ook zijn er combinaties met een aparte regenmeter en windmeter link hier

Misschien is de "ISS" unit wat minder duurzaam, maar die vervang je voor minder dan 80 euro.

De GW1000 kan de "huidige" gegevens opladen naar je website, en ook naar WU/WoW/weatherCloud.
Maar deze stations werken dank zij de GW1000 ook met een Meteobridge, of een met raspberryPI met consoleWD of met cumulusMX.
Waarbij volgens mij, ook hier de Meteobridge de voorkeur verdient.

=== En later
En voor volgend jaar als je alles in je vingers hebt:
De Meteobridge ondersteunt meerdere weerstations / apparaten tegelijk, dus je kan in de komende jaren nog van alles toevoegen. Of het nu van dezelfde maker komt of niet.

FineOffset komt eind dit jaar met een Luchtkwaliteit sensor met naast PM ook gas-detectie. Zo'n nieuw speeltje kan je gewoon toevoegen aan je Meteobridge en de gegevens naar je website laten opladen.
Em/of de GW1000 laadt die gegevens op.

Wim
#72515
tvrensen schreef: 25 sep 2020, 20:33 Nou Wim, je zet mee aan het denken, ik ben nu al gecharmeerd van hun mogelijkheden en wat ik zie.
Ik heb de HP 1000 SE in het vizier.
Zijn er referenties over dit merk. Hoe goed en betrouwbaar is het allemaal?
De fabrikant is Fine Offset Electronics link
Die maakt al heel veel jaren weerstations die onder veel namen worden verkocht.
In de USA is dat o.a. Ambient (link)die ook een eigen weer-netwerk https://ambientweather.net/ heeft voor zijn klanten
In Europa verkopen Bresser, Ventus, Froggit, Misol, Sainlogic e.a. deze stations. Al deze "rebadgers" plakken hun eigen naam op een "Fine Offset" product. Deze bedrijven hebben in hun assortiment stations van veel maar, vaak ook Chinese" fabrikanten. En gebruiken eigen type nummers. Ook Froggit gebruikt eigen type-nummers maar levert ook de betere stations zoals de HP1000SE (= FOSHK HP2551)

Op het wx-forum is er een sub-forum voor "Ambient Weather and Ecowitt and other Fine Offset clones" ( link )
Op dat forum vindt u allerlei besprekingen: de kwaliteit wordt als heel aanvaardbaar in ons klimaat beoordeeld.
De prijstelling wordt zeer goed gewaardeerd en is vaak meer afhankelijk van de wederverkoper of "rebadge' versie.

Het enthousiasme voor de huidige stations is wel veel groter dan enkele jaren geleden. De stations zijn veel makkelijker uitbreidbaar en worden rechtstreeks of via de GW1000/DP1500 door alle belangrijke weer-programma's ondersteund.

Ook zijn nu ook hele slimme scripts, zoals de FOSHK-plugin die koppeling met "home automation" e.d. veel makkelijker maken.

Succes, Wim

Belangrijk: 1 Kijk uit voor namaak
Er zijn heel veel Chinese fabrikanten die geen eigen product-ontwikkeling hebben.De "Fine Offset" stations worden dus ook gekopieerd. Maar als in de beschrijving staat dat er naar 5 netwerken kan worden opgeladen (WU,WOW,Wcloud, Ecowitt en "Eigen server") dan is het geen kloon maar een echte "FineOffset" ide wellicht onder een andere naam wordt verkocht.
Belangrijk: 2 Gebruik alleen stations met Europese frequentie
De stations kunnen drie verschillende frequenties gebruiken om met elkaar te praten. In Europa is dat 868 mHz.
Bij directe bestelling in China moet altijd de juiste frequentie worden opgegeven. Anders kunnen de onderdelen niet met elkaar "praten".
#72516
Opnieuw, dankjewel Wim,
Reden genoeg, om e.e.a. goed uit te zoeken lijkt me, inderdaad is de prijs zeer aantrekkelijk voor de geboden mogelijkheden. De afweging voor mij is het nu een goede betrouwbare leverancier te zoeken. Uiteraard ken ik weerhuisje en weerstationkopen in Nederland, Froggit kende ik nog niet en lijkt me een solide aanbieder.
Zelf zou ik een dergelijk product nooit via Aliexpress kopen...
Als ik je goed begrijp heeft Bresser en Ventus enkele orginele weersstations van Fine Offset, dus ga ik dat een verder bekijken.
fijn weekend