Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#72713
Hoi mensen, Meteobridge berekent de wolkenbasis ruwweg via de berekening:
(temperatuur - dauwpunt) * 120 = wolkenbasis in meters.

De Meteobridge code ziet er iets ingewikkelder uit:
#if#[th0temp-act.1:0.0]>[th0dew-act.1:0.0]#then#{*([th0temp-act.1:0.0]-[th0dew-act.1:0.0])*120*0}#else#0#fi#

"Als temperatuur hoger is dan het dauwpunt, dan (temperatuur - dauwpunt) * 120 = hoogte, in alle andere gevallen wordt de waarde 0."

Vanavond zakt de temperatuur onder nul graden en ineens krijg ik als wolkenhoogte 0 meter.
Heeft iemand een betere code, die zowel boven als onder 0 graden werkt :)

Hoor het graag!
#72715
Nadat ik een vraag stel, blijf ik altijd zoeken naar een eventuele oplossing.
Ik ben uiteindelijk bij deze code uitgekomen:

#if#[th0temp-act.1:0.0]>[th0dew-act.1:0.0]#then#{*([th0temp-act.1:0.0]-[th0dew-act.1:0.0])*120*0}#else#{*([th0dew-act.1:0.0]-[th0temp-act.1:0.0])*-120*0}#fi#

Hierbij heb ik de parameters bij "then" gekopieerd en bij "else" geplakt en deze, omgedraaid en de vermeningvuldiging *120 heb ik negatief gemaakt om een positief getal te krijgen.

Geen idee of dat zo maar mag (of dat ik wellicht later tegen problemen aan zal lopen), maar voor nu lijkt het zowaar te werken :D

Mocht iemand toch een betere code weten, dan hou ik me aanbevolen!
#72717
Momenteel hier buiten -0,5 graden met dauwpunt -1,5 graden.
De WsWin-software berekent daarvoor een wolkenbasis van ca. 175m.

;-) Alleen: weet iemand waar in WsWin de formule staat?
#72720
Hoi Toulon,

Typisch dat er bij jou 175 uit komt.
De berekening is (in jouw geval 1,5 - 0,5 = 1 x 120.
Het lijkt er op dat WsWin de uitslag vermenigvuldigt met ±145.
Mocht je de formule vinden, dan houdt ik me aanbevolen.

Maar, de door mij aangepaste formule blijft ondertussen gelukkig goed werken :)
#72721
Toulon7559 schreef: 30 nov 2020, 09:20 Momenteel hier buiten -0,5 graden met dauwpunt -1,5 graden.
De WsWin-software berekent daarvoor een wolkenbasis van ca. 175m.

;-) Alleen: weet iemand waar in WsWin de formule staat?
Waar die precies staat in WSWIN weet ik niet.
De benaderings formule die wordt gebruikt is (temp_in_C -/- dewp_in_C) * 1000 / 2.4444
Het resultaat is dan de wolkenhoogte in Ft (voeten) = 409.09
In metric is het 409.09 * 0.3048 = 125 meter

Die formule wordt ook gebruikt om wolkenhoogte in te schatten of the controleren bij de METAR-vliegveld condities.

Wim
#72725
WeerstationGraveNL schreef: 29 nov 2020, 22:30 Nadat ik een vraag stel, blijf ik altijd zoeken naar een eventuele oplossing.
Ik ben uiteindelijk bij deze code uitgekomen:

#if#[th0temp-act.1:0.0]>[th0dew-act.1:0.0]#then#{*([th0temp-act.1:0.0]-[th0dew-act.1:0.0])*120*0}#else#{*([th0dew-act.1:0.0]-[th0temp-act.1:0.0])*-120*0}#fi#

Hierbij heb ik de parameters bij "then" gekopieerd en bij "else" geplakt en deze, omgedraaid en de vermeningvuldiging *120 heb ik negatief gemaakt om een positief getal te krijgen.

Geen idee of dat zo maar mag (of dat ik wellicht later tegen problemen aan zal lopen), maar voor nu lijkt het zowaar te werken :D

Mocht iemand toch een betere code weten, dan hou ik me aanbevolen!
De oorspronkelijke formule van Meteobridge is correct.
Code: Selecteer alles
#if#[th0temp-act.1:0.0]>[th0dew-act.1:0.0]#then#{*([th0temp-act.1:0.0]-[th0dew-act.1:0.0])*120*0}#else#0#fi#
Als de temperatuur groter is dan het dauwpunt
==> bereken hoogte dan met: dauwpunt = 120 * (temperatuur - dauwpunt)
anders
==> er kan geen hoogte berekend worden, het moet zeer mistig zijn buiten.

Als bij u een temperatuur onder nul in uw geval de waarde nul wordt terug gegeven dan moet het dauwpunt op dat moment boven de temperatuur gelegen hebben.
Daardoor zou er een negatieve hoogte berekend worden.
Een goed weer-station/programma moet controleren of er een dauwpunt is boven de temperatuur waarde.
Zo ja dan is het "zeer mistig" met een luchtvocht van 100% en is dus de wolk hoogte inderdaad 0. :D

Als er geen mist is, is de "humidity" sensor van het station aan vervanging toe.
Immers dauwpunt is geen gemeten waarde maar een afgeleide waarde op basis van temp en luchtvocht.

Wim
#72731
Blijkbaar ziet de originele Meteobridge formule de waarde van Tact -1 als zijnde lager dan de waarde van Dew -2.
Vandaar dat "else" werd gebruikt en 0 als antwoord uit de formule kwam.
En er was geen mist toen ik de waarde 0 kreeg (vandaar ook dat ik hier dieper op in ging).

Wat de vermenigvuldiging met 120x of 125x betreft...
ik kom inderdaad overal de 125x tegen, alleen in combinatie met Meteobridge en Davis VP2 wordt blijkbaar de 120 overal aangehouden.

Bedankt voor de reacties mensen.
Leuk om hier weer eens mee te 'spelen' :)