Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73905
alexuskoi schreef: 21 feb 2022, 11:34 . . . Ik zou de router enkel voor de GW1100 gebruiken. De rest van mijn netwerk is veel te uitgebreid om alles te veranderen.
Ik ben enkel bang dat ik de GW1100 niet in eigen netwerk zou terugvinden
omdat het via andere router werkt.
Dat is inderdaad een probleem, want uw PC maar vooral uw Meteobridge kunnen dan uw GW1100 niet zien.
Mijn situatie is vergelijkbaar. zowel Meteobridge als Ecowitt moeten elkaar altijd kunnen vinden.

Daarom heb ik ongeveer 6 maanden een Huawai router (wifi + 4 vaste aansluitingen) waar alle weer-kastjes e.d. aanhangen. Die is via een vaste kabel met het Telenet-modem-router verbonden.
Aan de Huawai hangen in een eigen netwerk o.a.
Meteobridge: Davis-console met een MB-nano en een MB test-Raspberry
GW1x00 achtige: drie stuks
WeatherLinkLive
en een test-Rasberry (linux server) en klein windows 10 servertje om te testen met windows browsers en webservers.

Mijn Mac werkt standaard via de Huawai waar ik alles kan bereiken aan de Huawai en op internet.
Maar inderdaad niet de printer die aangesloten is via WiFi op de Telenet router-modem.
Als ik die op de Huawai zou aansluiten krijg ik ruzie met partner en kinderen

De Huawai router zal zelfs proberen via 4G verbinding te maken als de netwerk-aansluiting van de Huawai naar de Telenet-router-modem wegvalt. Maar wel getest, gelukkig nog niet nodig gehad. Omdat Telenet standaard "ongelimiteerde" data heeft heb ik ook een paar dagen alle weerzaken via 4G laten lopen door gewoon de kabel naar de Telenet modem los te koppelen. Dat "leek" zelfs sneller te werken als via de modem

Wim
Door alexuskoi
#73906
wvdkuil schreef: 21 feb 2022, 14:27
alexuskoi schreef: 21 feb 2022, 11:34 . . . Ik zou de router enkel voor de GW1100 gebruiken. De rest van mijn netwerk is veel te uitgebreid om alles te veranderen.
Ik ben enkel bang dat ik de GW1100 niet in eigen netwerk zou terugvinden
omdat het via andere router werkt.
Dat is inderdaad een probleem, want uw PC maar vooral uw Meteobridge kunnen dan uw GW1100 niet zien.
Mijn situatie is vergelijkbaar. zowel Meteobridge als Ecowitt moeten elkaar altijd kunnen vinden.

Daarom heb ik ongeveer 6 maanden een Huawai router (wifi + 4 vaste aansluitingen) waar alle weer-kastjes e.d. aanhangen. Die is via een vaste kabel met het Telenet-modem-router verbonden.
Aan de Huawai hangen in een eigen netwerk o.a.
Meteobridge: Davis-console met een MB-nano en een MB test-Raspberry
GW1x00 achtige: drie stuks
WeatherLinkLive
en een test-Rasberry (linux server) en klein windows 10 servertje om te testen met windows browsers en webservers.

Wim
Dat is inderdaad heel vergelijkbaar met hoe het hier zou zijn. De verbinding naar meteobridge zou ik wel makkelijk kunnen oplossen die werkt nu op wifi cubes. Mijn meteobridge staat in een tuinhuis ver af van het huis (reden ontvangst vorig weerstation Nexus)wifi expanders en dergelijke dat werkte niet teveel uitval. Nu werkt het stabiel. Mijn Meteobrige heeft nu trouwens een vast ip adres ingesteld en dat heeft geen problemen met de telenet router. Jammer dat je niet gewoon een vast ip adres kan instellen op GW.... Dat zou mijn probleem direct opgelost hebben.

Ik moet nu gewoon mijn wifi cubes (meteobridge)verbinden naar de nieuwe router en ik zit op hetzelfde netwerk als GW.... 1 probleem opgelost . Maar dan is er nog mijn Mac. Ik heb daar ook nog weather display lopen. Ook dat zou ik kunnen oplossen. Ik heb namelijk op mijn Mac Parallel desktop draaien met windows 11 op. Die windows zou ik dan op LAN kunnen laten werken via een wifi cube opnieuw. Mijn Mac dan gewoon op de wifi van de telenet router (printen, streamen (Apple TV)kunnen dan gewoon blijven werken. Op Windows. 11 kan ik dan gewoon verder de windows versie van Weather display laten draaien en Cumulus Mx. Ik denk wel dat dit moet lukken want heb vroeger al eens als test de virtuele windows en Mac op 2 verschillende netwerken uitgetest.

Kan je nog wat volgen ? Misschien kan het wel op deze manier gaan werken. Wat denk jij ?

Mvg Alexander