Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door alexuskoi
#73891
Hallo, ik had al een langere tijd een Nexus weerstation in combinatie met Meteobridge Ik heb mij enkele weken geleden een Ecowitt weerstation aangeschaft. Is goed van kwaliteit en uitbreiden van sensors is betaalbaar. Voordeel is ook dat ik alle scripts op mijn meteobridge kan laten door gaan. Upload naar HW , WU , wow en dergelijke loopt zoals voorheen maar ik heb een probleem met het ip adres van de Ecowitt GW1100. Dat verandert plots uit het niks en als dat dan midden in de nacht is ben je een hele hoop data kwijt. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gW1100 een vast ip adres behoudt? Ik heb een telenet router (ter info)

Weet iemand raad ?

Mvg Alexander Manhaeghe
Door mandersp
#73892
Als het goed is kun je in de router zien welk apparaat welk ip adres krijgt en dit kun je daar ook vastzetten.
Meestal staat dat bij wifi netwerk...
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73893
Werkwijze is dat je in de router het MAC-adres en het IP-adres van het betreffende apparaat aan elkaar koppelt:
de benodigde adressen worden samen vertoont in de device-list voor je GW1100.
Door alexuskoi
#73895
Toulon7559 schreef: 16 feb 2022, 18:42 Werkwijze is dat je in de router het MAC-adres en het IP-adres van het betreffende apparaat aan elkaar koppelt:
de benodigde adressen worden samen vertoont in de device-list voor je GW1100.
Ik lees overal dat dit met een telenet router niet kan tenzij je een buisness abonnement hebt.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73896
Ik heb even gegoogled en volgens mij kan dit bij een telenet router niet, dus IP adressen reserveren voor bepaalde MAC adressen.
De business optie is bij u niet van toepassing
Oplossing is:
Of een eigen router aanschaffen en de telenet router als bridge gebruiken (indien mogelijk)
Of, niet erg handig, in de GW1100 een vast IP adres aanwijzen, maar kans op IP conflicten als IP adres in de dezelfde range valt als van de DHCP en door DHCP hetzelfde IP adres wordt uitgegeven.
Ik gebruik een eigen router achter mijn modem, alles zelf in beheer qua IP adressen en reserveringen.
Wel met Ziggo router geprobeerd, maar veel te veel storingen in verbinding, nu geen last meer van.
Door alexuskoi
#73899
T.J. schreef: 16 feb 2022, 20:23 I
Of een eigen router aanschaffen en de telenet router als bridge gebruiken (indien mogelijk)

Is beetje moeilijk alles werkt hier met devolo's met wifi van telenet en toegangs punten. Ik zou heel veel moeten gaan vervangen.

Of, niet erg handig, in de GW1100 een vast IP adres aanwijzen, maar kans op IP conflicten als IP adres in de dezelfde range valt als van de DHCP en door DHCP hetzelfde IP adres wordt uitgegeven.
Ik gebruik een eigen router achter mijn modem, alles zelf in beheer qua IP adressen en reserveringen.
Wel met Ziggo router geprobeerd, maar veel te veel storingen in verbinding, nu geen last meer van.
Een vast ip adres op de gw1100 zelf instellen zou hier wel goed werken maar het kan niet. Vindt daar nergens in de instellingen een optie voor. Of zie ik hier iets over het hoofd ? De meteobridge staat hier al 3 jaar met een vast ip adres ingesteld. Nog nooit was er een probleem hier. Geen uitvallen of dergelijke.

Ik vrees dat een oplossing moeilijk zal worden.

Mvg Alexander
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73900
Welk merk&type router heeft Telenet je geleverd?
[Kunnen we in de handleiding nakijken of we de router toch eventueel geen 'kunstje' kunnen leren m.b.t. koppeling van MAC-adressen & IP-adressen]
Als dat niet lukt, is toevoegen van een router wel de eenvoudigste oplossing:
- dan type router kiezen die gerichte koppeling kan maken tussen MAC- en IP-adressen

Vergelijkbaar met T.J. gebruik ik voor het netwerk een 2-traps-constructie, als volgt opgebouwd:
- aan het WAN zit modem/router1 van de provider
- achter deze modem/router1 zit een LAN1, waaraan een aantal 'probleemloze' clients zitten werkend met DHCP en/of vaste IP-adressen.
- een van die clients is een eigen router2 die op het achterliggende LAN2 zowel DHCP regelt als ook een cluster met clients die op basis van hun MAC-adres een vast IP-adres toegewezen krijgen, ongeacht of ze zelf ook op een vast IP-adres gezet zouden kunnen worden.

Met zo'n configuratie kan/mag de provider zijn modem/router1 wisselen zonder dat het veel invloed heeft op alles wat op LAN2 zit.
Omgekeerd kun je zo van provider wisselen zonder dat je het hele netwerk opnieuw moet nalopen cq. afregelen.
Door alexuskoi
#73903
Toulon7559 schreef: 17 feb 2022, 15:02 Welk merk&type router heeft Telenet je geleverd?

Ik kan er niks van vinden enigste is het type : 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

[Kunnen we in de handleiding nakijken of we de router toch eventueel geen 'kunstje' kunnen leren m.b.t. koppeling van MAC-adressen & IP-adressen]
Als dat niet lukt, is toevoegen van een router wel de eenvoudigste oplossing:
- dan type router kiezen die gerichte koppeling kan maken tussen MAC- en IP-adressen
Ik lees op de telenet website dat ik de nieuwe router dan een vast ip adres moet krijgen. Dan deze in bridge zetten. Ik heb deze router enkel voor de gw1100 nodig . Ga ik dit toestel dan goed kunnen terugvinden ? Omdat het dan als een ander netwerk wordt gezien. Op de telenet website. schrijven ze zoiets. Vraag is dan welke router kan dit het mag de simpelste router zijn aangezien ik het enkel voor mijn weerstation ga gebruiken.

Mvg

Alexander
Door alexuskoi
#73904
T.J. schreef: 16 feb 2022, 20:23 Ik heb even gegoogled en volgens mij kan dit bij een telenet router niet, dus IP adressen reserveren voor bepaalde MAC adressen.
De business optie is bij u niet van toepassing
Oplossing is:
Of een eigen router aanschaffen en de telenet router als bridge gebruiken (indien mogelijk)
Of, niet erg handig, in de GW1100 een vast IP adres aanwijzen, maar kans op IP conflicten als IP adres in de dezelfde range valt als van de DHCP en door DHCP hetzelfde IP adres wordt uitgegeven.
Ik gebruik een eigen router achter mijn modem, alles zelf in beheer qua IP adressen en reserveringen.
Wel met Ziggo router geprobeerd, maar veel te veel storingen in verbinding, nu geen last meer van.

Welke router gebruik jij ? Ik zou de router enkel voor de GW1100 gebruiken. De rest van mijn netwerk is veel te uitgebreid om alles te veranderen. Ik ben enkel bang dat ik de GW1100 niet in eigen netwerk zou terugvinden omdat het via andere router werkt.