Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74080
Sinds gistermiddag ook een Meteobridge[Standaard] in de configuratie gebracht en nu in de 'learning curve'.
Basis-instelling snel & eenvoudig geregeld via de LAN-interface:
TFA_Nexus via TFA_Meteotime_Console en USB uitlezen en via LAN uploaden naar AWEKAS.

Nu gaan uitbreiden a.h.v. de handleiding.
Aansluiten van mijn oude Conrad/LaCrosse_WS7000 zal wel niet lukken [?], gezien de opmerking onderaan deze bladzij:
de Meteobridge mist m.i. de technische & functionele interface voor een PC_Interface WS7000/13 tenzij je alsnog iets kunt 'knutselen' m.b.v. een RS232<>USB-adapter aan de 4-poort USB-hub die in het Meteobridge-pakket zit. Maar (als die optie nog niet beschikbaar is) te 'gedateerd' om nog werk in te steken.

Daarom voor uitbreiding gericht op WeatherflowTempest, GW1000 en Fijnstofmeter[Luftdaten], die alle 3 in de lijst met kandidaat-aansluitingen staan.
Die subsystemen zitten bij mij alle 3 voor hun verbindingen op de WLAN.
Indirect uitlezen naar Meteobridge via LAN lukt misschien, maar WLAN-uitlezen is beter.
Vragen (waarop ik in de handleiding nog geen antwoord vond):
kan ik de bovengenoemde 3 subsystemen direct uitlezen via de WLAN-interface van Meteobridge?
Hoe activeer ik daarvoor de benodigde WLAN-functie naast de LAN-interface?
[Begint waarschijnlijk met schakelaartje op AP zetten, maar verder?]

Of is de betere aanpak om alle communicatie over WLAN te gaan laten lopen?

29April2022:
Opmerking toegevoegd over aansluiting WS7000
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74081
Een wat uitgebreider antwoord dan nodig, ook andere HWA-leden lopen hier vaak tegen aan.
.
Waarschuwing: Blijf vooral van de schakelaar van het kastje af.
.
De Meteobridge heeft de complete firmware van de XYZ router verwijderd en er een eigen set "router+MB" software naar toe opgeladen.
De schakelaar kan gevolgen hebben voor de onderste laag (openWRT) en dat kan de 2de laag = Meteobridge functionaliteit verstoren.
.
LAN/WLAN
De Meteobridge kan 1 netwerk interface tegelijk besturen. Alle pogingen om zowel de lan-kabel als WiFi tegelijk te gebruiken hebben (bij mij) gefaald.
Maar voor de meeste gebruikers en in de meeste gevallen is dat toch ook niet nodig.
Als de weerstations / sensors aan het WiFi (WLAN) netwerk hangen
en
als dat WiFi netwerk een eigen IP-adres-range heeft
===> hang dan altijd de Meteobridge ook aan dat WiFi netwerk.
.
Als zowel WiFi als het bekabelde LAN via dezelfde modem-router in dezelfde IP-range zitten dan gaat alles vanzelf via de router-switch. Dan krijg je wel wat overbodig verkeer via de router-switch.
.
In mijn geval: Ik sluit alle weer-apparaatjes (helaas heel veel kleine test-stations, sensors e.d.) aan op een apart access-point van HUAWEI. Daar zitten ook de 3 Meteobridge's op als dat nodig is.
1 Meteobridge is via de lan aangesloten, de andere 2 via WiFi.
Alle weer-apparaatjes praten met elkaar, lekker overzichtelijk.
Alles via dat aparte access-point en geen enkel ander lokaal apparaat heeft er last van.
.
OFF-Topic:
En volgende week is dat nodig omdat Telenet in mijn straat alle kabels e.d. gaat vervangen.
Netjes aangekondigd dat ze 1 week overdag veel storingen / uitval veroorzaken en 2 dagen alles op "uit-stand" gaat tijdens de werkuren.
.
Met de HUAWEI zullen mijn oplaads naar de diverse websites gewoon doorlopen omdat de HUAWEI automatisch omschakelt naar de 4G sim als de vaste verbinding naar internet weg valt. Dat is wel al getest door de netwerk-kabel er uit te trekken. Nu wil ik wel eens zien of voortdurende aan / uit storingen ook opgevangen worden.
.
Dat wordt dus leuk testen volgende week.
.
===
Succes met de Metebridge avonturen,
Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74082
Helder!
[en bevestiging van mijn vermoedens (maar je weet het nooit met 'omgebouwde' apparatuur)]

Dus voor Meteobridge de LAN-verbinding omzetten naar het IP-bereik waarin ook de WLAN zit, WLAN-instelling maken, rebooten,
en dan gaan de draadloze data-verbindingen van Meteobridge daarna via WLAN lopen.

NB. In het perspectief dat Wim aangeeft [= "niet aan het schakelaartje komen"]:
wat is de 'goede' stand van de mode-schakelaar?
3G/4G [zoals bij mij bij aflevering] of AP?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74083
Toulon7559 schreef: 27 apr 2022, 11:27 Helder!
[en bevestiging van mijn vermoedens (maar je weet het nooit met 'omgebouwde' apparatuur)]

Dus voor Meteobridge de LAN-verbinding omzetten naar het IP-bereik waarin ook de WLAN zit, WLAN-instelling maken, rebooten,
en dan gaan de draadloze data-verbindingen van Meteobridge daarna via WLAN lopen.

NB. In het perspectief dat Wim aangeeft [= "niet aan het schakelaartje komen"]:
wat is de 'goede' stand van de mode-schakelaar?
3G/4G [zoals bij mij bij aflevering] of AP?
Als het werkt, laten zoals het is. Alle kastjes die je kan gebruiken en de verschillende versies van een kastje kunnen anders reageren.
Sommige mini-routers hebben bijvoorbeeld een recovery mode en andere faciliteiten via de schuifschakelaar. En bij andere is de schakelaar nutteloos. Dus laten zoals het is, is het beste.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74084
Het motto "niet meer aanraken wat werkt" is altijd een gezond uitgangspunt, ook al jeuken de vingers 'om iets te proberen'.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74088
Vragen (waarop ik in de handleiding nog geen antwoord vond):
kan ik de bovengenoemde 3 subsystemen direct uitlezen via de WLAN-interface van Meteobridge?
In tabblad weerstation kun je meerdere weerstations toevoegen
ik heb als tweede station de luftdaten sensor geconfigureerd en als derde station mijn Ecowitt GW2000 met de WS90 als sensor
IP adres ingeven is voldoende ik heb ook aangevinkt dat de de datalogger niet opnieuw start als er data van het tweede of derde station ontbreekt
De GW 2000 als zijnde een GW1000 toegewezen, data protocol is gelijk.
Wel moeten de aanvullende stations in hetzelfde WLAN netwerk zitten.
Vaste IP adressen is aan te raden

Succes
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74089
Inmiddels gelukt om naast TFA_Nexus ook Tempest en GW1000 aan te koppelen.
;) Volgende projectstap, na studie van de handleiding:
hoe die 3 databronnen combineren in uploadstromen?
Uitdagend/interessant, maar (met het motto van mijn vorige bericht in gedachten) tijdje laten draaien en uitwerking van deze 'verbetering' bewaren tot dagen met voldoende slecht weer.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74092
Toulon7559 schreef: 29 apr 2022, 23:41 Inmiddels gelukt om naast TFA_Nexus ook Tempest en GW1000 aan te koppelen.
;) Volgende projectstap, na studie van de handleiding:
hoe die 3 databronnen combineren in uploadstromen?
Uitdagend/interessant, maar (met het motto van mijn vorige bericht in gedachten) tijdje laten draaien en uitwerking van deze 'verbetering' bewaren tot dagen met voldoende slecht weer.
Het combineren van drie verschillende stations is "een eitje".

Ieder station heeft dezelfde soort namen voor een sensor.
Bij buiten temperatuur is th0!0temp voor het eerste station, th0!1temp voor het tweede enzovoort.
Dus je kunt in een oplaad bestand die sensor namen gebruiken.

Maar de tweede oplossing:
De "hoofd-naam" of ook wel verkorte naam voor de samengevoegde "buiten temperatuur" is th0temp.
Standaard worden alle "verkorte" namen gekoppeld aan station 0.
Maar je kunt iedere temp-sensor "koppelen" aan th0temp, rechts klik en je bent klaar.

Koppel wel altijd de beide onderdelen van een TH-sensor, th0temp en th0hum blijven het liefst bij elkaar om de afgeleide variabelen zoals "dewpoint" correct te kunnen berekenen.

Er zijn gebruikers die op deze manier een kapotte Davis temp-hum sensor vervangen hebben door een Ecowitt GW1000 met 1 TH sensor. Dan hoeft de VP2+ niet terug gestuurd te worden en kost het nog eens minder geld.

Wim
Bijlagen
Mapsensor.png
Mapsensor.png (158.51 KiB) 5433 keer bekeken
Door alexuskoi
#74100
wvdkuil schreef: 01 mei 2022, 15:11
Toulon7559 schreef: 29 apr 2022, 23:41 Inmiddels gelukt om naast TFA_Nexus ook Tempest en GW1000 aan te koppelen.
;) Volgende projectstap, na studie van de handleiding:
hoe die 3 databronnen combineren in uploadstromen?
Uitdagend/interessant, maar (met het motto van mijn vorige bericht in gedachten) tijdje laten draaien en uitwerking van deze 'verbetering' bewaren tot dagen met voldoende slecht weer.
Het combineren van drie verschillende stations is "een eitje".

Ieder station heeft dezelfde soort namen voor een sensor.
Bij buiten temperatuur is th0!0temp voor het eerste station, th0!1temp voor het tweede enzovoort.
Dus je kunt in een oplaad bestand die sensor namen gebruiken.

Wim
Het is inderdaad heel makkelijk Wim. Ik heb dit zonder moeite allemaal zelf kunnen instellen. Als ik dat al kan :D.
Ik werk met tfa Nexus in combinatie van Ecowit 1102 wifi weerstation. Werkt heel goed nadat ik een aparte router heb geïnstalleerd om de gw1100 een vast ip adres te geven en dan ook de meteobridge op dezelfde gateaway te kunnen plaatsen. Werkt perfect. Mvg Alexander
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74186
Dit akkefietje is aanleiding om alle elementen van de configuratie na te lopen, die daarvan last zouden kunnen hebben.
Meteobridge(Standaard) zit ook in de betreffende hoop met Wifi-clients rond die WAP.
Raakt regelmatig zijn Sensormapping kwijt, en dan is er weinig communicatie.
Correctie is niet moeilijk (door een handmatige Reset), maar het maakt nadenkend, want je rekent op continue werking.

Kan dit iets met de netwerkverbinding van Meteobridge te maken hebben, of moet ik in andere richting kijken?