Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#74439
Goedenavond,

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest om te proberen mijn Meteobridge aan te sluiten op een Fritzbox 7590. Na de Meteobridge gereset te hebben lukte dat ook niet. Ik kan wel kiezen voor het juiste WIFI-netwerk, maar vervolgens kiest de Nano geen IP-adres. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Hartelijke groet,

Jan Willem
#74440
IP adres krijgt de nano vanuit de router tenminste als DHCP gekozen is
Ik begrijp niet wat het probleem precies is
Kan ook een typefout zijn in het ingevoerde wachtwoord?
Ik heb zelf ook een Nano SD maar geen problemen gehad met het verkrijgen van een IP adres.
Staat alles wel correct ingesteld in de Fritz box?
Anders proberen om het MAC adres van de Nano te kopppelen aan een IP adres in de router
Dus niet in de Nano SD een vast adres reserveren, mijn ervaring is dat dat dikwijls problemen geeft.
Dus fritzbox op DHCP en niet vast IP adres kiezen in de Nano SD maar gewoon op DHCP laten staan
Ook de correcte encryptie selecteren en de juiste mode in tabblad netwerk
Ik heb de mijne alleen op 802.11g 2,4gHz gezet.

Succes
#74441
Dank je wel! Nee ik weet dus ook niet waar het aan ligt. Ik had hiervoor de 7490 van Fritzbox, daar was het geen probleem mee. Ik kan het laatste nog eens proberen, die heb ik gewoon op auto staan.
Moet ik nog iets extra's voor DHCP instellen in de Fritzbox?
#74442
De 3 mogelijke aanvalsplannen iets anders verwoord dan Tjeerd.
Misschien ook 'open deuren', maar het kan je op gedachten brengen, die een oplossing geven .....

0. IP-conflict of juist geen overlap?
Risicogebied is als het LAN een mengsel gebruikt van DHCP en vaste IP-adressen.
De diverse apparaten hebben ieder hun eigen mogelijkheden voor instelling en daarvoor kun je dus geen 'enige' oplossing aangeven.
Een valkuil (waar ikzelf ook de vingers aan heb gebrand):
- soms gaat met indeling of vastzetten van IP-adressen spontaan iets fout, en proberen 2 clients daarna samen 1 IP-adres te gebruiken.
Dat werkt niet en dan kan daardoor het hele LAN onderuitgaan.
In het IP-register van veel routers kun je zien welke IP-adressen al zijn bezet.
- als de IP-ranges van de router en zijn client elkaar niet overdekken, dan gaat koppeling ook niet lukken ......

1. Zowel router als Meteobridge op DHCP
Als beide apparaten op DHCP staan ingesteld, dan zal de router een IP-adres binnen zijn IP-range uitgeven en de Meteobridge pikt dat op binnen zijn vangbereik.

2. Meteobridge op vast IP-adres instellen.
Lukt bijna altijd, maar houdt het bovengenoemde aspect 0. in de gaten.

3. Router voor de Meteobridge een vast IP-adres laten koppelen aan Meteobridge's MAC-adres
Zet Meteobridge op DHCP en laat de router het werk doen:
- in de router zo instellen dat voor het MAC-adres van de Meteobridge een vast IP-adres is gereserveerd,
niet in conflict met andere clients met vaste IP-adressen en binnen vangbereik van Meteobridge.
- ziet de router dan het MAC-adres opduiken, dan wordt het gereserveerde IP-adres aan Meteobridge gekoppeld.
#74443
Hartelijk bedankt! Ik wil de laatste optie eens proberen, maar hoe kom ik aan het mac adres van mijn meteobridge? Ik had bij eigenschappen gekeken bij de wifi verbindingen, maar dat mac adres is het adres van mijn laptop....
#74444
MAC-adres nergens vermeld in de afleverdocumentatie, op verpakking of op het apparaatje zelf?

Heb zelf een Meteobridge_Standaard: de webpagina's voor Meteobridge_Pro en Meteobridge_Nano zouden kunnen afwijken!
Ingelogd op Meteobridge_Standaard, dan vind je MAC via
=> tabblad Netwerk
=> tabblad Informatie
=> 2e vak = Netwerk
=> eerste regel = MAC-adres

Andere weg om MAC-adres te zoeken is bijv. met je PC en programma Advanced IP-scanner kijken in de IP-range waarin zowel je router als de Meteobridge zitten.
De gebruikelijke vertoning van actieve devices is met de IP-adressen in de linkerkolom en de MAC-adressen in de rechterkolom.
Echter niet heel betrouwbaar, want deze IP-scanner toont alleen die devices die zich tijdens de zoekslag melden!
In de vertoning kan de fabrikantnaam een handvat zijn om je Meteobridge te herkennen.
#74445
Mac adres staat in tabblad System en dan information
Nano SD heeft een paar meer tabbladen als de gewone meteobridge, nl voor history and graphs.
Tevens kun je als de nano opstart rechtstreeks verbinden met het wifi netwerk van de nano genaamd meteobridge-....... via 192.168.169.1 in je browser als ik het goed heb.
Daar kun je je nano wifi configuratie instellen en dan na opstarten verbind hij met je wIfi netwerk als alles goed is ingesteld.

Nog even een belangrijke remark vanaf de website:
Please notice that Meteobridges Do not support some proprietary 2.4GHz WLAN high-speed modes (just the regular 802.11 b/g/n are supported) and it also cannot connect to MESH networks, which some routers a providing.


Ik kan in mijn wifi configuratie per apparaat de mesh functie uitschakelen , maar aangezien de meteobridge niet verplaatst binnen mijn woning weet ik niet of dat echt moet, maar ik heb het voor de meteobridge uitgeschakeld
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-12-30 235104.png
Schermafbeelding 2022-12-30 235104.png (75.67 KiB) 3187 keer bekeken
#74446
Ik heb ondertussen alle aanbevelingen uitgevoerd en ondanks dat lukt het niet om te verbinden. Ik heb nog wel een vraag: als de meteobridge snel knippert dan komt deze bij de wifi-netwerken. Is het dan de bedoeling dat die aangeeft dat hij wel internet heeft of geen internet of maakt dat helemaal niet uit?
#74447
Heb bij Weerhuisje.nl in de product-info gezocht, maar daar is de initiële aanwijzing hoe je een Meteobridge_Nano opstart niet veel meer dan een verwijzing naar Meteobridge_Standaard.
Hoewel?
Kun je paragraaf 2.2. e.v. van die Handleiding uitvoeren, dan zou je o.a. IP-adres en MAC van je Meteobridge kunnen bemachtigen en de MAC>IP-truc kunnen uitproberen.

Afgaand op dit engelstalige manual is er voor de 'Nano' gelijkenis met de 'Standaard' voor instellingen, alleen zitten het benodigde blauwe RESET-knopje goed verborgen.
Volgens de handleiding van Weerhuisje is bij een Meteobridge_Standaard (ingebouwd in een TPLink-router) een snel knipperen van de LED het punt om Reset te gaan plegen (en de engelse handleiding is nagenoeg gelijkluidend):
=> de RESET-knop indrukken en vasthouden.
=> de LED stopt met knipperen:
Kies de juiste reset!
# Loslaten na 1x oplichten: Netwerk instellingen hersteld naar DHCP LAN mode en herstart.
# Loslaten na 2x oplichten: Wachtwoord gebruikersinterface van de meteobridge wordt gereset naar standaard: meteobridge en herstart.
# Loslaten na 5x oplichten: Alle instellingen terug naar fabrieksstandaard en herstart.
#74448
Meteobridge nano zet een eigen wifi netwerk op bij opstart, werkt dit ook niet?
Dus je telefoon verbinden met het wifi netwerk welke begint met meteobridge-xxxxxx
Als je bent verbonden met dit netwerk (de melding geen internetverbinding negeren)
In je browser 192.168.169.1 typen, inloggen met gebruikersnaam meteobridge en ww meteobridge
Vervolgens kun je je meteobridge instellen en rebooten.
Mocht je helemaal geen verbinding kunnen krijgen dan middels reset knopje de nano resetten zoals Toulon aangeeft.
Misschien is je Nano SD kapot?
Snel knipperen betekent dat de meteobridge geen verbinding met internet kan maken.
Juiste volgorde bij opstarten is snel knipperen, langzaam knipperen en dan constant branden.
Indien rode LED constant oplicht dan is de meteobridge gebruiksklaar.

Vreemd dat het niet lukt, misschien omruilen voor een ander exemplaar?

Zit je Nano SD goed in de console en zit de SD kaart er juist in, heb je de juiste voeding van minstens 5V 1000mA
Dus niet de standaard voeding van de console, deze levert te weinig mA voor juiste werking