Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door osjohn
#74718
Hallo
Op welke meteobridge is de upload Meteobridge GUI van toepassing ?

John van Os
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74719
Vermoedelijk ‘standaard’ Meteobridge.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74720
osjohn schreef: 15 apr 2023, 22:18 Hallo
Op welke meteobridge is de upload Meteobridge GUI van toepassing ?

John van Os
Hallo John,

Bijna alle meteobridge schermen zijn aangepast aan het Meteobridge-device en aan de / het geselecteerde weerstation(s).
De MB-nano/pro/raspberry devices hebben lokale opslag, dus die schermen zien er anders uit dan die van een MB-router die geen intern opslag geheugen heeft.

Ook de schermen van de nieuwere releases zijn anders opgebouwd dan voor de oudere releases.
De MB-software is aanzienlijk uitgebreid de laatste jaren.
En juist vooral in het "oplaad" en "netwerken" gedeelte.

@ALL
Als u vragen over een specifiek MB-scherm hebt, maak dan een screenshot en post het hier.

m.v.g.
Wim van der Kuil
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74721
Bij nadere lezing kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat John iets anders bedoeld dan waarop Wim en ik antwoorden.

John,
Zou je je beginvraag iets uitgebreider kunnen herformuleren,
incl. misschien de hint die Wim aan @All geeft om screenshots te gebruiken voor illustratie bij de vraag?
MVG, Anton
Gebruikersavatar
Door osjohn
#74722
In verband met de vele problemen met de meteobridge ben ik voorzichtiger geworden met
de downloads op het meteobridge forum, de onderste download was voor mij abracadabra.

Version 5.6
released April 15, 2023

fixes a bug that can crash Meteobridge GUI
released April 6, 2023

fixes a bug in support of WeatherWizz network that aborted uploads when soil sensors were present.
released April 4, 2023

some minor image size reductions to spare space on older platforms, which are already filled to the max.

Groeten John van Os
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74723
osjohn schreef: 17 apr 2023, 08:33 In verband met de vele problemen met de meteobridge ben ik voorzichtiger geworden met
de downloads op het meteobridge forum, de onderste download was voor mij abracadabra.
Hallo John,
Als alles werkt is het niet verstandig de Meteobridge te updaten.
Als het weerstation niet wijzigt en de huidige mogelijkheden van de Meteobridge voldoende zijn zorg dan dat de goed werkende versie gebruikt blijft worden.

Om te voorkomen dat na b.v. een stroom-uitval zo maar een nieuwe versie wordt geladen kan men beter de Meteobridge zo instellen dat de laatst gebruikte versie wordt geladen en niet de meest recente.
Tab "System" => tab "Administration" => Selector "Maintenance -> Version control" kies "use installed version".

En als men een nieuwe versie wil testen, noteer dan eerst het goed werkende versienummer en maak een back-up van de huidige instellingen.
Tab "System" => tab "Administration" => "Configuration data " knop "Backup".

Als de oude versie toch beter is kan men het versienummer instellen en de instellingen terug in-laden.
Tab "System" => tab "Administration" => Selector "Maintenance -> Version control" kies "stick to xyz version".
Tab "System" => tab "Administration" => "Configuration data " knop "Restore" nadat backup bestand is gekozen.

Het Meteobridge programma wordt steeds uitgebreid met nieuwe faciliteiten en wordt dus ook groter:
Als u de lijst met updates af loopt op https://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Forum dan ziet u steeds meer ingrijpende uitbreidingen en daarom ook steeds meer updates om de oudere kleine routers, b.v. TL-MR3020 toch nog te kunnen blijven gebruiken.
De onderste regel is daar een voorbeeld van.
some minor image size reductions to spare space on older platforms, which are already filled to the max.
De gebruikte plaatjes in de Meteobridge tabs van b.v. de weerstations of de weer-netwerken e.d. zijn nog verder gecomprimeerd of vereenvoudigd om ruimte vrij te maken.
Zodat nieuwe programma-code in het geheugen past.

M.v.g. Wim
Gebruikersavatar
Door osjohn
#74725
Bedankt voor de uitleg Wim, ik heb ook
veel goede backups gemaakt en opgeslagen.

Groeten John van Os